گروه موسیقی بین المللی «لیله القدر» همزمان با انتشار آلبوم نگین آفرینش از فراز و نشیب های تولید این آلبوم موسیقایی چهارزبانه و مخالفت منتقدان از حضور موسیقی در تواشیح سخن گفتند.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: بدون تردید تواشیح یکی از گونه های جذاب و پرمخاطب آواها و نواهای دینی است که  نیایش و ستایش پرودگار و اولیا موضوع اصلی اجرای آن است. اگرچه زبان اصلی این گونه موسیقایی اصالتا عربی است و اغلب هم بدون همراهی ساز موسیقایی ارائه می شود اما همین تلفیق و ترکیب موزون شعر و موسیقی، فضای خوش آب و رنگی ساخته که کمتر کسی تا به امروز از شنیدن آن لذت نبرده است. این آواز تماما الهی سرشار از هنرهای زیبایی است که  آن را از دیگر گونه های موسیقایی متمایز می کند. تواشیح گونه ای از هنر دینی است که به نوعی ترکیبی از شعر و موسیقی است که تاریخچه اجرای آن در کشورمان چندان دیرپا نیست.

آنطور که در نوشته ها و برخی از پژوهش ها آمده از اوایل انقلاب با تلاش های زنده یاد ایرج قیم بود که با پشتوانه ای که از تحصیل در مصر به دست آورده بود تواشیح را وارد ایران کرد. گونه ای از هنر موسیقایی که در ایران منطبق بر ملودی ها و سبک های ایرانی اجرا شده  و تا به امروز توانسته در فضاهای متفاوت به مخاطب ارائه شود.

یکی از گروههای فعالی که طی دو دهه اخیر فعالیت چشمگیری در عرصه موسیقی داشته گروه موسیقی بین المللی «لیله القدر» است که در این سالها دست به تجربیات متفاوتی در عرصه همخوانی نواهای آسمانی با استفاده از موسیقی و ساز زده است؛ تجربه ای که شاید با اما و اگرها و بعضا مخالفت هایی نیز روبه رو شده است اما چه بخواهیم چه نخواهیم آثار این گروه را در ردیف پرمخاطب ترین آثار شنیداری مرتبط با نواهای آسمانی و همخوانی قرار داده است.

این گروه به عنوان نخستین مبدع تواشیح موسیقایی و چند زبانه فعالیت خود را با هدف ایجاد وحدت و انس بیشتر میان مسلمانان با سیره نبوی و اهل بیت در سال 72 آغاز کرد و تاکنون نیز توانسته از تلفیق سازهای الکترونیک و اکوستیک با دیگر زبان ها و استفاده از ملودی های معروف جهان اسلام برداشت نوین و مخاطب شناسی روزآمدی را در بهره گیری جوانان از این هنر ارائه کند که انتشار آلبوم های «بوی گل یاس»، «حدیث انتظار»، «هشت فصل عشق»، «آرام دل ها» از جمله آثاری هستند که با این هدف ارائه شده است.

«نگین آفرینش» عنوان تازه ترین اثر این گروه موسیقایی فعال در عرصه موسیقی مذهبی است که طی روزهای اخیر همزمان با ماه مبارک رمضان در سراسر کشور منتشر شده است.

«یاس بی همتا» با موضوع مادر، «نگین آفرینش» و «آغوش تو» با موضوع خداوند، « صلوات» با موضوع پیامبر اعظم (ص)، «عید سه میلاد» با موضوع اعیاد شعبانیه، «اسما الحسنی»، «بی پناهان» با موضوع امام رضا (ع)، «باران رحمت» با موضوع پدر، «زندگی» و « بغض انتظار» با موضوع امام زمان (عج)  آثاری هستند که با شعر و ترانه شاعرانی چون عبدالجبار کاکایی، حبیب الله چایچیان، فریبا وکیلی،  شبنم لاجوری زده، پروین اعتصامی، امیر حسین ذاکری، الیاس ناصر و سان جوان دلاکروز و آهنگسازی امید فتح اللهی، وحید اختری و صالح دریایی فرد برای مخاطبان در آلبوم نگین آفرینش ارائه شده است.

