رودان - خبرگزاری مهر: در روزگاری نه چندان دور شهرستان رودان با داشتن طبیعتی سرسبز و چشم نواز که بخش عظیم آن را باغات لیمو پوشانده بود، چشم اندازی که تحسین همگان را بر می انگیخت اما امروز اقتصاد باغداران لیمو زیر پای دلالان له شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال های گذشته ایران با تولید 700 هزار تن لیموترش ششمین تولیدکننده این محصول به شمار می رفت و در این میان رودان با تولید قریب به 70 درصد صادرات لیموی کشور، سهم عمده ای در کسب این جایگاه داشت. شهرستان رودان با برخورداری از باغات سرسبز لیمو به تنهایی دو درصد از لیموی مورد نیاز جهان را تولید و تامین می کرد.

محصول لیموترش شهرستان رودان به عنوان قطب تولید کننده این محصول در کشور با بی مهری مسئولان مواجه شده و با ورود بیماری جاروک جادوگر آفتی که به زندگی، اشتغال و اقتصاد بیش از 80 درصد از جمعیت این شهرستان، آسیبی جدی و جبران ناپذیر وارد کرد و منجر به امحاءسالانه بیش از 1000 هکتاراز باغات لیمو دراین شهرستان شده است بطوری که این محصول درحال نابودی است. 

در سال 87 بیش از 12 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان رودان به لیموترش اختصاص داشت و سالانه حدود 200 هزار تن محصول تولید و به بازارهای مصرف داخلی وخارجی عرضه می شد ولی بعداز گذشت5سال بیش از پنج هزار و 500 هکتار از باغ های آلوده امحاء شده به هفت هزار و 500 هکتار کاهش یافته است.

با وجود اینکه بر اثر بروز و شیوع جاروک لیمو ترش طی سال های اخیر سطح زیر کشت و میزان تولید محصول لیموترش در منطقه کاهش یافته است اما شهرستان رودان همچنان رتبه نخست سطح زیرکشت وتولید لیموترش هرمزگان را به خود اختصاص  داده است.

به سبب ضربات جبران ناپذیر خسارت این بیماری، باغداران منطقه روز به روز از لحاظ اقتصادی ضعیف تر شدند و توان مالی آنان تحلیل رفت.

بحران خرید محصولات باغی و کشاورزی شهرستان رودان مدتی است که توان مالی و اقتصادی باقی مانده در کشاورزان وباغداران را به یغما برده و بجز زحمت و مشکلات مالی وبدهکاری وام ها، چیزی عاید و دستگیر باغداران وکشاورزان نمی شود.

موسی سالاری از باغداران شهرستان رودان در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از وضعیت فروش محصول لیمو در شهرستان رودان، اظهارداشت: در این شهرستان هیچگونه نظارتی از سوی دستگاههای ذیربط دال برچگونگی قیمت گذاری در فروش این محصول وجود ندارد.

وی با اشاره به فروش هر کیلو لیمو به قیمت دو هزار و 500تومان توسط دلالان، افزود: چند دلال و برخی باغداران بزرگ نرخ گذاری لیمو را انجام می دهند و سودهای هنگفتی به جیب می زنند؛ بگونه ای که این لیمو حتی 7 تا 8 برابر به دست مصرف کننده می رسد.

سالاری به عدم توجه مسئولین به بخش کشاورزی و باغداری دراین شهرستان اشاره کرد و گفت: چند باغدار بزرگ لیمو شهرستان که محصول خود را مستقیما به بازار فروش در کلان شهرها و حتی کشورهای خارجی می رساند و واسطه هایی دارند متضرر نیستند بلکه خرده مالکین چون قادر به فروش محصول خود درخارج شهرستان نیستند دچارآسیب می شوند.

علی مستأجری یکی دیگر از باغداران نیز با اشاره به عدم حمایت دولت از بخش باغداری و کشاورزی در شهرستان رودان، خاطرنشان کرد: همانگونه که دولت در محصول پسته و خرید و نگهداری محصولات شمال کشور وارد شده، درحمایت از خرده مالکین باغات لیمو شهرستان رودان نیز به بازار این محصول ورود پیدا کند و به نابسامانی خرید و فروش لیموترش پایان دهد.

در تماس با مسئولان شهرستان برای جوابگویی و درخواست باغدارن؛ همه توپ را در زمین صنف کشاورزان این شهرستان می انداختند که این صنف وقتی شکوفا بشود و تعاونی ها را به راه اندازد می توان به سرو سامان بخشی این محصول امیدواربود.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان رودان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه  مردم این شهرستان از ساز و کار تعاونی ها هیچ اطلاعی ندارند و به تعاونی ها بی اعتماد هستند گفت: این مسئولین که استناد به کشورهای اروپایی برای ورود تعاونی ها را به پیش می کشند باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشند که آن کشورهادارای حداقل30سال سابقه ایجاد ساز و کار و برنامه ریزی علمی، فراهم کردن زیرساخت های مطلوب وفرهنگ سازی برای ورود وفعالیت تعاونی ها وبخش خصوصی در بین مردم هستند.و این کار مستلزم فرهنگ سازی است.

ایلوش واحدی زاده اضافه کرد: این صنف بدون بضاعت مالی و قدرت هزینه ونداشتن نیرو لازم نیازمند حمایت های دستگاه های ذیربط برای بهبود وضعیت کنونی فروش لیمو است.

واحدی زاده به دست های پشت پرده درفروش لیموی شهرستان رودان اشاره کرد و اظهارداشت: در سال گذشته با حمایت فرماندار وقت، مصوبه ای به تصویب رسید که خریداران باید به ازای خروج لیمو از این شهرستان مقدار ناچیزی مثلا از هر 10تن لیموی خارج  شده مبلغ 10هزار تومان به این صنف برای ساماندهی، کشیک روزانه، گشت زنی به طور 24 ساعته و صدور مجوز پرداخت شود.

وی افزود: با تمام کارشکنی های صورت گرفته در این مسیر، این کارمحقق شده و با اینکه تجربه اول دراین مسیر بود ولی توانستیم  رضایت مندی باغداران را جلب کنیم. ولی درسال جاری با وجود پیگیری این صنف از اوایل تیرماه تا کنون  به علت تغییر هیأت مدیره و همچنین فرماندار محترم و با وجود گذشت 10روز از برداشت این محصول این توافق صورت نگرفته است. 

واحدی زاده باگلایه از میزان فعالیت هیئت مدیره صنف کشاورزان ،عنوان کرد: با حمایت بیشتر هیئت مدیره و ورود دولت و مسئولان شهرستان، می توان دست دلالان را از سفره باغداران کوتاه و یا سود واقعی را به این بخش تزریق کرد و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی  باغداران را شاهد باشیم.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان رودان به تأثیرپذیری قیمت ها از بازار عرضه و تقاضا و چگونگی عرضه این محصول در بازار اشاره وتأکید کرد:در حال حاضرقیمت پایین لیمو به دلیل زیادی عرضه نیست چون تقاضای داخل وخارج کشوربرای این محصول وجود دارد و با مدیریت در فروش و ایجاد وبستر سازی برای بسته بندی و درجه بندی مناسب قیمت این محصول را به قیمت واقعی نزدیک می کند.

شهرستان رودان در فاصله 90 کیلومتری بندرعباس قرار دارد، براساس آمار سال 1390 جمعیت این شهرستان 118 هزار و 547 نفر اعلام شده است و یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و هم اکنون 80 درصد از جمعیت این شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند  
 
هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی است که از این میزان 32 هزار هکتار به محصولات باغی و 11 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد.