رئیس دفتر بیروت روزنامه سوئیسی نویه زوریخر سایتونگ گفت تروریست های داعش پس از بیرون رانده شدن از حلب و دیرالزور به شهر الرقه عقب نشینی کرده و سپس حمله به عراق را برنامه ریزی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جورج بیشوف" خبرنگار خاورمیانه روزنامه "نویه زوریخر سایتونگ" مستقر در دفتر بیروت طی گفتگو با خبرنگاران مهر به تشریح اوضاع سیاسی و امنیتی در لبنان، سوریه و عراق پرداخت.

بیشوف که سابقه فعالیت خبرنگاری در قاهره را نیز در کارنامه خود دارد تحولات کنونی منطقه خاورمیانه را ناشی از سیاست های قدرت های امپریالیستی دانست. به گفته وی مشکلات منطقه از زمانی آغاز شد که انگلیس و فرانسه به عنوان قدرت های پیروز جنگ جهانی اول به تقسیم کردن و تشکیل کشورهای تحت کنترل خود پرداختند.

این روزنامه نگار سوئیسی افزود این قدرت ها در آن زمان با حضور نظامی خود به دفاع از مستعمراتشان پرداختند که این رویکرد برای چندین دهه کارایی داشت. تا این که مناسبات منطقه ای و بین المللی دستخوش تغییر شد و این قدرت ها ناچار شدند راه های دیگری بیابند. بر این اساس در دوره جدید حضور نظامی قدرت ها پذیرفتنی نیست از این رو آنها از روشهای غیرمستقیم برای حفظ منافع خود در منطقه استفاده می کنند.

از جمله این روش ها ایجاد دولت های دست نشانده به ریاست یک رهبر دیکتاتور بود که تا سال های خیر نیز کارایی داشت. در برخی از موارد حتی شاهد لشکرکشی قدرت های امپریالیستی برای دفاع از منافع خود به بهانه حمایت از ملت ها هستیم که از نمونه های آن می توان به لشکرکشی آمریکا به عراق و یا لشکرکشی فرانسه به کشور آفریقایی مالی اشاره کرد.  

تحولات سوریه از موضوعات دیگر مورد بحث در این گفتگو بود. بیشوف حمایت های مالی و نظامی قدرت های منطقه ای و بین المللی از تروریست ها برای مقابله با نظام "بشار اسد" را عامل اصلی تشدید بحران در منطقه دانست و گفت با تقویت جبهه تروریست ها، بین معارضان نظام سوریه نیز اختلافات بالا گرفت به طوری که جبهه النصره به مقابله با گروه داعش پرداخت و در مناطق مختلف با آن درگیر شد.

به گفته وی تروریست های داعش پس از آن که توسط ارتش سوریه و جبهه النصره از حلب و دیرالزور بیرون رانده شدند فعالیت های خود را در الرقه متمرکز کرده و پس از آن حمله به شهرهای عراق را در دستور کار قرار دادند. بیشوف در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کنونی لبنان، انتخابات ریاست جمهوری و آینده تحولات این کشور پرداخت که مشروح این سخنان به زودی منتشر خواهد شد.