قم - خبرگزاری مهر: معاون دادسرای انقلاب استان قم گفت: پس از کاهش نسبی مصرف شیشه در چند ماه اخیر، در ماهی که گذشت باز این ماده مخدر به صدر جدول علاقه‌مندی‌های معتادان صعود کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود طالبی قبل از ظهر سه‌شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم که در استانداری قم برگزار شد، با اشاره به کاهش مصرف شیشه در چند ماه اخیر اظهار داشت: با این حال در ماهی که گذشت دوباره شاهد افزایش 2 درصدی مصرف و صعود شیشه به صدر جدول علاقه‌مندی‌ معتادان و قاچاقچیان در قم بودیم.

وی با بیان اینکه مصرف شیشه در مورد بانوان نگران کننده است افزود: عده قابل توجهی از زنانی که به زندان می‌روند و مرتکب جرایم مختلف شده‌اند، معتاد به شیشه هستند.

معاون دادسرای انقلاب استان قم با اشاره به اینکه مصرف شیشه در میان بانوانی قمی زیاد شده ادامه داد: نیاز به مرکز ترک اعتیاد بانوان جدی است که باید از سوی شورای هماهنگی پیگیری شود.

وی با اشاره به مشکلات اقشار ضعیف جامعه در ترک اعتیاد خاطرنشان کرد: هنوز یک مرکز درمانی رایگان برای معتادان در قم نداریم که این به آسیب‌های این حوزه دامن می‌زند.

حجت‌الاسلام طالبی به آسیب‌های مراکز خصوصی ترک اعتیاد و ضرورت وارد شدن دولت به این مسئله اشاره کرد و گفت: وقتی نظارت مستقیم با مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باشد، نظارت جدی‌تری خواهد شد و خروجی بهتر می‌شود.

فروش متادون در عطاری‌ها

یکی از آسیب‌های مراکز خصوصی ترک اعتیاد که وی به آن اشاره کرد، به فروش متادون به عطاری‌ها مربوط می‌شد. به گفته این مسئول برخی پزشکان مقدار متادون مصرفی خود را بالاتر اعلام کرده و باقی را می‌فروشند که معمولاً در عطاری‌ها به معتادان فروخته می‌شود.

معاون دادسرای انقلاب استان قم با اشاره به اینکه در مقوله اعتیاد مجازات بازدارندگی لازم را ندارد گفت: راه حل اصلی درمان است. باید پذیرفت که اعتیاد بیماری است و مجازات برای آن فایده خاصی ندارد.

وی حوزه درمان اعتیاد را گرفتار ضعف‌های بسیار توصیف کرد و افزود: فقط به جسم معتاد اهمیت داده می‌شود که تأثیرگذاری آن کوتاه است در حالی که باید بیش از پروراندن جسم به مسائل روحی و روانی توجه کرد. تجربه هم نشان داده در کمپ‌هایی که مقداری از نظر محتوایی با بیمار کار شده نتایج بهتری به دست آمده است.

حجت‌الاسلام طالبی به استفاده از متادون برای درمان اعتیاد در کمپ‌های قم اشاره کرد و اضافه کرد: متادون موجب درمان نمی‌شود فقط نوع وابستگی را تغییر می‌دهد. حتی باید گفت اعتیاد به متادون سخت‌تر از اعتیاد به تریاک است.