بندردیر - خبرگزاری مهر: چشمه‌های آب گرم گنوی در شهرستان دیر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان است که مورد غفلت قرار گرفته و توسعه و گسترش استفاده از این چشمه نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان است.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه زیرساخت‌های گردشگری یکی از مهمترین راه‌های اشتغال و درامدزایی در کشورهای توسعه یافته است ولی این ظرفیت بسیار مهم در کشور ما به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور ما و استان بوشهر در زمینه گردشگری وجود دارد که به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و در صورتی که اگر چنین ظرفیت‌هایی در دیگر کشورها وجود داشت، بسیار بیش از ایران مورد توجه قرار می‌گرفت.

شهرستان دیر دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی در زمینه گردشگری است که بسیاری از این ظرفیت‌ها مغفول مانده است و مسئولان نیز تلاشی برای توسعه این مناطق ندارند.

سواحل بسیار زیبای دیر یکی از این ظرفیت‌ها است که توجهی به آن نشده است و در صورتی که زیرساخت‌های گردشگری در این سواحل ایجاد شود می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این شهرستان داشته باشد.

یکی دیگر از ظرفیت‌های بسیار مهم گردشگری شهرستان دیر، چشمه‌های آب گرم این شهرستان است که مغفول مانده است و با وجود اهمیت بهداشتی و درمانی بسیار زیاد آن هنوز مغفول مانده است.

چشمه آب گرم گنوی مغفول مانده است/ راه مال‌رو برای دسترسی به چشمه

نویسنده و پژوهشگر دیری در ارتباط با چشمه‌های آب گرم شهرستان دیر گفت: در شهرستان دیر جاهای متعددی وجود دارد که در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند گردشگران بی‌شماری را به خود جلب کند از جمله این مکان‌ها آبگرم گنوی است.

عبدالحسین بحرینی نژاد افزود: این آب گرم در کوه‌های مجاور روستاهای”سورو” و” گنوی” واقع است و از هر دو روستا به آب گرم راه دارد. راه سورو، ماشین رو و راهی که از گنوی به آب گرم منتهی می شود مال‌رو است.

وی اظهار داشت: آب گرم گنوی خاصیت درمانی دارد به نحوی که آب آن در زمستان ها گرم است و رگه‌ای گوگرد در این آب وجود دارد به همین دلیل به آن گنده بید نیز گفته اند.

وی اضافه کرد: در سالیان گذشته افراد زیادی که به بیماری پوستی مبتلا بودند با استحمام در این آب شفا یافته‌اند؛ مردم منطقه برای رفتن به آب گرم گنوی نذر می‌کردند و با صلوات و چاووشی به آنجا می‌رفتند.

اعتقادات مردم به قداست چشمه آب گرم گنوی

این پژوهشگری دیری گفت: آنها حتی به مارهایی که درون آب گرم و اطراف قرار داشتند، آسیب نمی رساندند و معتقد بودند که اگر کسی با سر ناپاک به آنجا برود مورد خشم و غضب واقع می شود.

بحرینی نژاد ادامه داد: آب گرم گنوی درون تنگه ای با صفا قراردارد و از جاهای دیدنی شهرستان دیر است که باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه بیان داشت: آب گرم گنوی با وجود راه صعب العبور آن در ایام زمستان وبهار وروزهای تعطیل عده زیادی را از شهرستان های دیر، کنگان به طرف خود جذب می کند.

این نویسینده دیری افزود: سرمایه گذاری در آب گرم گنوی می‌تواند باعث جذب گردشگران در طول سال شود ولی متاسفانه این آب گرم آنگونه که شایسته است مورد توجه ادارات وسازمان های مرتبط قرار نگرفته و امیدواریم دراین زمینه برنامه‌ریزی شود تا افراد بیشتری بتوانند از این موهبت الهی بهره مند شوند.