بجنورد- خبرگزاري مهر: مديركل امور مالياتي خراسان شمالي گفت: تاكنون بيش از 9 هزار اظهارنامه مالياتي از مؤديان استان دريافت شده اين در حالي است كه سي و يكم تير ماه پايان مهلت ارائه اظهارنامه مالياتي تعيين شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد انوري عصر شنبه در نشست خبري با بيان اين كه مهلت ارائه اظهارنامه مالياتي از سوي مؤديان خراسان شمالي سي و يكم تير ماه در نظر گرفته شده است، افزود: تاكنون 9 هزار اظهارنامه مالياتي از مؤديان استان دريافت شده است.

به گفته وي تا پايان مهلت مذكور مي بايست حدود 35 هزار اظهارنامه مالياتي دريافت شود و در اين راستا لازم است مؤديان مالياتي خراسان شمالي هر چه سريع تر نسبت به مراجعه به سامانه و تحويل اظهارنامه مالياتي الكترونيكي خود اقدام كنند.

انوري اضافه كرد: تحويل اظهارنامه مالياتي در مهلت تعيين شده از آن جهت اهميت دارد كه معافيت هاي مالياتي تنها شامل آن دسته از مؤدياني مي شود كه در مهلت تعيين شده نسبت به ارائه اظهارنامه مالياتي خود اقدام كرده باشند.

وي در ادامه در مورد ميزان ماليات دريافتي از مؤديان خراسان شمالي در سه ماهه نخست سال جاري اظهار داشت: در بهار امسال در مجموع بيش از 32 ميليارد تومان ماليات از مردم استان دريافت شده كه از اين ميزان 24 ميليارد تومان مربوط به ماليات هاي مستقيم و هفت ميليارد و 600 ميليون تومان نيز مربوط به ماليات هاي غيرمستقيم بوده است.

به گفته انوري در سال گذشته نيز 146 ميليارد تومان درآمد مالياتي در خراسان شمالي محقق شد كه از اين ميزان 116 ميليارد تومان مربوط به ماليات هاي مستقيم و 29 ميليارد تومان نيز مربوط به ماليات كالا و خدمات بوده است.

وي با اشاره به اينكه براي امسال نيز درآمد مالياتي به ميزان 200 ميليارد تومان براي خراسان شمالي در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: درآمدهاي مالياتي بيش از 80 درصد درآمدهاي استان را شامل مي شوند.

انوري همچنين در مورد فرار مالياتي در خراسان شمالي با بيان اين كه فرار مالياتي موضوعي كشوري بوده و بيشترين فرار مالياتي در زمينه ماليات بر توليد ناخالص ملي روي مي دهد، اظهار داشت: ميزان فرار مالياتي در كشور ما هفت درصد و در ساير كشورها به طور ميانگين 35 درصد است.

وي در ادامه با بيان اين كه خراسان شمالی در جذب مالیات در ردیف استان هاي رده آخر كشور قرار دارد، افزود: پارسال از محل دهياري ها و شهرداري ها 30 ميليارد تومان ماليات در اين استان وصول شد.

به گفته انوري در اين زمينه در مدت پنج سالي كه از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده مي گذرد در مجموع از محل ماليات بر ارزش افزوده 77 ميليارد تومان به دهياري ها و شهرداري خراسان شمالي پرداخت شده تا با استفاده از اين اعتبار پروژه هاي مختلفي در مناطق روستايي و شهري استان اجرا شود.