خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت خبرهای متنوعی داشت. از راهکارهای 4 وزیر کابینه برای نجات بورس گرفته تا انتشار جزئیات بسته اشتغالی دولت تدبیر و امید. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی نیز در آخرین روز هفته جاری، خبر از آغاز رسیدگی به پرونده معوقات بانکی در دادگاههای تخصصی داد و در کنار این مقرر شد که سبد کالا به 1.5 میلیون کارگر در ماه مبارک رمضان ارایه شود.

آغاز توزیع سبدهای رمضان به 1.5 میلیون کارگران

با شروع ماه مبارک رمضان، کارفرمایان برخی واحدها توزیع بسته های معیشتی را در بین کارکنان خود آغاز کرده اند ولی مشکلات نقدینگی، کمبودهای مالی و یا عدم تمایل برخی کارفرمایان باعث شده تا انجام اینگونه فوق برنامه ها در یک دهه گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد. نمایندگان کارگران معتقدند با وجود اینکه طبق عرف برخی بنگاه ها، بخشی از کارگران امکان دریافت این حمایت ها را در مواقعی از سال مانند ماه مبارک رمضان و یا سال نو دارند؛ اما این گروه به 1.5 میلیون نفر هم نمی رسند.

آغاز رسیدگی به پرونده‌های معوقات بانکی در دادگاه تخصصی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مجتمع تخصصي قضائی براي رسیدگی به پرونده‌های معوقات بانکی بر اساس تقاضای بانک مرکزی به رئیس قوه قضائیه آغاز به فعالیت خواهد کرد، نسبت مطالبات معوق بانکی را 15 درصد که رقمی بالا است، اعلام کرد و گفت: دلايل ايجاد مطالبات الزاما فساد و يا سوء جريان خاصي نیست و در مواردي به دليل نوسانات نرخ ارز، شرايط تحريم يا رکود اقتصادي بدهکار نتوانسته است در سررسيد بدهي‌های خود را تسویه نمايد.

جزئیات دستورالعمل جدید تولید خودروهای کم‌مصرف

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تهیه دستورالعملی به منظور تدوین استانداردهای مرتبط با کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خبرداد و گفت: این دستورالعمل تهیه شده و به زودی به دولت ارایه می شود.

7.1 درصد مسكن در اختيار خانوارهای تک نفره

مقايسه نسبت خانوارهاي تك نفره از كل خانوارهاي موجود در كشور نشان مي دهد كه پس از طي يك روند نزولي در این نسبت، از سال 1370 درصد خانوارهاي تك نفره افزایش یافته و در سال 1390 به ميزان قابل توجه 7.1 درصد رسيده است.

صادرات تولیدات فولادی بدون سقف زمانی آزاد شد

صادرات تولیدات فولادی (شمش و تختال) بدون سقف زمانی به منظور تامین ارز برای خرید تجهیزات تولید آزاد شد. آزادسازی اقلام یادشده به دنبال درخواست مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو از وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

دستورات جدید روحانی درباره بدهکاران بانکی

رئیس دفتر رئیس جمهور با تشریح جزئیات برنامه‌های اشتغالزایی دولت تدبیر و امید، گفت: مجموعه سیاست‌های خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی تا پایان تیرماه در حوزه سیاست‌های پولی و اعتباری نهایی می شود، ضمن اینکه تاکید دولت در اشتغالزایی حمایت از واحدهای تولیدی شاغل است.

تدابیر4 عضو کابینه برای نجات بورس

4عضو کابینه دولت یازدهم در روز دوشنبه هفته جاری با مسئولان بورس کشورمان دور هم آمدند تا مسائل و مشکلات بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهند و راهکارهایی را برای آن بیاندیشند. وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت و معدن و نفت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت بورس و برخی از حقوقی ها و حقیقی های فعال در بازار سرمایه کشور آسیب های بازار سرمایه را بررسی کردند. وزرا در این جلسه توافق کردند که تصمیمات اتخاذ شده برای بازار سرمایه را اجرایی کنند، به طوری که برای شرکت های پتروشیمی و پالایشی بورس تصمیماتی اتخاذ شد. در عین حال مقرر شد این جلسات به صورت مستمر برای بهبود وضعیت بازار سرمایه کشور ادامه داشته باشد.

پیشنهاد صنعتگران به شورای پول و اعتبار

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تسریع در تعیین تکلیف مطالبات معوق بانکی شد و از ارایه پیشنهادی به شورای پول و اعتبار برای افزایش سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: متاسفانه از سال 90 به بعد جوایز صادراتی هیچگونه بودجه ای نداشته و از دولت درخواست می شود تا اختصاص جایزه صادراتی را تامین اعتبار کند.

آمار تجارت خارجي ايران در فصل بهار

گمرک ایران از 11 میلیارد و 859 میلیون دلار صادرات غیرنفتی و 12 میلیارد و 386 میلیون دلار واردات در فصل بهار امسال خبر داد. گمرک ایران گزارش داد: مجموع صادرات غيرنفتي و واردات ايران در بهار امسال نسبت به سال گذشته 5 ميليارد و 274 ميليون دلار افزايش داشت و به رقم 24 ميليارد و 245 ميليون دلار رسيد كه سهم صادرات غيرنفتي از اين رقم 11 ميليارد و 859 ميليون دلار و واردات 12 ميليارد و 386 ميليون دلار بوده است.

گزارش نفتی‌ها از آغاز خاموشی‌ها

پس از بالا گرفتن اختلاف وزارت نفت و نیرو درباره قراردادهای صادرات برق ایران و کاهش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها توسط وزارت نفت، با برگزاری نشست مشترکی بین حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، بیژن زنگنه وزیر نفت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری مقرر شده که سوخت مایع بیشتری در اختیار واحدهای نیروگاهی قرار داده شود. این در حالی است که وزارت نفت سوخت مایع بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار دهد که نفتی‌ها با ارائه آماری از خاموشی‌های تابستانی برق انتقاد می‌کنند.

قیمت شیر آزادسازی شد

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قيمت مصوب كارگروه كنترل بازار براي شير خام 1440 تومان است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزايش قيمت دارد. رضا باکری در ارتباط با پرداخت يارانه شير، اظهار داشت: دولت يارانه را براي چهار ماه سال 92 مصوب كرد و مبلغ اين يارانه‌ها به دامداراني كه شير را تحويل كارخانه داده‌اند، پرداخت مي‌شود که تا كنون 200 ميليارد تومان از اين مبلغ پرداخت شده و 100 ميليارد تومان نيز هنوز پرداخت نشده است.

انبارها پر از کالاهای اساسی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد، گفت: بازار ثبات لازم را دارد و نوسانات قیمت به حداقل رسیده است، این در حالی است که برای جلوگیری از تخلفات گرانفروشی در بازار ماه مبارک رمضان، مانورهای بازرسی برگزار می شود.

گام دوم دولت برای حذف ثبت سفارش

دولت قصد دارد به منظور روان سازی تجارت در کشور، سیستم ثبت سفارش را حذف کند که بر این اساس تاکنون چند گام از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا برداشته شده است. حال در گام بعدی، کارشناسی ثبت سفارش به صورت خودکار صورت خواهد پذیرفت و پرداخت‌ها نیز باید الکترونیکی صورت گیرد تا نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نباشد.