مراغه – خبرگزاری مهر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه از معرفی رقم جدید گندم کشت بهاره در این موسسه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعلی غفاری دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفت: محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه موفق به معرفی رقم جدیدی از گندم نان کشت بهاره با نام "قابوس" شده اند که این محصول به عنوان هفدهمین رقم گندم معرفی شده توسط این موسسه بشمار می رود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط آب و هوایی سازگار با رقم گندم نان قابوس بیان کرد: این محصول جدید که دارای میانگین تولید سه هزار و 514 کیلوگرم در هکتار است، برای کشت در شرایط آب و هوایی استان هایی همچون کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، کرمانشاه و اردبیل معرفی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که با محوریت شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی فعالیت می کند، در خصوص ویژگی های این رقم جدید گندم نان نیز اظهار داشت: کیفیت خوب نان، زودرسی، ارتفاع ساقه و وزن هزار دانه از ویژگی های نوع جدید گندم نان قابوس است که می توان آن را محصول جایگزینی برای رقم کوهدشت محسوب کرد.

غفاری در پایان با بیان اینکه گندم نان قابوس در مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیری کشور قابل کشت است، تصریح کرد: با توجه به این ویژگی مناطقی مانند گچساران، گنبد، مغان و خرم آباد از مکانهای مناسب برای کشت این رقم خواهند بود که بذر آن از سال زراعی آینده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.