زنجان - خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره علمی پژوهشی منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی در زنجان تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر مقدم در جلسه هماهنگی جشنواره رضوی در زنجان اظهار کرد: تاکنون 31 مقاله به جشنواره رضوی در استان زنجان ارسال شده است.

وی با یادآوری اینکه این تعداد مقاله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چشمگیر نیست، ادامه داد: اثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در استان زنجان از شهرهای اصفهان، ایلام، تهران، زنجان، مشهد، کرمانشاه و فارس است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه مقالات رسیده به این جشنواره در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا(25 مرداد) امسال تمدید می شود.

وی گفت: سومین جشنواره علمی وپژوهشی منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی (6 شهریور) امسال همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در فرهنگسرای امام خمینی(ره) استان زنجان برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلاکی استان زنجان همچنین افزود: مقالات برگزیده در این جشنواره در 200 جلد کتاب چاپ و توزیع می شود.

ناظر همایش جشنواره رضوی در استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: مقالات و آثار برگزیده در این همایش به شکل پوستر چاپ می شود.

حجت الاسلام کریم خانمحمدی ادامه داد: تکرار مکرر جشنواره رضوی در کشور به جهت نهادینه کردن آموزه های رضوی در جامعه است.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان افتتاح شد

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان عصر دیروز(24 تیر) با حضور امام جمعه و فرماندار شهرستان ماهنشان افتتاح شد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در شهرستان ماهنشان افزود: از این پس سهم اعتبارات فرهنگی به این شهرستان اختصاص می یابد.

ناصر مقدم با بیان اینکه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدافی ایجاد می شود، گفت: اعتلای اخلاق اسلامی در جامعه از طریق گسترش هنرهای مرتبط یکی از این اهداف است.

وی با اشاره به راه اندازی انجمن های فرهنگی و هنری در این شهرستان یادآور شد: با ایجاد این مراکز استعدادهای فرهنگی، هنری و قرآنی جوانان شناسایی و تقویت می شود.

این مقام مسئول خواستار همکاری و مساعدت دستگاه های اجرایی این شهرستان با اداره نوپای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان شد.

امام جمعه شهرستان ماهنشان در مراسم معارفه سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان به دغدغه های فرهنگی در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: توجه به مطالعات فرهنگی که آمیزه ای از روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی و مردم شناسی است می تواند بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه را حل کند.

حجت الاسلام حسینعلی زاهدی پور به ابعاد فرهنگ با عنوان فرهنگ واقعی و فرهنگ آرمانی اشاره کرد و افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مباحث فرهنگی به قدری کامل و جامع است که برای حرکت روبه جلو در فرهنگ باید به آن توسل جست.

وی از نبود ذخیره دانشی متناسب با فرهنگ آرمانی در جامعه انتقاد کرد و گفت: نگاهی که به دین داشتیم نگاه عادلانه ای نبود.

امام جمعه شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه تغییر در فرهنگ واقعی تدریجی است، تصریح کرد: در زمینه تاکید بر اهل بیت(ع) که از اولویت های فرهنگی در کشور است، بیش از گذشته باید توجه شود.

در ادامه سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان نیز در سخنانی به تعریف فرهنگ اشاره کرد و افزود: برای توسعه و پیشرفت کشور نیازمند زیرساخت های فرهنگی هستیم.

محسن بهاری با یادآوری اینکه زندگی بشر با فرهنگ عجین شده است، ادامه داد: بشر از طریق فرهنگ متعالی می شود.

کمک به رونق اقامه نماز جماعت یک وظیفه شرعی وقانونی است
 

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان زنجان گفت: برگزاری نماز جماعت در ادارات و واحدهای تولیدی رونق اقتصادی به همراه دارد و منتهی به رشد و ارتقا بهره وری میگردد و کمک به برگزاری نماز جماعت یک وظیفه شرعی وقانونی است.

 احمد غریوی در جلسه ستاد اقامه نماز اداره کل با تاکید براینکه  ضرورت دارد  به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه این فریضه الهی و اهمیت اقامه نماز جماعت  توجه ویژه ای بشود اظهار داشت : فرهنگ سازی و تببین اهمیت نمازجماعت باید سرلوحه کار قرار گیرد.

