رئیس فدراسیون شمشیربازی به انتظاری که از بازیکنان این رشته در مسابقات قهرمانی جهان در هر یک از اسلحه ها دارد اشاره کرد و گفت: انتظاری در سطح کسب مدال نداریم اما می‌خواهیم حداقل در اسلحه سابر تا جدول 64 نفره و 16 تیمی صعود داشته باشیم. وی همچنین در مورد علت عدم اعزام بانوان به این مسابقات هم توضیح داد.

فضل الله باقرزاده در آغاز گفتگو با خبرنگار مهر به عملکرد شمشیربازان در مسابقات قهرمانی آسیا که دو هفته پیش در کره‌جنوبی برگزار شد، اشاره کرد و اظهارداشت: در جریان این مسابقات و در اسلحه سابر مردان به خصوص در بخش انفرادی نتایج خیلی خوبی گرفتیم. حذف دو بازیکن کره‌ای در این بخش از مسابقات که حتی باعث ایجاد وحشت در اردوی آنها و برای بازی‌های آسیایی شد، اهمیت زیادی داشت. بازیکنان کره‌جنوبی به دقت بازی ایران مقابل ژاپن در نیمه نهایی بخش تیمی را از کنار پیست تماشا می‌کردند و وقتی بازیکنان ما در این دیدار بازنده شدند، آنها جشن گرفتند.

وی با یادآوری دو مدال شمشیربازان اسلحه سابر در بخش انفرادی مسابقات کره‌جنوبی، تصریح کرد: این برای نخستین‌بار در تاریخ بود که روی سکوی بهترین‌ها دو نماینده از ایران حضور داشت و تنها یک نماینده از کره‌جنوبی که قهرمانی المپیک را هم در کارنامه دارد. بعضا کره‌ای‌ها تمام سکوهای برتر را از آن خود می‌کردند اما اینبار فقط صاحب یک سکو شدند. در کل عملکرد بازیکنان سابر ایران در مسابقات کره‌جنوبی خیلی خوب بود. آنها حتی اگر مغرور نمی‌شدند، می‌توانستند ژاپن را هم شکست دهند چون تا برتری 40 بر 33 هم پیش رفتند اما در نهایت با حداقل اختلاف امتیاز و به خاطر غرور باختند.

رئیس فدراسیون شمشیربازی با بیان اینکه در بخش مردان مسابقات قهرمانی آسیا بازیکنان ما در اسلحه اپه به مراتب بهتر از اسلحه فلوره ظاهر شدند، خاطرنشان کرد: در بخش دختران هم باید بگویم بازیکنان اسلحه اپه تجربه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را داشتند اما اسلحه سابر برای نخستین‌بار به این رقابت‌ها اعزام می‌شد. در کل مسابقات قهرمانی آسیا حکم تدارکاتی برای بازی‌های آسیایی را داشت اما به هر حال نتایج به دست آمده در آن هم برای‌مان مهم بود.

باقرزاده گفت: انتظار زیادی از بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا نداشتیم اما در مجموع آنها نتوانستند نتایج خیلی خوبی در این رقابت‌ها بگیرند به همین دلیل به مسابقات جهانی اعزام نشدند تا مبادا دوباره در نتیجه‌گیری ناکام باشند و به همین دلیل سرخورده شوند. برای بانوان برنامه‌های دیگری به عنوان آماده‌سازی حضور در بازی‌های آسیایی در نظر گرفته‌ایم.

وی در مورد انتظاری که از شمشیربازان اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان دارد نیز به مهر گفت: به طور حتم هیچ انتظاری برای کسب مدال نداریم اما در اسلحه سابر این انتظار می‌رود که بازیکنان‌مان بتوانند در بخش انفرادی تا جدول 64 نفره صعود کنند و در بخش تیمی هم به جدول 16 تیمی راه یابند. در مورد اسلحه اپه چنین انتظاراتی را نداریم اما می‌خواهیم خوب ظاهر شوند. همچنین در مورد تک بازیکن اعزامی در اسلحه فلوره همین انتظار را داریم.

رئیس فدراسیون شمشیربازی با بیان اینکه بعد از مسابقات قهرمانی جهان وضعیت نهایی بازیکنان این رشته برای حضور در بازی‌های آسیایی مشخص خواهد شد، اظهارداشت: تا به امروز اعزام بازیکنان اسلحه سابر و اپه مردان به اینچئون قطعی است اما در رابطه با بانوان و اسلحه فلوره مردان، شرایط تعیین کننده اعزام‌شان خواهد بود ضمن اینکه در رابطه با بخش دختران با در نظر گرفتن یکسری ملاحظات تصمیم نهایی را می‌گیریم.

به گزارش مهر، مسابقات شمشیربازی قهرمانی جهان از فردا در کازان روسیه آغاز خواهد شد.