هسته اصلی گروه موسیقی بین المللی «لیله القدر» متشکل از صالح دریایی فرد مدیر گروه، صادق دریایی فدر و صابر دریایی فرد به بهانه انتشار این آلبوم موسیقی با حضور در خبرگزاری مهر به بیان نقطه نظرات خود پیرامون نحوه انتشار آلبوم «نگین آفرینش» پرداختند. این سه نفر در این نشست ضمن تشریح آخرین دستاوردهای خود در عرصه تولید نواهای الهی حوزه موسیقی از طرح برگزاری اولین جشنواره موسیقی جهان اسلام، حمایت نهادهای فرهنگی از تواشیح و موسیقی مذهبی و مشکلات صنفی پیش روی فعالان این حوزه و نقش موسیقی مذهبی در پاک کردن فضای منفی به وجود آمده در دنیا بر علیه اسلام حرف های جالبی زدند.

«نگین آفرینش» تنها آلبوم ایرانی بر اساس موسیقی جهان اسلام 

صادق دریایی درباره نحوه تولید آلبوم «نگین آفرینش» و تفاوت هایی که این اثر با آثار قبلی گروه دارد، توضیح داد: با توجه به اتفاقات اخیری که در جهان اسلام افتاد و به ساحت مقدس پیامبر اعظم در کشورهای مختلف توهین هایی شد گروه لیله القدر تصمیم و عزم جدی خود را گرفت که در راستای کارهای چند زبانه آلبومی را تولید کند که در مدح پیامبر اعظم باشد و بتواند موجب وحدت جهان اسلام شود به همین جهت دست به تولید آلبوم نگین آفرینش زد که از چندی پیش تقدیم به دوستداران اهل بیت و ساحت مقدس پیامبر (ص) شد.

وی ادامه داد: حدود سه سال روی این آلبوم کار کردیم و دلیل این تاخیر سه ساله هم به خاطر سفرهای مختلفی بود که با هدف نیازسنجی و مخاطب شناسی این اثر با مشاوره و راهنمایی تعداد زیادی از هنرمندان و کارشناسان موسیقی مد نظر داشتیم. به همین خاطر می توانیم ادعا کنیم که آلبوم «نگین آفرینش» به یقین تنها آلبوم و نخستین آلبومی است که  براساس موسیقی و زبان کشورهای اسلامی تهیه شده و فکر می کنم هم مخاطبان داخلی و هم مخاطبان خارجی از این آلبوم استقبال می کنند چراکه تم موسیقی که در این کار استفاده کردیم آرامش بخش است و می تواند نوع جدیدی از موسیقی دینی را به جهان اسلام ارائه دهد.

آمدیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم

صالح دریایی مدیر عامل موسسه فرهنگی لیله القدر هم در این نشست گفت: ما در تولید این آلبوم نگرش جدید و نویی را در نظر گرفتیم و اتفاقا یکی از دلایلی که انتشار آن طولانی شد همانطور که برادرم به آن اشاره کرد به دلیل بررسی ها و مخاطب شناسی فراوانی بود که انجام دادیم. ما درصدد بودیم هر آلبومی که انتشار پیدا می کند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و حتم دارم این آلبوم هم فراتر از آلبوم های قبلی ما حرف جدید برای گفتن دارد.

وی افزود: تاکید بر ظرافت کاری یکی از اهداف مهم ما در تولید آلبوم موسیقایی «نگین آفرینش » بود این در حالی است که علاوه بر دقت در زمینه موسیقایی، ما در بخش شعر نیز به این نکته تاکید داشتیم که حتما از شاعرانی استفاده کنیم که علاوه بر تطابق با اهداف گروه لیله القدر افرادی باشند که در ادبیات معاصر کشورمان حرفی برای گفتن دارند. ما در این آلبوم به دنبال ارائه نوعی از موسیقی ایرانی بودم که بتواند با در نظر گرفتن ابعاد بین المللی معرف شایسته ای از فرهنگ ایرانی اسلامی ما باشد. اثری که با تکیه بر نامگذاری سال 93 به نام فرهنگ و اقتصاد می تواند در ابعاد بین المللی به ویژه در کشورهای اسلامی جایگاه خوبی را پیدا کند.

در تولید این آلبوم فقط به آرامش مخاطب فکر می کردیم

سرپرست گروه موسیقی بین المللی لیله القدر ضمن تشریح روند تولید این آلبوم موسیقایی توضیح داد: ما در تنظیم قطعات از سازهایی استفاده کردیم که بیشتر به دنبال آرامش برقرار کردن در اذهان عمومی مردم چه در داخل و چه در خارج از کشور باشد. حتی اگر در بین قطعات از ملودی ریتمیک تری استفاده کردیم دوست داشتیم همین موسیقی تند مخاطب را در کنار شنیدن ملودی های آرام به اوج لذت برساند.

دریایی درباره معیارهای گروه برای تولید این آلبوم موسیقایی تاکید کرد: ملاک تولید این آلبوم اول ارائه ای کوتاه از نشانه های هستی، دوم پیامبر اعظم (ص) و سوم ائمه و اهل بیت بودند و شما می بینید که سیر تولید قطعات به شکلی بوده که از قطعه نگین آفرینش با موضوع پروردگار آغاز و در ادامه با استعانت از نام بزرگانی چون حضرت زهرا(س)، امام رضا (ع) و حضرت ولیعصر (عج)  به مخاطب ارائه شده است. به همین خاطر تصور می کنم این اثر یکی از متفاوت ترین آثاری باشد که در این حوزه به دوستداران اهل بیت از زبان موسیقی ارائه شده است.

اسپانیایی ها هم می توانند آلبوم ما را گوش کنند

صابر دریایی عضو دیگر گروه لیله القدر نیز در این نشست با اشاره به بین المللی بودن آلبوم موسیقی «نگین آفرینش» توضیح داد: یکی از کارهایی که در این آلبوم به آن توجه داشتیم ارائه یک اثر موسیقایی با زبان های مختلف بوده که بر این اساس در برخی از قطعه هاا ز چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و اسپانیولی استفاده کرده ایم که مضامین آنها مرتبط با ماه مبارک رمضان، عید فطر و امامان معصوم ما بوده است.

وی ادامه داد: آنچه می تواند در این آلبوم به عنوان یک وجه تمایز مورد توجه قرار گیرد حضور نوازندگان و هنرمندان غیر ایرانی در قطعه های غیر فارسی زبان است که با توجه به مقتضیات قطعه ها، هنرمندان مختلفی در آن حضور پیدا کرده اند. این در حالی است که ما در اجراهای زنده نیز هر زمان به کشور دیگری سفر می کنیم تلاش می کنیم که مطابق با زبان آن کشور قطعه ای را اجرا کنیم.

ارائه چهره مهربان دین اسلام در فضای ضد اسلامی که غرب ایجاد کرده است

صادق دریایی نیز در ادامه این نشست رونمایی با بیان اینکه مخاطبان آلبوم نگین آفرینش فقط اهل تشیع نیستند، تصریح کرد: گروه لیله القدر قبل از تولید این آلبوم موسیقایی تحقیقاتی در کشورهای جهان اسلام از جمله الجزایر، مصر، لیبی، یمن، ترکیه و ایران انجام داد که فقط محدود به پرسشگری و نیازسنجی از دوستان اهل تشیع نبود. به این دلیل ما با عزیزان اهل تسنن هم گفتگوهایی داشتیم که در راستای ارائه یک کار بین المللی حرکت کنیم. اینکه بیاییم و ببینیم که نیاز فرهنگی هنری جهان اسلام به چه شکل است، اینکه در فضایی که فیلم های ضد اسلامی، کاریکاتورهای موهن و آثاری با موضوع برائت از مسلمانان با ارائه یک فضای ملتهب پر از جنگ و خونریزی از دین مبین اسلام در جهان معرفی می شود ما چگونه می توانیم اثری را تولید کنیم که بتواند چهره مهربان دینمان را در عرصه های بین المللی معرفی کند.

وی گفت: دین مبین اسلام دین مهربانی است و لازم است که این چهره واقعی از پیامبر نور و رحمت با یک نگاه زیبا و جدید آن هم به وسیله موسیقی با توجه به حساسیت های موجود در جهان اسلام و هتک حرمت هایی که شاهد هستیم با هدف وحدت بین مسلمانان شناسنانده شود که انتشار آلبوم «نگین آفرینش» فعالیتی کوچک در معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی با اهداف یاد شده است.

نقش هنر و موسیقی در مبارزه با گروهک های تروریستی

این قاری قرآن تصریح کرد: دعوایی که امروزه در سطح جهان وجود دارد به خاطر خلاءهایی است که ما در زمینه هنر و نقش آن در تبلیغ دین اسلام با آن مواجه بودیم . ما اگر می توانستیم به عنوان یک شیعه در کنار برادران اهل تسنن چهره واقعی خودمان، دین اسلام و حضرت رسول (ص) را با زبان هنر با شکل جدید ارائه کنیم گروهک های تروریستی که قطع به یقین هزینه های تبلیغاتی منفی خود را از ایادی استکبار می گیرند، نمی توانستند وارد میدان شوند.  

دریایی ادامه داد: حالا که مدتی است آلبوم به مرحله انتشار رسیده است دوست داریم مخاطبانمان هرگونه نظر و یا انتقاد خود را پیرامون آلبوم با ما درمیان بگذارند. ما برای تولید آلبوم در مرحله اول به تقویت روحیه دینی و وحدت بین مسلمانان توجه داشتیم . ما این آلبوم را طوری طراحی کردیم که اول ایرانی ها خوب آن را بپسندند و بعد این مخاطبان خارجی باشند که خارج از مرزهای ایران با یک اثر موسیقایی ایرانی اسلامی آشنا شوند.

برگزاری جشنواره موسیقی کشورهای اسلامی در محاق بی توجهی

صادق دریایی در بخش دیگری از صحبتهای خود به طراحی و ابداع برگزاری جشنواره موسیقی کشورهای اسلامی در ایران توسط گروه لیله القدر اشاره کرد و گفت: ما بیش از سه سال است که جزو طراحان و مبدعان بزرگترین جشنواره موسیقی کشورهای اسلامی هستیم و در این راستا هم از عالی ترین نهادهای فرهنگی کشور اعم از وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما و حتی شهرداری تهران کمک خواستیم. ما معتقدیم وقتی چنین رویدادی در کشورهای دیگری توسط برادران اهل تسنن برگزار می شود چرا ما به عنوان یک ایرانی مسلمان این کار را نکنیم؟

وی تاکید کرد: ما در کشورمان جشنواره های مهمی چون فجر، جوان و مقاومت داریم که هر کدام در جایگاه خود دارای اهمیت ویژه ای هستند اما آیا بهتر نیست به عنوان یک بچه مسلمان بیاییم و تلاش کنیم و با هدف وحدت کلمه و معرفی چهره زیبا و مهربان دین اسلام جشنواره موسیقی برگزار کنیم که موضوع اصلی آن دین و مذهب است؟ متاسفانه این خلاء بزرگ حتی بعد از چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی هم به وضوح در جریان فعالیتهای موسیقایی کشورمان دیده می شود و لازم است مسوولان فرهنگی کشور به این پیشنهاد ما توجه بیشتری کنند چرا که ما معتقدیم در صورت برگزاری چنین رویدادی استقبال بسیار خوبی از آن خواهد شد.

جای خالی موسیقی در جشنواره های مذهبی

این کارشناس مسائل قرآنی گفت: دوستان مدیر هم در کلام و هم در جلساتی که با آنها پیرامون این موضوع برگزار کردیم قدرتمندانه به حمایت از این طرح اشاره می کنند اما وقتی کار به صورت مکتوب ارائه می شود و اتفاقا درخواستی هم برای دریافت پول وجود ندارد و این شائبه هم در میان نیست که گروه لیله القدر می خواهد خود را معرفی کند اما باز هم می بینیم که آنچنان توجهی به این پیشنهاد ما نمی شود.

