سمنان – خبرگزاری مهر: مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی در سمنان گفت: دلبر ماده یوزپلنگ آسیایی که در پارک ملی توران شاهرود نگهداری می شود برای تکثیر نسل یوز پلنگ آسیایی راهی تهران می شود

هومن جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای انتقال دو یوز پلنگ به نامهای دلبر و کوشکی به تهران تا چند ماه دیگر فراهم می شود.

وی با تاکید بر اینکه تکثیر نسل یوز پلنگ آسیایی در اسارت کمی دشوار است افزود: به طوری که یوزپلنگ در طول سال تنها در هفت روز آماده جفت گیری می شود.

مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی در سمنان در خصوص وضعیت یوز پلنگ آسیایی در این استان گفت: خوشبختانه پارک ملی توران شاهرود از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ در ایران است و در طول سالجاری 13 قلاده یوز در این منطقه در دسته های چهار و پنج قلاده ای رویت شده اند.

جوکار خاطر نشان کرد: این مهم نشانگر، امنیت بالا و وجود طعمه های مناسب در پارک ملی توران بیارجمند شاهرود و وضعیت مطلوب زیستگاه برای حفظ و بقای این گونه نادر است.

وی همچنین در خاتمه تصریح کرد: یوزهای حاصل از این پروژه در صورت موفقیت پس از چند سال به زیستگاه اصلی این گونه در مجموعه حفاظتی خارتوران باز خواهند گشت.