کرمانشاه - خبرگزای مهر: عدم اعمال صحیح معافیت های مالیاتی برای تجار و بازرگانان از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه صادراتی استان کرمانشاه است که با حضور معاون وزیر صنعت و معدن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از دغدغه های بزرگ تجار و بازرگانانی که در استان مرزی کرمانشاه فعالیت می کنند بروز و نمود تاجرانی است که با دور زدن قوانین مالیاتی در واقع در تلاشند تا گوی سبقت را از تجار قانون مند بربایند.

موانع و مشکلات صادرات از دیدگاه بسیاری از صادر کنندگان به دلیل عدم شفافیت و یکسان بودن قوانین مالیاتی به وجود می آید. مسائلی که شب گذشته در نشست فعالان بخش صادرات کرمانشاه با معاون وزیر صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی موانع صادرات که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولین استانی حوزه اقتصادبر گزار شد اظهار داشت: ثبات قوانین صادرات و واردات برای برنامه‌ریزی ضروری است.

اعتبارات استانی برای مرزهای کرمانشاه کافی نیست

کاشفی افزود: در بودجه سالیانه برای مرزها فقط به اعتبارات استانی تکیه می‌شود که کفاف نمی‌دهد و هم‌اکنون وضعیت زیرساختی مرزها مناسب نیست.

وی ادامه داد: بانک‌های کشور باید بین هشت تا 10 درصد اعتبارات خود را برای صادرات تخصیص داده و و به تعهداتشان عمل کنند که به دلیل عدم نظارت به شکل‌های مختلف سرباززدند.

وی اعمال سه تا چهار درصد مشوق‌های صادراتی را  که رقم بسیار اندکی است در رونق صادرات مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مسئله تاثیر عجیب و مثبتی بر بحث صادرات داشته و باید در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد و به شکل‌های مختلف به‌ویژه در بحث عملیات‌های زیرساختی اعمال شود.

وی همچنین خواستار افزایش توان مالی بانک توسعه صادرات استان‌ها شد.

کاشفی گفت:  با توجه به مرزی بودن استان باید سهمیه صادرات کرمانشاه به پنج برابر افزایش یابد. در حال حاضر میزان صادرات 45 میلیارد تومان است.

اداره کل مالیاتی مالیاتهای دریافت شده را باز نگردانده است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر اعمال معافیت مالیاتی صادرات تاکید کرد و گفت:  هنوز یک ریال از مالیات‌های دریافت شده از صادرکنندگان استان توسط اداره کل مالیات و دارایی برگردانده نشده است.

وی افزود: تجار در قانون صدور و تمدید کارت بازرگانی  مشکل داشته و باید این قانون بازنگری شود تا استعلام از دستگاه‌هایی چون مالیات و تامین اجتماعی حذف گردد.

کاشفی تصریح کرد: برای گرفتن کارت بازرگانی باید از ادارات مجوز بلامانع گرفته و مدت زیادی وقت صرف کنند در واقع سازمان مالیاتی آنقدر ابزار دارد که بتواند مالیاتش را دریافت کند و نباید تجار را آنقدر برای گرفتن یک کارت بازرگانی ببرند و بیاورند.

وی افزود: برخی کارخانجات در کشور سعی دارند کالای صادراتی خریداری شده توسط بازرگان را به نام خود صادر کنند و از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود و تاجر نیز در این بین به دلیل عدم مشمولیت معافیت مالیاتی مجبور به پرداخت مالیات است.

کاشفی بر پیگیری برای اجرایی کردن موافقت‌نامه سال گذشته مقامات راه و ترابری دو کشور ایران و عراق تاکید کرد و گفت: این موافقت نامه برای حمل یکسره بار و محموله صادراتی از مبدا تا مقصد(خصوصا اقلیم کردستان عراق) است که باید پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خواستار برگزاری نمایشگاه تخصصی در سلیمانیه عراق شد و گفت:  سه نمایشگاه در گذشته برگزار کرده‌ایم که هر سه بهترین نمایشگاه عراق شدند و قصد داریم در سال جاری یک نمایشگاه تخصصی دیگر برگزار کنیم.

وی هم‌چنین هماهنگ سازی فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات با شرایط ویژه کشور عراق و فراهم کردن امکانات استفاده از مزایای این صندوق برای صادرکنندگان کالا و خدمات به کشور عراق را مورد تاکید قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه هم‌چنین خواستار حضور فعال رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف، خصوصا در کشور عراق و بخش‌های مرکزی و جنوبی اقلیم کردستان و تاسیس مراکز ارتباطی و اطلاعاتی در کشور عراق (اربیل ، بغداد و بصره) توسط بخش خصوصی و حمایت مالی  و فکری سازمان توسعه صادرات شد.

