اراک – خبرگزاری مهر: مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استانی استان مرکزی از اعلام فراخوان بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان مرکزی خبر داد.

حمیدرضا صالحی با اعلام این خبر به مهر گفت: این جشنواره با چشم انداز ارتقاء و اعتلای سطح کیفی آثار و تولیدات تئاتر کشور با بهره گیری و حفظ هویت بومی و منطقه ای، در شهریور ماه سال جاری در اراک برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی اجرا می شود، افزود: بخش رقابتی جشنواره صرفاً اختصاص به آثار ایرانی با اولویت متون نویسندگان بومی خواهد داشت و مدت زمان اجرای نمایش نباید کمتر از 45 دقیقه باشد.

صالحی در خصوص بخش غیر رقابتی جشنواره اظهار کرد: در شرایطی خاص پس از بازبینی آثار به تشخیص دبیر جشنواره میزبان آثار نمایشی در بخش هایی همچون میهمان، ویژه، جنبی یا... باشد.

وی در خصوص شرایط عمومی نمایشنامه های جشنواره گفت: استفاده از نمایشنامه های ایرانی و همچنین اقتباس از آنها تنها با ارائه مجوز نویسنده یا نماینده قانونی وی امکان پذیر است، اقتباس از نمایشنامه های خارجی قابل قبول نخواهد بود، متون اقتباسی در صورتی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت که از گونه های دیگر ادبی چون داستان، شعر، حکایت و رمان ایرانی و خارجی برگرفته شده باشند.

صالحی با تاکید بر ضرورت اجرای عموم برای حضور  در جشنواره توضیح داد: تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره استانی می بایست از آبان 1392 تا 25 مرداد 1393 حداقل 5 شب در شهرستانهای استان و 10 شب در مرکز استان اجرای عمومی داشته باشند در غیر این صورت از پذیرش و شرکت آثاری که اجرای عمومی نرفته باشند، در جشنواره تئاتر استانی خودداری خواهد شد.

مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان ادامه داد: در جشنواره استانی صرفاً آثار صحنه ای مورد داوری و انتخاب قرار خواهند گرفت و نمایشهای حاضر در بخش رقابتی جشنواره نباید توسط همان گروه(کارگردان و یا بازیگران) در هیچ یک از جشنواره های استانی، منطقه ای، سراسری و بین المللی شرکت کرده باشند.

صالحی در خصوص بازبنی آثار گفت: بازبینی آثار بنا بر درخواست کارگردان می تواند به صورت زنده یا ارائه فیلم نمایش انجام شود. هیئت بازبینی آثار متقاضی، متشکل از 5 نفر از کارشناسان و فعالان تئاتر استان است که هیچ یک از ایشان عضو گروه یا تولید کننده آثار نمایشی متقاضی حضور در جشنواره نباشند.

وی تاکید کرد: سهمیه آثار پذیرفته شده در جشنواره منطقه ای با نظر هیئت داوران و ناظر جشنواره تئاتر استانی با اولویت کیفیت، بهره گیری از فرهنگ و هویت بومی، جمعیت و پهناوری استان متغیر خواهد بود.

صالحی اضافه کرد: به منظور حمایت از تولید نمایشنامه های جدید و آرشیو این آثار، نمایشنامه های اجرایی برگزیده جشنوارهای استانی به دفتر هماهنگی استانها ارائه خواهد شد.

وی در خصوص زمانبندی جشنواره تئاتر استان گفت: بیست و ششمین جشنواره استان تئاتر استان مرکزی از 11 تا 13 شهریور ماه در اراک برپا خواهد شد.