سعید علامیان از فرایند آماده‌سازی سومین جلد از کتاب «روایت زندگی شهید حسن باقری» برای چاپ و عرضه به بازار نشر خبر داد.

سعید علامیان محقق ادبیات دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: جلد دوم کتاب «روایت زندگی شهید حسن باقری» که چندی پیش منتشر شد، دوره تاریخی ابتدای سال 60 تا پایان عملیات بیت‌المقدس را شامل می‌شود و جلد سوم هم که این روزها مراحل آماده‌سازی را طی می‌کند، از عملیات بیت‌المقدس تا روز شهادت شهید باقری در 9 بهمن سال 61 را دربرخواهد گرفت و به این ترتیب، این کتاب در جلد سوم به پایان خواهد رسید.

وی افزود: کتاب «روایت زندگی شهید حسن باقری» در کل 170 نفر راوی دارد که روایت‌هایشان بر اساس توالی زمان، تقطیع شده است. این کتاب 3 جلدی، به‌گونه‌ای تاریخ 2 سال و نیم از جنگ تحمیلی است که در طول این بازه، وقایع مهمی رخ داد و رویکرد جنگی ما از تدافعی به عملیات‌های تهاجمی تغییر کرد. البته نیت در تولید مطالب این کتاب، این بود که زندگی حسن باقری روایت شود. در جلد اول، کودکی تا جوانی باقری را به روایت خانواده و دوستانش داریم و وقتی که به مقعطی رسیدیم که این شهید در روزنامه و حوزه خبرنگاری مشغول به کار شد، به سراغ 20 نفر از دوستان روزنامه‌نگارش رفتیم. خاطرات و روایات مربوط به جنگ هم که توسط همرزمانش و فرماندهان دفاع مقدس، بیان شده است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: این کتاب، حادثه‌محور است البته با محوریت حسن باقری؛ منتهی حوادث تقطیع شده‌اند و معمولاً وقتی درباره جنگ صحبت می‌کنند، به سمت حوادث جبهه و عملیات‌ها می‌‌روند. من هم در مصاحبه‌ها ناچار به همین سمت رفتم اما سعی بر این بوده که باقری در مرکز قرار داشته باشد و اتفاقاتی که اطراف او رخ دادند،‌ روایت شود.

مولف کتاب «ماموریت در ساحل نیسان» گفت: نزدیک به 40 نفر از راویان جلد اول کتاب، در جلد دوم هم حضور دارند و در جلد سوم هم تقریبا 70 راوی، به روایت پرداختند. نکته‌ای هم که از این روایت‌ها برمی‌آید، این است که حسن باقری لحظه‌ای از جنگ جدا نشد و همیشه در معرکه حضور داشت. جلد سوم کتاب «روایت زندگی شهید حسن باقری» در حال حاضر مرحله تنظیم و ویرایش مطالب را طی می‌کند و امیدوارم تا پایان سال توسط موسسه شهید باقری منتشر شود.

علامیان در پایان درباره اثر دیگر خود گفت: جلد دوم خاطرات محسن رفیقدوست هم در حال حاضر مراحل نهایی را می‌گذراند و تا یک ماه دیگر، کارهای مربوط به آماده‌سازی مطالب این کتاب نیز به پایان خواهد رسید. این کتاب، خاطره‌محور است و زندگی شخص آقای رفیق‌دوست، کمتر در آن دیده می‌شود، به همین دلیل هم شیوه گفتگو و پرسش و پاسخ را برای آن در نظر گرفتم. بنابراین، این اثر، کتاب خاطرات هست اما زندگی‌محور نیست بلکه حادثه‌محور است. جلد دوم این کتاب هم قرار است بعد از آماده‌سازی، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ برسد.