بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی گفت: در حال حاضر از شمار کل 835 روستا و آبادی موجود در استان، 604 روستا از خدمات آب لوله کشی آشامیدنی برخوردارند اما هنوز 38 روستای بالای 20 خانوار از آب آشامیدنی لوله کشی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قربانی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 تعداد آبادی های دارای سکنه در خراسان شمالی 835 پارچه روستا و آبادی است، اظهار داشت: از این تعداد 683 روستا تحت پوشش خدمات دهیاری ها قرار دارند.

وی با اشاره به این که نیمی از جمعیت 900 هزار نفری خراسان شمالی در روستاهای این استان سکونت دارند؛ در مورد وضعیت زیرساخت های خدماتی در روستاهای خراسان شمالی افزود: هم اکنون در سطح استان تعداد 604 روستا از خدمات آب لوله کشی آشامیدنی بهره مندند که از این تعداد روستای برخوردار، 584 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند.

به گفته قربانی جمعیت تحت پوشش شبکه آب لوله کشی آشامیدنی در روستاهای استان بیش از 338 هزار نفر هستند و این در حالی است که هنوز ساکنان 38 روستای بالای 20 خانوار از آب آشامیدنی لوله کشی محرومند.

وی در مورد وضعیت راه روستاهای خراسان شمالی نیز اظهار داشت: طول راه های روستایی این استان چهار هزار و 265 کیلومتر است که از این مسافت هزار و 788 کیلومتر آسفالته، 451 کیلومتر شوسه و دو هزار و 26 کیلومتر نیز خاکی است.

این مسؤول با اشاره به این که 41 درصد از راه های روستایی خراسان شمالی آسفالت هستند، اضافه کرد: استان از نظر این شاخص از میانگین کشوری 33 درصد عقب است.

وی در مورد گازرسانی به روستاهای خراسان شمالی نیز گفت: از مجموع 716 روستای بالای 20 خانوار در استان، در 323 روستا عملیات گازرسانی به پایان رسیده و بیش از 57 درصد از جمعیت روستایی خراسان شمالی شامل افزون بر 234 هزار نفر از نعمت گاز برخوردارند.

به گفته قربانی از تعداد 323 روستای گازرسانی شده در استان، 61 روستا در شهرستان اسفراین، 51 روستا در شیروان، 27 روستا در فاروج، 12 روستا در گرمه، 99 روستا در بجنورد، 22 روستا در جاجرم و 49 روستا نیز در شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته اند.

وی در مورد وضعیت حوزه بهداشت و درمان در روستاهای خراسان شمالی نیز گفت: بر اساس نتایج بازدیدهای میدانی از پایگاه های اورژانس جاده ای، مراکز بهداشتی و درمانی روستایی، پایگاه های امداد و نجات هلال احمر، آتش نشانی، خانه های بهداشت و یا سایر حوزه های درمانی، عمده ترین مشکل در حوزه درمانی روستاها؛ کمبود پزشک است.

قربانی اضافه کرد: در حال حاضر در خراسان شمالی 48 مرکز بهداشت روستایی وجود دارد و تعداد خانه های بهداشت روستایی در این استان نیز 367 خانه بهداشت است.

به گفته وی همچنین تعداد خانه های سلامت در روستاهای خراسان شمالی 29 خانه و تعداد پزشکان خانواده فعال در حوزه روستایی استان نیز 84 پزشک است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: این تعداد پزشک در حالی در روستاهای استان فعالیت می کنند که بر اساس استانداردها حداقل 100 پزشک برای پوشش جمعیت روستایی استان مورد نیاز است.