بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: از آغاز خرید گندم تاکنون در سال جاری بیش از 57 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان از آنها خریداری شده است.

محمدابراهیم سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از دهم خرداد ماه در 26 مرکز عمده خرید و انبارهای تعاون روستایی آغاز شده است، اظهار داشت: تاکنون بیش از 57 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان استان خریداری شده است.

به گفته وی در ازای خرید این میزان گندم تاکنون 56 میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و تقریبا تمامی وجوه مربوط به خرید گندم با کشاورزان تسویه شده است.

سهرابی با اشاره به این که این میزان خرید گندم به نسبت مدت مشابه پارسال چند درصد افزایش را نشان می دهد، اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال کشاورزان خراسان شمالی بیش از 130 هزار تن گندم مازاد خود را به انبارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی و نیز مراکز تعاون روستایی تحویل بدهند.

وی گفت: کار خرید گندم از کشاوزان خراسان شمالی از دهم خرداد ماه امسال در 26 مرکز خرید شامل شش مرکز عمده خرید شرکت غله و خدمات بازرگانی و 20 مرکز تعاون روستایی خراسان شمالی آغاز شده و تا اوایل پاییز ادامه دارد.

سهرابی با اشاره به این که امسال ظرفیت ذخیره سازی گندم در خراسان شمالی پس از احداث انبارهای جدید به حدود 300 هزار تن رسیده است، عنوان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی در سال جاری مراکز خرید خود را علاوه بر بجنورد در شهرهای شیروان، اسفراین و آشخانه نیز راه اندازی کرده و علاوه بر این خرید گندم در 20 مرکز تعاونی روستایی هم انجام می شود و کشاورزان برای تحویل محصولات خود نیاز به طی مسافت های طولانی و حمل بار ندارند.

به گفته وی امسال نرخ مصوب برای خرید گندم معمولی با اعمال چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیر مفید، هر کیلوگرم هزار و 50 تومان است و گندم دوروم نیز هر کیلوگرم با قیمت هزار و 80 تومان از کشاورزان خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، این استان 340 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد که از این میزان در سال زراعی جاری 175 هزار هکتار زیر کشت گندم رفته و پیش بینی می شود از این سطح بیش از 300 هزار تن گندم برداشت شود.

خراسان شمالی از نظر تولید گندم در کشور در رده چهاردهم قرار دارد.