خرم آباد - خبرگزاری مهر: استاد دانشگاه لرستان با تاکید بر اهمیت توجه به حفاظت و ایمنی در ساخت و سازهای استان خواستار دقت نظر مهندسان ناظر در این زمینه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون امیدی نسب عصر پنج شنبه در کارگاه توجیهی مهندسان ساختمان لرستانی که به تازگی پروانه اشتغال خود را دریافت کرده اند اظهار داشت: سه مجموعه اداره کل راه و شهرسازی، شهرداریها و نظام مهندسی ساختمان در وضعیت ساخت و سازهای صورت گرفته در استان دخیل هستند.

وی با بیان اینکه این دستگاهها حلقه های زنجیره ساخت و ساز محسوب می شوند عنوان کرد: در این راستا کیفیت بخشی به ساخت و سازها در استان در گرو هماهنگی و همکاری این دستگاهها است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود بر ضرورت به روز رسانی و رفع ابهامات موجود در قوانین و مقررات مرتبط با ساخت و ساز از جمله مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تاکید کرد و بیان داشت: به عنوان مثال در مبحث دوم اشکالات قانونی در زمینه ماهیت دفاتر مهندسی وجود دارد که باید زمینه رفع آن فراهم شود.

دکتر امیدی نسب با بیان اینکه همچنین در برخی موارد در این مبحث دیده می شود که تفاوتی بین مهندس ناظر، مقیم و مرحله ای وجود ندارد، عنوان کرد: در تخلفات مرتبط با ساخت و ساز همواره انگشت اتهام به سمت مهندس ناظر است.

وی با اشاره به پیگیریهای سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان برای اجرای طرح مجریان ذی صلاح عنوان کرد: در صورت اجرای این طرح می توان بخشی از مشکلات این حوزه رفع کرد چرا که با اجرای طرح مجریان ذی صلاح بخشی از وظایف بر عهده مجری گذاشته خواهد شد.

این دکترای عمران همچنین با انتقاد از کم توجهی به بحث ایمنی در ساخت و سازها افزود: مهندسان ناظر باید موارد مربوط به عدم رعایت ایمنی و حفاظت توسط مالک را به صورت مکتوب در گزارشهای مرحله ای خود ذکر کنند تا در صورت وقوع حادثه ای مهندسان به لحاظ حقوقی با مشکل مواجه نشوند.

امیدی نسب با تاکید بر ضرورت گزارش تخلف دو نقشه ای بودن توسط مهندسان ناظر افزود: وظیفه مهندسان ناظر در رشته های مختلف هفت گانه ساختمان اجرای نقشه های طراحی شده توسط مهندس طراح است.

وی همچنین بر ارائه مستمر و به موقع گزارشهای مرحله ای از روند ساخت و ساز توسط مهندسان ناظر تاکید کرد و گفت: این گزارشها اگر در زمان مقرر ارائه نشود تخلف محسوب شده و با مهندسان متخلف برخورد می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ناظر نمی تواند هیچ منفعت مالی مشترکی با مالک داشته باشند عنوان کرد: نباید ناظران به بهانه سنگین و هزینه بر بودن نقشه طراحی شده توسط مهندس طراح نسبت به تغییر نقشه اقدام کنند.

دکتر امیدی نسب در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه بیشتر مهندسان ناظر به ضوابط و مقررات شهرسازی شد و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بخش عمده ای از نقشه های ساختمان اجرا شده در شهرهای استان با ضوابط شهرسازی مغایرت دارند.

وی ادامه داد: در این راستا مهندسان ناظر باید موارد تخلف در زمینه ضوابط شهرسازی از جمله اضافه ساخت را در همان مرحله اول گزارش دهند.

این استاد دانشگاههای لرستان همچنین در ادامه سخنان خود بیان داشت: یکی از بندهای قانونی که در زمینه ساخت و ساز در استان معطل شده است نصب تابلوی مشخصات سازه در محل پروژه است که انتظار می رود اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه اقدام کند چرا که این امر می تواند روند بازرسی، کنترل و نظارت بر پروژه ها را تسهیل کند.