بجنورد - خبرگزاري مهر: فرمانده انتظامي خراسان شمالي گفت: به مناسبت روز جهاني مبارزه با مواد مخدر 320 كيلوگرم مواد مخدر کشف شده در اين استان امحا خواهد شد.

سردار صفوه الله امام وردي محمدي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اينكه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و نيروي انتظامي مبارزه با اين آسيب بزرگ اجتماعي را به صورت جدي در دستور كار خود قرار داده است، اظهار كرد: به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در خراسان شمالي با حضور مسئولان استاني 320 كيلو مواد مخدر کشف شده امحا مي شود.

وي افزود: برپایی نمايشگاه هاي پيشگيري از اعتياد، برگز اری همایش های مختلف، مسابقات دوچرخه سواري، مسابقات فرهنگی و ... از جمله برنامه هاي ستاد نيروي انتظامي استان به مناسبت روز جهاني مبارزه با مواد مخدر است.

سردار محمدي با اشاره به اينكه خراسان شمالي هجدهمين استان آلوده به ماد مخدر است، تصريح كرد: بايد مبارزه با مواد مخدر به يك موضوع اجتماعي تبديل شود و همه اقشار براي مبارزه با اين آسيب مشاركت داشته باشند.

اين مقام مسئول گفت: امسال به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر همايش نقش والدين در پيشگيري از اعتياد فرزندان نيز برگزار مي شود.

وي با بيان اينكه طي سال جاري 106 معتاد از سطح شهرستان هاي استان دستگير شده اند، عنوان كرد: از اين تعداد 69 نفر به مركز ترك اعتياد لنگر شهرستان بجنورد ارجاع داده شده اند.

فرمانده انتظامي خراسان شمالي افزود: معتاد مجرم نيست بلكه بيمار است از اين جهت بايد همه با مشاركت هم سعي داشته باشند تا اين بيماران را به سوی درمان و رهايي سوق دهند.

گفتنی است، در تاریخ هفدهم تا بیست و ششم ژوئن در شهر وين اتریش، هم انديشي بين‌المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر، به منظور ابراز عزم سياسي ملت‌ها در امر مبارزه با پديده‌ خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد و در آن، سندي با عنوان C.M.O در چهار فصل تنظيم شد و به تصويب كشورهاي شركت كننده رسيد.

اين سند خط مشي همه‌جانبه و اقدامات كشورهاي شركت كننده را در زمينه‌ مواد مخدر، مشخص و آنان را متعهد كرده است تا فعاليت‌هاي بين‌ا‌لمللي را در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ‌قاطعانه دنبال كنند.

در اين سند بيش از 35 مورد اقدام عملي همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه‌ آنان، ريشه‌‌كني مزارع غير مجاز خشخاش، نابودی شبكه‌هاي عمده‌ قاچاق مواد مخدر، همكاري‌هاي حقوقي كشورها و ... جاي گرفته است.

سالروز تصویب این سند در بیست و ششم ژوئن برابر با ششم تیر ماه به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده و همه ساله به این مناسبت در ایران و بسیاری از کشورهای جهان برنامه هایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود.