خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی استان لرستان در سومین منطقه پرآب کشور قرار دارد که به دلیل چالش در مهار آبها طی سالهای گذشته به دنبال خشکسالیهای رخ داده عمده روستاهای استان از جمله روستاهای خرم آباد از کمبود آب رنج می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز فصل تابستان و تشدید مشکل آب روستاهای لرستان هر روز خبر کم آبی روستائیان از یکی از شهرستانهای استان مخابره می شود تا پس از شهرستانهای کوهدشت و پلدختر در جنوب استان و بروجرد و ازنا در شمال استان حال نوبت به طرح مشکل کم آبی روستاهای مرکز لرستان برسد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی خرم آباد ظهر شنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان خرم آباد با بیان اینکه هم اکنون 123 روستای خرم آباد با بحران آب مواجه هستند اظهار داشت: جمعیت این تعداد روستا بیش از 17 هزار و 700 خانوار است.

علی دالوند با بیان اینکه از این تعداد 13 روستا از طریق تانکر آبرسانی می شوند گفت: در این تعداد روستا 400 خانوار زندگی می کنند.

وی بیان داشت: سایر روستاهایی که با بحران آب مواجه هستند آب آنها صورت جیره بندی تامین می شود و در برخی مواقع نیز قطع می شود.

نیاز 8 میلیارد تومانی برای رفع مشکل آب روستاهای خرم آباد

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی خرم آباد با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکل آب شرب روستاهای بحران دار خرم آباد گفت: در مجموع برای انجام اقدامات اولیه برای این روستاها هشت میلیارد و 78 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

بخشدار مرکزی خرم آباد نیز در این جلسه با بیان اینکه در این بخش 260 روستا وجود دارد گفت: از این تعداد تنها 70 روستا در زمینه تامین آب شرب مشکلی ندارند و ما بقی با مشکل کم آبی مواجه هستند.

مجتبی بیرانوند بیان داشت: 190 روستای خرم آباد از 10 درصد تا 100 درصد با مشکل آب مواجه هستند.

روستاهایی که تنها چندساعت در روز آب دارند

وی با بیان اینکه به عنوان مثال هم اکنون روستای اولیا در خرم آباد با جمعیت پنج هزار و 300 نفر در طول روز تنها هفت تا هشت ساعت آب دارند گفت: برای رفع مشکل این روستا حدود 600 میلیون تومان و همچنین شبکه گذاری نیاز است.

بخشدار مرکزی خرم آباد همچنین به مشکل آب شرب روستای دارایی اشاره کرد و بیان داشت: این روستا نیز یکی از روستاهای پر جمعیت خرم آباد است که برای آبرسانی به آن 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

بیرانوند با بیان اینکه بحران آب در روستاهای خرم آباد موجب ایجاد مشکلات اجتماعی در منطقه شده است گفت: امیدواریم اعتبارات لازم برای رفع مشکلات این روستاها از محل سفر اخیر هیئت دولت و همچنین ماده 180 اختصاص یابد.

13 روستای خرم آباد با تانکر آبرسانی می شوند

فرماندار خرم آباد نیز در این جلسه با بیان اینکه آب رسانی به روستاها در اولویت کاری ما قرار دارد گفت: در این راستا موضوع شناسایی نزدیکترین منابع آبی برای آبرسانی به این روستاها در مرحله اول در نظر گرفته شده است.

حبیب الله خجسته پور با بیان اینکه در حال حاضر 13 روستای خرم آباد با تانکر آبرسانی می شوند گفت: با توجه به اینکه امسال نسبت به سنوات گذشته اعتبارات مطلوبی در این حوزه اختصاص یافته است امیدواریم بتوانیم مشکل این روستاها را رفع کنیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که از محل اعتبارات سفر اخیر هیئت دولت و همچنین ماده 180 اعتباراتی را برای رفع مشکل این روستاها در نظر گرفته شود.