خواسته های تجار و بازرگانان کرمانشاهی/ روی معافیت مالیات حساب کرده ایم

در ادامه حیدری یکی از تجار بازارچه پرویزخان  خواستار توجه به بحث معافیت مالیاتی برای بازرگانان و رسیدگی به مشکل آنها در رابطه با واحدهای تولیدی که صادرات را به اسم خود تمام می‌کنند شد و گفت: صادرکنندگان بدون هیچ شرطی از پرداخت مالیات معاف‌اند و روی این قوانین حساب کرده و برای رونق صادرات و رقابت، کالای خود را با اندکی سود به تاجر عراقی می‌فروشند و این در حالی است که صادرات به اسم فرد دیگری ثبت و تاجر مجبور به پرداخت مالیات‌های چندصد میلیون تومانی است.

هم‌چنین نوری به نمایندگی از اتحادیه صادرکنندگان دام گفت: صادرات ما در واقع دام سبک است و متاسفانه در تهران برای مشورت و مشاوره فقط از اتحادیه دامداران مرکز که نمایندگی دام سنگین را به عهده دارند دعوت و تجربیات و اطلاعات را از آنان می‌گیرند و این در حالی است که در مورد دام سبک اطلاعاتی ندارند. دام سنگین از دولت یارانه دریافت می‌کند و دام سبک اینگونه نیست.

وی افزود: صادرات دام سبک به کشورهای حاشیه خلیج فارس که با ما اشتراکات دینی و اعتقادی دارند یک امتیاز نسبت به صادرات گوشت است و سود سه‌برابری دارد و باید برای تنظیم بازار داخلی دام زنده تهیه شود تا مانع از صادرات آن نشوند.

نوری گفت: دام سبک تقاضای بازارهای هدف بوده و صادرات دام سنگین به سادگی صورت نمی‌گیرد.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این فعال اقتصادی حوزه دام گفت: برای صادرات دام زنده مذاکره‌ای با وزارت بازرگانی و کشاورزی خواهیم داشت و این مسائل را بررسی می کنیم.

صادرات سیمان قطع شده است

گراوندی مدیر عامل سیمان سامان غرب نیز گفت: یک ماه است صادرات سیمان به عراق متوقف و هیچ مجوزی صادر نشده است.

وی افزود: صادرات از مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه به کلی قطع شده است و ما که بزرگترین صادرکننده سیمان بودیم با کاهش 60 درصدی روبرو شدیم.

گراوندی تصریح کرد:  ماه گذشته صادرات ما 160 هزار تن بوده و در خرداد ماه به 50 هزار تن کاهش و البته در برخی کارخانجات به صفر رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت 35 درصدی هزینه‌ها اگر وضع صادرات سیمان اینگونه پیش رود بسیاری از کارخانجات با رکود مواجه خواهند شد.

وی خواستار مجوز واردات کاغذ برای پاکت سیمان شد و گفت: در واردات کاغذ برای تولید پاکت سیمان با مشکل مواجه هستیم و چنانچه مجوز واردات به ما ندهند مجبوریم کاغذ با کیفیت پایین‌تر و قیمت 40 درصد بالاتر را از تولید کننده داخلی بخریم.

معاون وزیر در پاسخ به وی گفت: جلوگیری از واردات کاغذ خلاف قانون بوده و سیمان غرب طی مکاتبه‌ای این  را به ما اعلام کند. تنظیم بازار داخلی نباید باعث محدودیت صادرات و واردات شود.

گلایه صادرکنندگان از عدم اعتبار کارت بازرگانی در مرزهای دیگر و هزینه بی ثبات حمل و نقل

در ادامه قاسم شیرافکن یکی از صادرکنندگان استان گفت: باید بر کرایه ماشین‌های حمل و نقل صادرات و واردات نظارت شود چرا که هر روز و به دلخواه رانندگان کرایه‌ها در حال تغییر است.

وی افزود:  در مرزهای دیگر غیر از مرز استان با مشکل مواجه می‌شویم و کارت بازرگانی ما ارزشی ندارد و باید پروسه‌ طولانی را برای صادرات کالا از این مرزها طی کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی کرمانشاه گفت: مشکل ما مجوز صادراتی است و اینکه این مجوزها زمانی که قیمت‌ها پایین است به ما داده می‌شوند در واقع مجوز صادرات باید پیوسته و در طول سال ادامه یابد.

