بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان شمالی گفت: تاکنون برای 650 روستای این استان شناسنامه روستایی تهیه و اطلاعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی، طبیعی و سایر داده های روستاها در این شناسنامه ثبت شده است.

علی قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که در خراسان شمالی 683 روستا از مجموع 835 آبادی دارای سکنه از خدمات دهیاری ها برخوردار هستند، افزود: در مجموع بیش از 99 درصد جمعیت روستانشین در این استان از خدمات دهیاری ها بهره مند هستند.

وی با بیان این که بیش از 48 درصد از جمعیت 867 هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند، در خصوص عملکرد حوزه دهیاری ها در این استان، توزیع اعتبارات بین دهیاری ها را از جمله این اقدامات دانست و اظهار داشت: در این راستا اعتبارات لازم بین دهیاری ها از سه منبع قانونی ماده 123 قانون برنامه پنجم، ماده 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 123 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی و بر اساس بودجه مصوب دهیاری ها با تایید بخشداران و فرمانداران و ثبت شده در سامانه بودجه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می شود.

قربانی نظارت بر نحوه تنظیم و تفریغ بودجه توسط دهیاری ها و بخشداران و نحوه ثبت بودجه و تفریغ آن در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و تامین یا توزیع اعتبار تملک ماده 41 قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نظر مستقیم فرمانداران پیرامون تکمیل پروژه های نیمه تمام دهیاری ها، خرید ماشین آلات مورد نیاز دهیاری های شهرستان توسط بخشداری ها را از دیگر اقدامات حوزه دهیاری ها در دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی ذکر کرد.

به گفته وی همچنین از ابتدای تاسیس دهیاری ها در خراسان شمالی تاکنون هزار و 18 پروژه عمرانی در روستاها اجرا شده و یا در دست ساخت است که از آن جمله می توان به ساختمان دهیاری ها، احداث ایستگاه های آتش نشانی، احداث ساختمان غسالخانه، پارک کودک و ... اشاره کرد.

قربانی تصریح کرد: علاوه بر این هر دو سال یک بار برنامه حسابرسی دهیاری های استان توسط موسسات رسمی حسابرسی انجام می شود و در این زمینه نیز به صورت متوالی بر حسابرسی های انجام شده نظارت می شود.

وی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی و شوراهای بخشی در سنوات گذشته را از دیگر اقدامات حوزه دهیاری ها در خراسان شمالی ذکر و اضافه کرد: به طور متوسط هر سال 22 هزار نفر ساعت آموزش برای دهیاران استان به صورت تخصصی در مراکز بخش ها صورت می گیرد.

مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: همچنین با تلاش این دفتر تاکنون برای 650 روستای این استان شناسنامه روستایی تهیه و اطلاعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی، طبیعی و سایر داده های روستاها در این شناسنامه ثبت شده است.