رشت – خبرگزاری مهر: معاون پیشگیری بهزیستی گیلان گفت: پنجم تیر ماه (روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ) تلنگری برای همه مسئولان و مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید سادات منصوری پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: اعتیاد شایع ترین، سخت ترین و بدترین آسیب در کشور و تمامی دنیا است.

وی همچنین اظهار داشت: پنجم تیرماه فرصتی مغتنم برای ارزیابی عملکرد سازمان ها، ارگان ها و غیره در زمینه وضعیت اعتیاد در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان، اثرات و پیامدهای این پدیده خانمانسور در جامعه و غیره است.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان گفت: اعتیار یک بیماری جسمی، روانی، اجتماعی و عصبی است و خوشبختانه همگان به این باور رسیده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه نخستین بار مواد مخدر به دلیل اثرات درمانی استعمال شد، افزود: کاربرد ترکیبات مورفینی در مصارف پزشکی برهیچ کس پوشیده نیست و در درمان بسیاری از بیماری ها به ویژه در بیماری های صعب العلاج و غیره استفاده می شود.  

سادات منصوری با اشاره به اینکه مواد مخدر به دو دسته صنعتی و سنتی تقسیم می شوند، اظهارداشت: مواد مخدر صنعتی امروز در جهان به شدت در حال افزایش است.

وی همچنین ترکیبات پایه مواد مخدر صنعتی و سنتی را به ترتیب آمفتامین و مرفین دانست و اذعان داشت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از شایع ترین آسیب های اجتماعی است.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان در ادامه افغانستان و پاکستان را بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در دنیا دانست و گفت:در حال حاضر 70 تا 80 درصد مواد مخدر دنیا  در این دو کشور تولید و به دنیا ترانزیت می شود.

وی با بیان اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران مبارزه با مواد مخدر است، افزود: مسئولان به هیچ وجه اجازه عبور مواد مخدر از  کشور ایران به سایر نقاط را نخواهند داد.

سادات منصوری تصریح کرد: برای مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده است.