مشهد - خبرگزاری مهر: مسئول آموزش تبليغات اسلامي خراسان رضوي فعالیت های این سازمان را در حوزه پیشگیری از اعتیاد تشریح کرد.

حجت السلام عبدالله ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در پيشگيري از اعتياد اظهار کرد: با توجه به آثار زيانبار اعتیاد و تاثیر آن در نابودی باورها و سبك زندگي سالم انسان فعالیت دستگاههاي فرهنگي در حوزه پيشگيري از اعتیاد ضروری است.

وی افزود: در جهت آموزش واطلاع رساني در جامعه تبليغات اسلامي خراسان رضوي 15 سال است كه به عنوان عضو شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان شروع به همکاری کرده است.

ابراهیمی گفت: این سازمان در پیشگیری از اعتیاد در سه بخش شامل حوزه آموزش، حوزه تبليغ و اطلاع رساني وحوزه علمي و پژوهشي فعاليتهاي مستقيم داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: تمامی فعاليتهاي اداره كل تبليغات اسلامي به صورت مستقيم و يا غير مستقيم در پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي بويژه اعتياد دخالت دارد.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت های این اداره کل در حوزه تبليغ و اطلاع رساني گفت: برگزاري نشست هاي تخصصي نقش دين در پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي و اعتياد، برگزاري گفتمان هاي ديني در مراكز مختلف آموزشي و فرهنگي پيرامون آسيبهاي فرهنگي اجتماعي موادمخدر و سخنراني روحانيون مستقر و هجرت در استان از جمله این فعالیتها است.

مسئول آموزش تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: همچنین در این راستا هماهنگي و اطلاع رساني برای تمامی مبلغين، مداحان و اقشار تاثير گذار در جهت بيان معضلات اعتياد در فعاليتهاي مختلف در قالب نامه، پيامك و جلسات توجيهي انجام شده است.

ابراهیمی گفت: برنامه هاي فرهنگي، تبليغي در مناطق روستايي در قالب مسابقات كتابخواني، مسابقات ورزشي و كوهپيمايي با مديريت روحانيون اعزامي نیز اجرا می شود.

مسئول آموزش تبليغات اسلامي خراسان رضوي ادامه داد: برگزاري جلسات سخنراني توسط ائمه جماعات مساجد؛ مدارس و مبلغان براي اقشار مختلف و برگزاري جلسات توجيهي مبلغين و مبلغات پيرامون مواد مخدر و آسيب‌هاي اجتماعي در آستانه ماه مبارك رمضان و محرم و حضور در نمايشگاه‌هاي مختلف و ارائه مشاوره و تبيين فعاليتها نیز صورت می گیرد.

ابراهیمی گفت: پيشگيري اعتياد در حوزه محتوائي و علمي نیز با تشكيل اتاق فكر با حضور كارشناسان حوزوي و دانشگاهي جهت برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي ديني نیز از جمله فعالیتهای این اداره کل است.

وی افزود: همچنین جمع آوري فتاواي مراجع عظام و ديدگاههاي ديني پيرامون مواد مخدر و اعتياد، تهيه جزوات آموزشي مانند رسالت مبلغان در پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر از جمله فعالیت های پژوهشی در این زمینه بوده است.

مسئول آموزش تبليغات اسلامي خراسان رضوي در ادامه گفت: اهداء كتاب هاي مرتبط به اقشار تاثير گذار مانند مهارتهاي اجتماعي و مهارتهاي زندگي، تدوين طرح جامع مشاوره ديني در جهت پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي، فرا خوان مقاله در حوزه قاچاق و تدوين كتاب مباني فقهي حقوقي قاچاق، برگزاري نشست هاي تخصصي علماي شيعه و سني جهت ارائه ديدگاههاي علمي و ديني پيرامون حرمت مواد مخدر نیز از فعالیت های علمی و پژوهشی این سازمان است.

ابراهیمی همچنین برنامه‌های این سازمان را در  پيشگيري از اعتياد در حوزه آموزشي را نیز برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه مبلغان با عنوان روش‌هاي پيشگيري از اعتياد، برگزاري كارگاه هاي آموزشي روشهاي پيشگيري ويژه روحانيون مستقر و هجرت، كارگاه هاي آموزشي روش‌هاي پيشگيري از اعتياد ويژه مداحان، دوره‌هاي آموزشي پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر ويژه مسئولين هيئات مذهبي، دوره هاي آموزشي پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر ويژه اساتيد و مبلغان ديني، تربيت مربي مشاوره ديني جهت ارائه مشاوره هاي مرتبط، كلاسهاي سبك زندگي ويژه خانواده ها برشمرد.