دریایی فرد به برگزاری جشنواره پیامبر اعظم (ص) در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: دوستان ما در ستاد برگزاری جشنواره پیامبر اعظم جشنواره بسیار خوبی را برگزار کردند که از همین جا دوباره از آنها تقدیر می کنیم اما این جشنواره و رویداد فرهنگی در حالی برگزار شد که جای موسیقی به شدت در آن خالی بود و من امیدوارم در جشنواره های بعدی که قالب آنها هنر دینی است موسیقی هم نقش پر رنگی داشته باشد.

مقام معظم رهبری از چه کلمه ای به جای تواشیح استفاده کردند

صالح دریایی فرد در بخش دیگری از این نشست درباره استفاده از موسیقی در جریان اجرای تواشیح گفت: ما به هیچ عنوان مخالف کلمه تواشیح نیستیم چرا که تواشیح به عنوان یک کلمه عربی به معنای زینت و زیبایی است. کاری که ما در گروه لیله القدر انجام دادیم این بود که اگر قرار است از یک فرهنگ موسیقایی بیگانه تبعیت کنیم چه بهتر که آن را در قالب فرهنگ خودمان به مخاطب ارائه دهیم. تواشیح فرهنگی بود که در کشورهای عربی راه اندازی شد. این در حالی است که فرهنگ ما یک فرهنگ مذهبی ایرانی و دارای قدمت بسیار بالاتر از عرب هاست که می تواند بهانه خوبی برای استفاده نکردن از کلمه عربی تواشیح باشد.

وی ادامه داد: ما همواره در این فکر بودیم که از کلمه بهتری به جای تواشیح استفاده کنیم. این در حالی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که در یکی از سالها فرمودند به جای کلمه تواشیح می توانیم از کلمه هایی چون «توحیدیات»، «مدیحه سرایی»، «هم خوانی» و «الهی خوانی» استفاده کنیم ما نهایت توجه خود را انجام دادیم که بتوانیم در یک قالب منسجم شکل دیگری از تواشیح را با نامی متفاوت به مخاطبان خود معرفی کنیم.

استفاده از موسیقی در تواشیح نه تنها گناه بلکه ثواب هم دارد

دریایی فرد توضیح داد: ما براساس این پیش زمینه های ارزشمند تصمیم گرفتیم که در حوزه تواشیح در ایران نگاه جدیدی کنیم. نگاهی که هم بیانگر فرهنگ اسلامی و هم معرف فرهنگ ایرانی ما باشد بنابراین آمدیم و با تلفیقی از موسیقی و کلمات مقدس گروهی را تشکیل دادیم که می تواند به عنوان یک «گروه موسیقی الهی» که مخاطب را به وسیله آن به خداوند نزدیک می کند برای مخاطب ارائه شود. فضایی که در آن یک گروه موسیقایی مذهبی به سهم خود انسان ها را به سوی خداوند نزدیک می کند و این به نظر من نه تنها گناهی ندارد بلکه شاید بیش از حد تصور نیز ثواب داشته باشد. اینکه گروهی بیاید و با زبان موسیقی مردم را به خداشناسی دعوت کند تصور نمی کنم کار ناثوابی باشد بنابراین نمی توان اینطور قضاوت کرد که در تواشیح موسیقی نباشد.

سرپرست گروه موسیقی بین المللی لیله القدر در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: ما به هیچ عنوان خود را در جایگاه یک دعوت کننده مخاطب به خداشناسی نمی دانیم بلکه خود را پایین تر از آن درجه ای می دانیم که بخواهیم در مقام دعوت کننده محسوب شویم ما همواره به دنبال این بودیم که ابداع جدیدی در عرصه اجرای نواهای مذهبی داشته باشیم و دوستان منتقدی که فقط ما را به اجرای موسیقایی متهم می کنند بدانند که ما تاکنون بیش از 800 اجرای بدون موسیقی در مساجد و رسانه هایی چون شبکه قرآن سیما و صدا داشتیم. اگر چه معتقدیم در برخی از موارد حضور ساز و موسیقی ممکن است در بسیاری موارد اذهان مردم را از خداشناسی دور کند اما کاری که ما انجام دادیم این بوده و هست که بتوانیم قلب و اذهان مردم را به سمت و سوی پروردگار هدایت کنیم و امیدواریم در این زمینه موفق بوده باشیم.

