بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت این روستا ساکن روستا هستند گفت: امسال اتمام پروژه های نیمه تمام و اجرای طرح های درآمدزا دو اولویت اصلی در روستاهای خراسان شمالی محسوب می شوند.

علی قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تبریک به مناسبت چهاردهم تیر ماه، سالروز تاسیس نهاد دهیاری های خودکفا در کشور، اظهار داشت: حدود نیمی از جمعیت 867 هزار نفری خراسان شمالی در روستاهای این استان زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: در خراسان شمالی با احتساب آبادی های خرد و زیر 20 خانوار 835 روستای داری سکنه وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر 683 روستا تحت پوشش خدمات دهیاری ها هستند.

قربانی با بیان این که اکنون 94.8 درصد از جمعیت روستایی خراسان شمالی از خدمات دهیاری ها بهره مند هستند، اظهار داشت: میانگین بهره مندی از خدمات دهیاری ها در سطح کشور 83 درصد است که خراسان شمالی از این نظر وضعیت مطلوب تری دارد.

وی در مورد سطح سواد دهیاران خراسان شمالی نیز گفت: از مجموع 683 دهیار استان، 648 دهیار توسط شوراها انتخاب شده اند که از این تعداد 35 نفر زیردیپلم، 387 نفر دیپلم، 72 نفر فوق دیپلم، 131 نفر لیسانس، 14 نفر دارای مدارک حوزوی و 9 نفر نیز داری مدرک فوق لیسانس هستند.

قربانی در ادامه در مورد اعتبارات دهیاری های استان نیز اظهار داشت: اعتبارات دهیاری های خراسان شمالی از بدو تأسیس تا پایان سه ماهه اول امسال 504 هزار و 730 میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به این که میزان اعتبارات امسال دهیاری های خراسان شمالی به نسبت سنوات گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: میزان اعتباری که در سه ماهه نخست سال جاری به دهیاری های استان اختصاص یافته بیش از کل اعتبار تخصیص یافته در سال 91 به دهیاری های خراسان شمالی است.

به گفته این مسئول در سال گذشته نیز اعتبارات دهیاری های استان به نسبت سال پیش از آن حدود 200 درصد افزایش داشت.

وی در مورد اجرای پروژه های عمرانی در سطح روستاهای خراسان شمالی نیز اظهار داشت: از بدو تاسیس دهیاری ها در استان تاکنون هزار و 450 پروژه عمرانی در سطح روستاهای استان اجرا و به بهره برداری رسیده است.

قربانی اضافه کرد: این پروژه ها شامل احداث ساختمان دهیاری، غسالخانه، احداث پارک کودک و فضاهای ورزشی، احداث پل عابر پیاده و دیوار ساحلی، احداث خانه عالم، احداث کتابخانه و موسسات فرهنگی، احداث پایگاه آتش نشانی و ... بوده است.

قربانی با بیان این که در حال حاضر نیز 316 پروژه در روستاهای خراسان شمالی در دست اجرا است، افزود: امسال اتمام پروژه های نیمه تمام و اجرای طرح های درآمدزا دو اولویت اصلی در روستاهای خراسان شمالی محسوب می شوند.