کامران کوهی  افزود: در طرح توافق سه جانبه بین ما، پتروشیمی پردیس(عسلویه) و جهاد کشاورزی یک توافق صورت گرفت و قرار شد سهم حمایتی پتروشیمی پردیس را ما به جهادکشاورزی داده و سهم صادراتی ما از طریق این پتروشیمی صادر شود تا هزینه‌ها ی حمل برای ما و عسلویه کاهش یابد هم‌اکنون شرایط تغییر کرده و صادرات در جنوب حدود 15 درصد کاهش یافته و این در حالی است که ما می‌توانیم با قیمت بالاتر این صادرات را به عراق داشته‌ باشیم.

وی ادامه داد: شرکت ملی پتروشیمی از این توافق اهرمی ساخته و به ما مجوز صادرات نمی‌دهد. مشکل ما این است که پتروشیمی پردیس در فصلی که قیمت‌ها بالاتر است محصولات خود را صادر و در فصلی که قیمت‌ها پایینتر محصولات ما را صادر می‌کند.

کوهی تصریح کرد: در گذشته صادرات ما به کشور عراق زیاد بوده و هم‌اکنون بخاطر ندادن مجوز داریم بازار عراق را از دست می‌دهیم و این در حالیست که انبارهای ما پر است.

درخواست یارانه بازاریابی و مطرح شدن مشکلات صادرات فنی و مهندسی

ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود نیز گفت: هم‌اکنون مشکل بازاریابی در کشورهای هدف مانند قطر داریم و تقاضای ما تخصیص یارانه‌ای به شورای ملی نخود برای اعزام هیئت‌هایی برای بازاریابی و هم‌چنین دعوت از هیئت‌هایی از کشورهای هدف برای صادرات نخود است.

صادرکننده خدمات فنی و مهندسی نیز گفت: از سال 2005 تا کنون صد میلیون پروژه مانندپل، جاده و ساختمان در عراق  انجام داده‌ایم و الان با وضع موجود دو ماه است که کار خوابیده و ضمانت‌‌نامه‌های ما در عراق قابل قبول نبوده و مجبوریم ملک خریده یا شریک عراقی داشته باشیم.

وی افزود: هم‌چنین برای تجهیز کارها تسهیلاتی را از بانک توسعه صادرات گرفتیم که آن را به صورت دلاری در نظر ولی ریالی پرداخت کردند و هم‌اکنون با توجه به افزایش سه برابری قیمت ارز به صورت دلاری می‌خواهند پس بگیرند.

وی ادامه داد: ما مشوق‌های صادراتی سال 88 را نگرفتیم و این در حالی است که برخی شرکت‌ها مشوق‌های سال 89 را نیز دریافت کرده‌اند.

 مدیرعامل بازرگان نیما گستر خواستار رسیدگی به بحث معافیت‌های مالیاتی، تعیین تکلیف بازرگان در مقابل تولیدکنندگانی که صادرات را به نام خود ثبت کرده‌اند شد  و گفت: چون  برگ سبز به نام تولید کننده است عملا ما نه صادرکننده و نه وارد کننده هستیم و دارایی هم خرید ما از تولید کنندگان را که صادر شده فروش داخلی زده و ازما مالیات اخذ می‌کند.

اکبر میر بیگی افزود:  تغیر کرایه رانندها از دیگر مشکلات تجار است، راننده‌ها چون مرکز پایانه دارند هر روز یک افزایش قیمت را اعمال می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای تجار در عراق گفت:  هیچ تولید کننده‌ای حاضر نیست در شرایط کنونی با تاجر ایرانی معامله کند.

در پایان حسینی صادر کننده محصولات کشاورزی گفت: الان تعرفه 40 درصد به دام و طیور اختصاص داده اند و این در حالی است که تعرفه مذکور حذف شده بود.مدت طولانی‌ای را باید برای برگشت دفتر تعرفه از تهران صبر کنیم.

وی هم‌چنین با انتقاد از مجوزهای کوتاه مدت برای صادرات مرغ گفت: مجوز صادرات مرغ سه ماهه داده می‌شود که وقت محدودی بوده و به ضرر تاجر است.

افخمی معاون وزیر صنعت در پاسخ به وی گفت: برای خوراک دام تعرفه خاصی نداریم، برای بحث صادرات مرغ با وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی مذاکراتی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، گرچه پاسخ های معاون وزیر به مشکلات صادر کنندگان بیشتر به مذاکره خواهیم کرد و بررسی می کنیم محدود شده بود اما به هر حال همین نشست هایی که در آنها مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح می شود می تواند نقطه امید برای حل و فصل آنها باشد.

خبرنگار: طیبه قدمی