 وی با مهم شمردن نقش خانواده ها در اهمیت دادن فرزندان به نماز جماعت تصریح کرد: نماز ستون دین است و تا این عمود در جامعه حفظ شود، آسیبی به آن وارد نمی شود و میبایست ترویج فرهنگ نماز و نقش آن در کمال و خودسازی باید در اولویت باشد تا همگان به این نقش آگاه شوند..

غریوی یکی از اساسی ترین عوامل تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی را اشاعه فرهنگ نماز دانست و ضمن قدردانی از فعالین و مروجین فرهنگ نمازاداره کل  تصریح کرد: همه بایستی برای اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنیم و این فرهنگ مقدس را از حالت دولتی خارج کرده و این امر مهم را به سمت مردمی شدن هدایت کنیم و لازم است همه تلاش کنیم که نماز جماعت در همه ادارات تابعه اعم از  و واحدهای صنعتی برگزارشود.

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان زنجان گفت:برنامه های متنوعی در کنار نماز نیز باید باشد تا فضا خشک نبوده و مدت زمان آن طوری نباشد که اعتراض ارباب رجوع را در بر داشته باشد.

اجرای بیش از 35برنامه فرهنگی در بقاع متبرکه استان

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اجرای بیش از 35 برنامه فرهنگی در بقاع متبرکه استان طی سال است، گفت: این برنامه‌ها به صورت مناسبتی و مستمر در بقاع متبرکه و آستان امامزادگان اجرا می‌شود.

 حجت‌الاسلام "علی باقری" اظهارکرد: تبدیل بقاع به قطب فرهنگی از اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه است.

 وی تصریح‌کرد: به منظور تبدیل بقاع به قطب فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی بقاع جلسات متعددی به منظور اجرای متعدد در بقاع برگزار شده است.

وی با برشمردن طرح‌های نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، آرامش بهاری و بصیرت عاشورایی که در بقاع متبرکه اجرایی می‌شوند، بیان کرد: این طرح‌ها از عمده برنامه‌های اجرایی اوقاف است که در مناسبت‌های مختلف اجرا و با استقبال مردمی مواجه شده‌اند.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه این 14 عنوان برنامه شامل 150 برنامه جزئی است که در بقاع اجرا می‌شوند، تصریح کرد: از جمله این برنامه‌ها برگزاری محافل انس با قرآن در آستان امامزادگان است که امسال این برنامه به تعداد 30 مورد برگزار خواهد شد.

اجرای طرح مودت در شهرستان طارم به مناسبت ماه رمضان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم از اجرای طرح مودت در این شهرستان به مناسبت ماه رمضان خبر داد.

نعمت احمدی  اظهار کرد: اداره اوقاف طارم به منظور بازسازی آستان امامزادگان اقدامات بسیاری را انجام و در این راستا از مشارکت مردم نیز بهره گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بهره‌‌گیری از ظرفیت خیرین و مردم در بازسازی بقاع متبرکه در قالب طرح مودت انجام شده است، بیان کرد: این اقدامات به منظور توسعه اماکن مذهبی و همچنین تبدیل بقاع به قطب فرهنگی انجام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم در ادامه با اشاره به اهداف اجرای طرح مودت که با استقبال و مشارکت مردم نیز مواجه شده است، افزود: بقعه‌محوری، عمران و آبادی آستان امامزادگان و تقویت نقش مشارکت‌های مردمی در عمران بقاع متبرکه از اهداف اجرای این سنت حسنه است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در شهرستان در راستای اجرای طرح مودت تصریح کرد: اخیراً طرح مودت در آستان امامزاده غائب چوزرق اجرا شده و 500 میلیون ریال در این راستا هزینه شده است.

احمدی با اشاره به آثار مثبت اجرای طرح مودت در آستان امامزادگان تصریح کرد: به علت اینکه اعتبارات دولتی و صندوق‌های تعبیه شده در بقاع جوابگوی هزینه‌های عمرانی بقاع نیست از همین رو طرح مودت در این اماکن اجرا می‌شود که این امر آثار مثبتی در بازسازی بقاع داشته است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح مودت بازسازی آستان امامزادگان تسریع شده است، افزود: امیدواریم با اجرای هرچه بهتر این طرح شاهد حضور بیش از پیش زائران گردشگر در جوار بقاع متبرکه باشیم.