اراک – خبر گزاری مهر: استاد روانشناسی دانشگاه علوم و تحقیقات اراک گفت: پوشش بخشی از هویت انسان هاست که نشانگر شناسه های فردی و اجتماعی وی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نقی زاده ظهر شنبه در همایش شمیم عفاف در اراک افزود: پوشش ارتباط مستقیم با شرایطی چون سن، شغل، ایدئولوژی و جایگاه اجتماعی فرد دارد و اگر تناسب آن رعایت نشود هویتِ فرد دچار تزلزل می شود مانند این می ماند که برای یک کودک پنج ساله لباس و آرایش دختران بیست ساله را در نظر بگیرید.

وی با بیان اینکه مشکل حجاب و آسیب های هویتی امروز در میان زنان بیشتر مشهود است، اظهار کرد: زنان نیمی از جمعیت یک جامعه را در بر می گیرند و از آنجا که نقش کلیدی و جایگاه برجسته تری در خانواده و تربیت دارند اگر هویتشان دچار آسیب شود کل جامعه نیز دچار آسیب می شود.

نقی زاده با اشاره به حضور زن بعنوان مادر در سه مرحله تربیتی مهم انسان اظهار کرد:  قبل از ازدواج زن باید رحم خود را بعنوان یک رحم سکینه برای فرزندش حفظ کند در مرحله بعد زمانی است که نطفه به مدت 9 ماه در آن قرا می گیرد و مرحله سوم مرحله ایست که  انسان چند سال اول زندگی اش را از وجود مادر تغذیه می کند.

این استاد روانشناسی و دکترای استراتژیک تاکید کرد: قطعا در این سه مرحله زن باید تمام پوشش ها  را حفظ کند از لباس تا پوشش های چشم، گوش، دهان و.... زیرا معرفت و پوشش تک بعدی نیست و اگر این مقوله به صورت بنیادی در وجود انسان باشد در بخش های دیگر دچار بحران نخواهد شد.

وی  با اشاره به اهمیت و جایگاه استراتژیک زن در دنیای امروز گفت: این جایگاه به حدی است که در مسائل تحقیق و نقد اصولا زن مورد مطالعه قرار می گیرد و این متاثر از نقش مادر بودن زن در یک اجتماع و تاثیر آن بر مردان و زنانی که تربیت می کند است.

نقی زاده افزود: این جایگاه به حدی والا و مهم است که در هنر سینما زن نمادِ عقیده و زمین محسوب می شود و در دنیای امروز جنگ نرم به سمتی می رود تا برای تسخیر یک جامعه ابتدا زنان آن جامعه را به تسخیر در آورد و آسیب برساند.

وی با اشاره به تاثیرات مخرب آسیب در حوزه زنان گفت: تزلزل بنیاد خانواده، کم میلی به فرزند آوری، زیر سئوال رفتن عقیده و حرمت انسان و ایجاد جامعه بدون مادر، آسیب آرامش، اخلاق و انسانیت، ایجاد تجارت های کاذب و رشد اباحی گری در جامعه از تاثیرات بی هویتی و ضربه خوردن پوش زن در جامعه است.

ایران یکی از بالاترین رتبه های مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی در دنیا را داراست

نقی زاده گفت: باعث تاسف است که هم اکنون کشور ایران یکی از بالاترین رتبه های مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی در دنیا را داراست و این مصرف بالای مواد آرایشی بیشتر به دلیل این است که زن نمی تواند هویت خود بعنوان مادر و جایگاه خود را نمایان کند بنابراین به این شکل ظاهر سازی می کند.

این مدرس روانشناسی با بیان اینکه پوششی بخشی از مقوله حفظ حریم است، اظهار کرد: حفظ حریم کمک می کند تا سالم مانده و قطعا یک فرد استاندارد دارای حریم های متفاوت است و کسی در دنیا این موضوع را مورد انتقاد قرار نمی دهد.

نقی زاده ادامه داد: حریم ذهن، جسم، کالبد، خانواده، اخلاق، شغل، ارتباط و اسرار هریک حریم هایی است که حفظ آن برای جلوگیری از آسیب مهم است و بخش پوشش در حریم ذهن و کالبد جای می گیرد، هرچند که با حریم های دیگر نیز در ارتباط تنگاتنگ است.

وی با ابراز تاسف از آسیب کنونی خانواده ایرانی در حریم هایشان گفت: هم اکنون ما شاهد هستیم که در کانون خانواده ها استفاده از ماهواره، اینترنت و دیگر وسایل بدون حفظ حریم وارد شده که در بلند مدت تاثیر مخرب خود را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پوشش در جامعه ما از شکل انسانی به شکل جنسی تغییر ماهیت داده، افزود: یکی از تاثیرگذارترین مسائل در رفتار جنسی پوشش است که در تحریک جنسی نقش مهمی دارد.

نقی زاده تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما تعریف واحدی از حجاب و معرفت آن وجود ندارد بنابراین دیده می شود که یک تقیلد کورکورانه جامعه را به سمت یک بحران جدی در مسائل جنسی وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون در جامعه ما نیمه برهنگی جنسی وجود دارد، افزود: در دنیای غرب برهنگی جنسی وجود دارد ولی هم اکنون در مسائل و گفتمان نرم ثابت شده است که نیمه برهنگی جنسی تاثیر بیشتری از برهنگی جنسی دارد.

نقی زاده بیان اینکه بر پوشش در  ایران نقدهایی وارد است، افزود: نبود الگو و حریم در خانواده برای پوشش، ترویج نشدن یک الگوی ثابت از سوی رسانه و سازمان ها آسیب های این بخش را جدی تر کرده است.

در جذب افراد کم حجاب موفق نبوده ایم

از نکات جالب برپایی این همایش تعداد کمِ مدعوین بود که موجب  انتقاد سخنران جلسه بود. نقی زاده در این خصوص گفت: اینکه در همایشی با این عنوان فقط تعداد کم آن هم افراد با ظاهر محجبه حضور دارند نشان از این دارد که نتوانستیم این مفهوم را در جامعه معرفی کنیم و در جذب افراد کم حجاب موفق نبوده ایم.

وی افزود: نکته دیگر این است که شاید فقط افراد خاصی به این نشست دعوت شده اند و یا نبود تبلیغات مناسب و کافی نیز در این خصوص بی تاثیر نبوده است.

نقی زاده ادامه داد: در حوزه عفاف و حجاب اینقدر ضعیف عمل شده است که همیشه جلساتی از این دست با استقبال کم مواجه شده است در حالیکه اگر اینجا یک جشن یا یک مراسم قرعه کشی بود مملو از جمعیت می شد.

این مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه صداو سیما نیز در این حوزه ضعیف عمل کرده است نبود افراد حرفه ای برای ترویج مفاهیم اسلامی و جایگزینی برنامه هایی چون تبلیغات بانک ها و تبلیغات سیخ های کباب به جای تبلیغ اخلاق و خدا نتیجه ای غیر از وضعیت کنونی که شاهدش هستیم را بهمراه نخواهد داشت.