خرم آباد - خبرگزاری مهر: مجید کیان پور معاون امور عمرانی استاندار لرستان از عدم اختصاص بالگرد در جریان عملیات ای اطفای حریق در جنگلها و مراتع استان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید کیان پور صبح سه شنبه در جلسه هماهنگی برای انجام عملیانهای اطفای حریق در سطح جنگلها و مراتع استان اظهار داشت: متاسفانه مدتی است که متولیان امر در هلال احمر استان عنوان کرده اند که برای اطفای حریق جنگلها و مراتع استان تا زمانیکه هزینه های پرواز پرداخت نشود اقدام به اعزام بالگرد نمی کنند.

وی عنوان کرد: آنها در پی درخواست متولیان امر در آتش سوزیهای اخیر خواستار انعقاد قرارداد پولی برای اعزام بالگرد شده اند که باید در این روند تجدید نظر شود.

معاون امور عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه بری امدادرسانی در بحرانها و حوادث احتمالی یک فروند بالگرد به استان اختصاص پیدا کرده است، افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت این بالگرد در اختیار مدیریت استان قرار دارد تا در مواقع نیاز و بحران از آن استفاده کند.

کیان پور با انتقاد از رویکرد اتخاذ شده توسط هلال احمر استان در مواجهه با آتش سوزی جنگلها و مراتع استان عنوان کرد: در جریان عملیات اطفای حریق در جنگلها و مراتع استان و در صورت نیاز باید با درخواست منابع طبیعی نسبت به اعزام بالگرد اقدام شود.

وی از جنگلها و مراتع استان به عنوان سرمایه های بی بدیل لرستان یاد کرد و گفت: متاسفانه یکی از دلایل توسعه نیافتگی لرستان جزیره ای فکر کردن برخی مدیران دستگاههای اجرایی استان است که باید در این روند بازنگری شود.

معاون امور عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی دستگاههای مرتبط برای حفظ سرمایه های طبیعی استان یادآور شد: با توجه به قرارگیری در فصل آتش سوی جنگلها و مراتع باید نهایت تعامل برای کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی ها صورت گیرد.

بنابر این گزارش استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استانهای فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سالهای اخیر جنگلهای این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

این در حالیست که طی سالهای گذشته محروم بودن لرستان از تجهیزات امداد و نجات به خصوص بالگرد برای مهار آتش سوزی در مناطق صعب العبور موجب شده بسیاری از جنگلها و مراتع استان طعمه حریق شود.

در این راستا با پیگیریهای صورت گرفته یک فروند بالگرد امدادی به لرستان اختصاص یافت تا در صورت وقوع حوادث احتمالی از این ظرفیت استفاده شود چرا که این استان دارای کوههای صعب العبوری است که عملیات امداد در آن به راحتی و بدون تجهیزات ممکن نیست.

75 درصد مساحت لرستان را توپوگرافی ناهموار تشکیل می دهد که بلندترین آن در رشته کوه اشترانکوه با ارتقاع بالای چهار هزار متر قرار دارد. این شرایط اقلیمی ایجاب می کند که در عملیاتهای اطفای حریق در ارتفاعات استان از ظرفیت بالگرد موجود در استان استفاده شود.