بعد از گذشت 2 سال شانزدهمین جشن سینمای ایران در روز 21 شهریور ماه برگزار خواهد شد که محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن به تشریح جزئیات آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری شانزدهمین جشن سینمای ایران با حضور محمد بزرگ نیا دبیر این دوره از جشن و مازیار میری دبیر اجرایی جشن خانه سینما صبح امروز 26 خرداد ماه در محل خانه سینما برگزار شد.

شانزدهمین جشن سینمای ایران با دیگر جشن‌ها متفاوت است

محمد بزرگ‌نیا دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران با اشاره به اینکه بعد از 2 سال تعطیلی خانه سینما، شانزدهمین جشن سینمای ایران برگزار می شود و این مساله باعث خوشحالی اهالی سینمای ایران شده است، گفت: شاهنزدهمین جشن سینمای ایران با دیگر جشن هایی که در سال های گذشته برگزار می شد کاملا متفاوت است. بعد از 2 سال تعطیلی خانه سینما و طبق تصویب شورای سیاستگذاری، فیلم هایی که در سال های 90، 91 و 92 اکران شده است، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این دوره فیلم های سه سال گذشته داوری می شود با حجم کار و تعداد بالای فیلم ها مواجه هستیم که ممکن است داوری آن با مشکلاتی همراه باشد که امیدوارم بتوانیم از پس داوری این همه فیلم برآییم. امیدوارم دوستان شورای سیاستگذاری همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا بتوانیم جشن بزرگ سینمای ایران را در روز 21 شهریور ماه برگزار کنیم؛ جشنی که می تواند از نظر روانی تاثیر بسیار مثبتی در بین اهالی سینمای ایران داشته باشد.

بزرگ‌نیا با بیان این مطلب که شورای سیاستگذاری جشن سینما چندین جلسه تشکیل داد و با بررسی روش های مختلف در نهایت تصمیم گرفت فیلم‌هایی را که از سال 90 تا پایان 92 اکران شده است داوری کند، گفت: با این حساب که تنها در سال 92، 140 فیلم اکران نشده است، تصور می کنیم این 3 سال تعداد فیلم های سینمایی اکران شده که باید مورد داوری قرار گیرد شاید به 400 حلقه برسد.

وی با اشاره به این که نمایش 400 فیلم سینمایی در مدت زمان درنظر گرفته شده برای داوران بسیار سخت است، تاکید کرد: فیلم هایی که از خرداد 91 تا 15 تیر ماه 93 اکران شده اند می توانند مورد داوری جشن سینمای ایران قرار بگیرند و تا امروز نزدیک به 130 فیلم سینمای متقاضی حضور در شانزدهمین جشن سینمای ایران هستند.

تنها فیلم های دارای پروانه نمایش داوری می شوند

دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران در پاسخ به این پرسش که فیلم‌هایی که تا امروز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده‌اند هم مورد داوری قرار خواهند گرفت یا نه؟ توضیح داد: در دوره های گذشته گاهی برخی از فیلم ها که پروانه نمایش نداشتند مورد بازبینی هیئت داوران قرار می گرفت، اما این مسئله باعث نارضایتی تعدادی از کارگردانان شده بود. امسال تصمیم گرفتیم تنها فیلم‌هایی که در طول این سال ها اکران شده اند، مورد داوری قرار گیرند. البته با توجه به اینکه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به تازگی اعلام کرده که مجوز نمایش چند فیلم سینمایی صادر شده است، فکر می کنم اکثر فیلم هایی که تا امروز پروانه نمایش نگرفته اند، سال آینده بتوانند در بخش مسابقه جشن سینمای ایران حضور پیدا کنند.

بزرگ‌نیا در توضیح این مطلب که در جشن پانزدهم اعتراضاتی مبنی بر این که چرا صنوف باید فیلم‌ها را قضاوت کنند و قضاوت در جشن سینمای ایران باید آکادمیک شود، گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا ساز و کار داوری در جشن سینمای ایران تغییر کند، سال آینده می توانیم جشن سینمای ایران را به صورت آکادمیک داوری کنیم.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه موجود فیلم های مستند، کوتاه و انیمیشن هیئت انتخاب خود را دارند و براساس تصمیم شورای برگزاری جشن فیلم های مستند قرار شد تنها فیلم هایی در این دوره شرکت کنند که عضو صنوف فیلم های مستند باشند. در واقع استدلال اصلی در تصمیم گیری این طرح این بود که عضویت در خانه سینما باید اعتبار خود را بدست آورد. مستندسازانی که می خواهند اثر آنها مورد داوری خانه سینما قرار گیرد باید طی زمان موجود عضو یکی از دو صنف مستند خانه سینما شوند. البته با توجه به پیش بینی داوران، تعداد آثار مستند می توانست به 700 اثر برسد.

محمد بزرگ نیا در پایان بیان کرد: جشن سینمای ایران یک جشن صنفی است و تمام جذابیت این جشن این است که کمیته انتخاب نداشته و قضاوت فیلم ها به صورت حرفه ای و توسط اعضای صنوف انجام می شود، به همین دلیل همه سینماگران دوست دارند تا فیلمشان در این جشن مورد داوری قرار گیرد.