قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید، اطلاع‌رسانی دولت در زمینه بحران آب را ناکافی و ضعیف دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر پنج‌شنبه در دیدار با وزیر نیرو که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در موضوع مدیریت مصرف آب اظهار داشت: در جامعه امروز اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌زند در حالیکه تا کنون در این زمینه ضعیف عمل شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد مسائل مرتبط با آب مطالعاتی دارد گفت: با این حال من هم از بسیاری از حقایق در این زمینه بی اطلاع‌ بودم و این نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در این زمینه به میزان لازم صورت نمی‌گیرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مردم اگر بدانند چه خطری در این زمینه وجود دارد طور دیگری با این مسئله برخورد خواهند داشت. باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها این حقایق برای مردم مرتب تکرار شود تا به اهمیت موضوع پی ببرند.

وی گفت: مسئله آب و برق از مسائل مهم و مورد نیاز همیشگی مردم بوده و از حساس‌ترین مسائل کشور است.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: این منابع زیرزمینی صدها سال در زمین ذخیره شده و حالا مردم دارند استفاده می‌کنند و این ذخیره‌هایی برای آیندگان هم هست.

اسراف در مصرف آب حرام است

وی با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه از منابع جبران‌ناپذیر است گفت: اسراف در منابع انرژی و به خصوص اسراف در آب حرام است.

این مرجع تقلید بیان کرد: با کمتر از این مصرفی که امروز مردم دارند می‌شود زندگی خوبی داشت و حتی لازم نیست مردم به تنگنا بیفتند بلکه تنها باید مصرف خود را مدیریت کنند.

وی با اشاره به آموزه‌های دینی در این زمینه گفت: در اسلام نهی از اسراف بسیار جدی است. قرآن می‌گوید اسراف کاران برادران شیطان هستند. شیطان سرچشمه فساد است و اسراف کاران هم همینطور هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: در روایات داریم در کنار رودخانه هم اگر لیوان آبی را استفاده کردید بقیه را دور نریزید. بعضی در مصرف آب بی‌اعتنا هستند. مثلاً برای وضو آب کمی لازم است اما عده‌ای وسواس به خرج می‌دهند.

وی حداکثر زمان لازم برای وضو را سه دقیقه و برای غسل 10 دقیقه عنوان کرد و گفت: اسراف در آب به سرمایه‌های کشور و به عموم مردم لطمه می‌زند.

با مردم صادق باشید

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت صداقت با مردم تأکید کرد و گفت: صداقت مسئولین برای مردم خیلی مهم است. وقتی بی سر و صدا آب را گران می‌کنید مردم نسبت به شما بدبین می‌شوند. باید به مردم بگویید که به این دلایل مجبور هستیم این درصد را به قبض‌ها اضافه کنیم که در اینصورت مردم با شما همراه خواهند بود.

وی از وزیر نیرو خواست هزینه آب و برق را به گونه‌ای تنظیم کند که طبقات ضعیف جامعه دچار مشکل نشوند.

نکته آخر که آیت‌الله مکارم شیرازی به آن اشاره کرد ضرورت توجه ویژه وزارت نیرو و دولت به قم بود.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات سد کوچری باید حل شود، عنوان داشت: مردم قم باید بتوانند نتیجه قولی که به آنها داده شده را ببینند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه قم را نباید با شهرهای دیگر مقایسه کرد اضافه کرد: قم شهری است که در سال 15 میلیون زائر دارد. این مهمان‌ها از کل کشور و خارج از کشور وارد قم می‌شوند. قم میزبان است اما هزینه این میزبانی باید به دوش دولت باشد.