بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي از ريشه كني بي سوادي در اين استان تا پايان سال94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدي مودي شنبه شب در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر براساس سرشماري هاي سال 90 خراسان شمالي در بحث سوادآموزي چهار درصد از ميانگين كشوري عقب است كه طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته سعي مي شود تا پايان امسال اين ميزان به حداقل برسد.

وي اظهار داشت: همچنين با برنامه ريزي هاي انجام شده و با همت و مساعدت مسئولين و باسوادان استان در تلاش هستيم تا پايان سال 94 بي سوادي در استان ریشه کن شود.

به گفته اين مسئول عقب ماندگي در بحث سوادآموزي در خراسان شمالی در گروه سني شش سال به بالا 4.49 درصد و در گروه سني 10 تا 49 سال 2.56 درصد است.

مودي با تاكيد بر اينكه امسال در بحث سوادآموزي تمام محدوديت هاي موجود برداشته و مشكل اعتبار براي اين امر وجود ندارد تصريح كرد: امسال سه ميليارد و 500 ميليون تومان از محل اعتبارات ملي به بحث سوادآموزي استان تخصيص داده شده است كه براي آموزش سواد به 13 هزار و 160 نفر در استان صرف مي شود.

وي با اشاره به اينكه اين معاونت امسال دو موضوع را جزو اولويت هاي كاري خود قرار داده است، با سواد کردن والدین بی سواد دانش آموزان را یکی از اولویت های اصلی معاونت سوادآموزی خراسان شمالی ذکر کرد و افزود: براساس اعلام آمار از سوي سازمان سوادآموزي شش هزار و 800 نفر از والدين خراسان شمالي بيسواد و كم سواد بوده اند و براساس پايش در ارديبهشت ماه امسال از اين تعداد چهار هزار و 906 نفر بيسواد واقعي شناخته شدند.

به گفته مودي در این راستا تاكنون هزار و 117 نفر جذب كلاس هاي سوادآموزي فعال در استان شده اند و این تعداد نیز در حال افزایش است.

معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اينكه آموزش سواد به بازماندگان از تحصيل الويت دوم كاري اين معاونت طي سال جاري است عنوان كرد: اين گروه به سه دسته كودكان و نوجوانان كار، معلولان جسمي، حركتي و كودكان و نوجوانان بدسرپرست و بي سرپرست تقسيم مي شوند.

وي گفت: امسال براي تشويق سه گروه ذكر شده به منظور امر سوادآموزي 100 هزار تومان پاداش برای هر نفر در نظر گرفته شده است.

اين مسئول با بيان اينكه سال گذشته آموزش دهندگان سواد 520 هزار تومان دريافت مي كرده اند افزود: اين ميزان امسال به 570 هزار تومان ارتقا يافته است.

به گفته مودي پرداخت تشويقي به اين افراد در راستاي كاهش تعداد افراد بازمانده از تحصيل در استان است.

وي گفت: براي كودكان كار نيز 100 هزار تومان كمك هزينه پرداخت مي شود كه نيمي از اين مبلغ به صورت نقدي و مابقي به صورت غيرنقدي است.

مودي اظهار كرد: به منظور آموزش سواد به معلولان نيز 100 هزار تومان هزينه اياب و ذهاب به آموزش دهندگان پرداخت مي شود تا در منازل اين افراد آموزش دهند.

وي برون سپاري فعاليت هاي سوادآموزي را از سياست هاي اصلي اين معاونت براي امسال عنوان كرد و گفت: در سال جاري 95 درصد فعاليت هاي سوادآموزي را باسوادان جامعه و موسسات غير دولتي انجام مي دهند.

اين مسئول افزود: امسال در راستاي انجام امورات و مديريت واحد در حوزه سوادآموزي در سطح شهرستان هاي استان ستاد نظارت راهبردي سوادآموزي در خراسان شمالي با حضور 46 دستگاه اجرايي تشكيل شد.

به گفته مودي هدف از تشكيل اين ستاد شتاب بخشي و كيفيت بخشي به حوزه سوادآموزي خراسان شمالي است.

معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي با بيان اينكه شوراي عالي پشتيباني كشور پس از هشت سال دوباره احياء شده افزود: اين شورا براي شش استان كشور طرح ويژه اي براي سوادآموزي در نظر گرفته كه خراسان شمالي نيز يكي از استان هاي ويژه اين طرح به شمار مي رود.

وي گفت: با تاييد ستاد سوادآموزي و اداره كل آموزش و پرورش استان اين طرح از اول مهرماه سال جاري آغاز شده و به مدت دو سال ادامه خواهد داشت.