جایزه شیخ زاید با راه اندازی یک بخش جدید، از این پس به بهترین کتاب اسپانیایی زبان درباره فرهنگ عربی نیز جایزه می‌دهد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وام، از آنجا که پیوند ادبیات عرب با زبان اسپانیایی زیاد است، اهدا کنندگان جوایز شیخ زاید تصمیم گرفتند تا از این پس بهترین کتاب اسپانیایی زبانی را که درباره فرهنگ عربی نوشته نیز انتخاب و از آن با اهدای جایزه تجلیل کنند.

برای این بخش جدید رقابتی که با عنوان فرهنگ عربی در زبان اسپانیایی نامیده شده، از نویسندگانی دعوت شده که کتابشان را به زبان اسپانیایی نوشته و در آن به فرهنگ و تمدن عربی پرداخته باشند.

سعید حمدان مدیر جایزه کتاب شیخ زیاد گفت پیوند فرهنگ عربی و اسپانیایی در تاریخ طولانی مدت است.

وی افزود: زبان های عربی و اسپانیایی تاریخی مشترک دارند که از دوران گسترش امپراتوری اسلامی در اندولس شروع شد و در حوزه های فلسفه، علم و هنر به موفقیت های روشنگرانه‌ای رسید.

زمان تعیین شده برای ارسال این دست از آثار به دبیرخانه جایزه کتاب شیخ زاید تا اول سپتامبر تعیین شده است.

برندگان این جوایز در بخش های مختلف هر سال در نمایشگاه کتاب ابوظبی که در ماه آوریل برگزار می‌شود، معرفی می شوند. 

این جایزه بخش‌های مختلفی دارد که جایزه مشارکت در توسعه ملی، جایزه نویسنده جوان، جایزه ترجمه، نقد ادبی و هنری و تلاش برای معرفی فرهنگ عربی در زبان غیرعربی از جمله آنها هستند.

بخش نشر و تکنولوژی، بخش ادبیات و ادبیات کودک از دیگر بخش های این جوایز هستند. شخصیت فرهنگی سال نیز از دیگر جوایز این مجموعه است.

در این میان برنده جایزه اصلی شخصیت فرهنگی سال یک میلیون درهم و بقیه برندگان هر یک 750 هزار درهم دریافت می‌کنند.

جوایز کتاب شیخ زاید امسال هشتمین دور خود را برگزار کرد . این جوایز که از سال 2007 اهدا می شوند، برای تشویق به آموزش و خلاقیت ادبی در خاورمیانه راه اندازی شده است. برندگان علاوه بر وجه نقد یک دیپلم افتخار و مدال طلا نیز دریافت می کنند.