خرم آباد - خبرگزاری مهر: سرپرست دستگاه نظارت پروژه سد ایوشان خرم آباد با بیان اینکه بدنه سد ایوشان 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: ارتفاع آب پشت سد به 44 متر رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلطانی صبح دوشنبه در جریان بازدید استاندار لرستان از سد ایوشان اظهار داشت: سد مخزنی ایوشان در 65 کیلومتری خرم آباد احداث شده و در حال حاضر بدنه این سد 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه کار آسفالت تاج سد و بخش هیدرومکانیکال سد ایوشان باقی مانده است ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی سرریز سد 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 20 درصد کار که مربوط به حوضچه آرامش است باقی مانده است.

سلطانی با بیان اینکه کار خاک برداری بخشی از پروژه سرریز سد نیز باقی مانده است افزود: تاکنون 530 مترمکعب خاکبرداری در این بخش از پروژه انجام شده است.

وی با بیان اینکه سرریز سد شامل چند بخش می شود ادامه داد: کانال خاکی این پروژه به طول 270 متر و سرریز پلکانی به طول 250 متر از جمله بخشهای این پروژه است.

سرپرست دستگاه نظارت پروژه سد ایوشان خرم آباد با بیان اینکه عملیات نصب پل سرریز سد ایوشان باقی مانده است افزود: از ابتدای فعالیت در این پروژه 1.5 میلیون متر مکعب خاک برداری، سه میلیون و 200 هزار مترمکعب خاک ریزی و 40 هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

سلطانی با بیان اینکه سرریز سد آبهای مازاد دریاچه سد را انتقال می دهد عنوان کرد: این سرریز قابلیت انتقال 370 مترمکعب آب در ثانیه را دارد.

وی با بیان اینکه سد ایوشان ارزان ترین سد در نوع خود است افزود: همه مصالح مورد نیاز برای احداث این سد از نزدیکی پروژه تامین شده است و همین امر هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش داده است.

سلطانی با بیان اینکه 90 درصد نیروهای مشغول به کار در پروژه سد ایوشان بومی هستند افزود: در حال حاضر نزدیک به 150 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند.

سرپرست دستگاه نظارت پروژه سد ایوشان خرم آباد با اشاره به ذخیره 22 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد عنوان کرد: تراز احداث این سد از سطح دریا هزار و 848 متر است.

وی با بیان اینکه حجم مخزن سد 52 میلیون مترمکعب است افزود: در حال حاضر آب پشت این سد در تراز1848 قرار دارد یعنی ارتفاع آب دریاچه سد هم اکنون 44 متر است.

سلطانی طول تاج سد را 672 متر اعلام کرد و بیان داشت: آب این سد از رودخانه هرود و بند "کیکمدر" تامین می شود و یکسال برای پر شدن کامل دریاچه سد زمان نیاز است.