مخالفانی که با مخالفت خط قرمزها را شکستند!

صابر دریایی عضو دیگر گروه موسیقی لیله القدر هم در بخش دیگری از این نشست گفت: ما از سال 76 مبدع تواشیح یا همسرایی با موسیقی بودیم و در همان دوران هم مخالف های بسیار زیادی داشتیم که خیلی هم ما را اذیت کردند. دامنه این مخالفت ها حتی تا سال 85 ادامه داشت و یادمان هست که همین مخالفان از این تاریخ به بعد کارهای خود را با موسیقی ارائه دادند در حالیکه ما از همان ابتدا نیز خط قرمزهایی برای خود قائل شدیم که خیلی از گروههای آن خط قرمزها را رد کردند و موسیقی ای را رواج دادند که هیچ سنخیتی با موسیقی مذهبی نداشت و همین موضوع باعث شد که این شیوه هم خوانی افت محسوسی داشته باشد.

وی افزود: ما در گروه به این نتیجه رسیدیم که باید جوان هایی را که موسیقی مذهبی گوش نمی کنند جذب اتفاقات مذهبی کنیم و امیدوارم به سهم خود کاری را انجام داده باشیم. اتفاقا آلبوم «نگین آفرینش» هم یکی از همین دستاوردهاست که می تواند در مناسبت های مذهبی مختلف در اتومبیل ها باشد و اتفاقا مورد پسند جوانان نیز قرار گیرد به همین جهت آنچه در تلفیق موسیقی با نواهای دینی در نظر گرفته ایم هدایت ماجرا به سمت جذب جوانان نسبت به شعائر دینی است که برای انجام آن همواره چه در اجراهای زنده و چه در تولید آلبوم ها کوشش و دقت فراوانی داشتیم.

اصل تواشیح کشورهای عرب بر پایه موسیقی است

صادق دریایی نیز در تایید صحبتهای برادرش تصریح کرد: دوستانی که در سالهای اول تواشیح را از کشورهای سوریه و مصر وارد کشورمان کردند همگی گروههای خوب و هنرمندان ارزشمندی هستند. اما بدانیم که اغلب آنچه در همان سالها به عنوان تواشیح و یا هم خوانی اجرا می شد کپی برداری از آهنگ های سوری و مصری بود که دوستان بدون آهنگ آن را اجرا می کردند در واقع آنچه ما در قالب تواشیح برای اجرای آن تلاش کردیم کپی بدون موسیقی از آثاری بود که در کشورهای عرب زبان اغلب با موسیقی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه موسیقی ایرانی دارای کیفیت های علمی فراوانی برای اجرای آثاری در حوزه هم خوانی است، بیان کرد: همه ما به خاطر داریم که وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید این سرودها و ملودی های حماسی بودند که با استفاده از قابلیت های فراوان موسیقی ایرانی تبدیل به آثار ماندگاری شدند که هنوز در ذهن و زبان ما جاری هستند و ما همچنان آنها را زمزمه می کنیم. ما هم آمدیم و با تکیه بر چنین پشتوانه ارزشمندی خواستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و سبک جدیدی را ارائه بدهیم که بیانگر گوشه ای از یک موسیقی ایرانی اسلامی است.

دریایی فرد گفت: همه ما با آن ملودی شورانگیز فیلم «محمد رسول الله» و صحنه شادی و نواخوانی مردم حین ورود حضرت پیامبر (ص) به مدینه را به خاطر داریم که اتفاقا این ملودی شور انگیز که کار بسیار معروفی است و با ساز دف اجرا شده شروع کننده جریان جدیدی در سبک های موسیقایی جهان اسلام بود. پس می بینید که موسیقی می تواند در بسیاری از موارد به کمک تواشیح یا همان هم خوانی بیاید. گرچه این را هم می دانیم که خط قرمزها در موسیقی همواره وجود دارد و باید برای انطباق آن با مرزهای نواهای آسمانی مواردی را رعایت کرد.

اولین گروهی که اذان را دسته جمعی  اجرا کرد

صادق دریایی فرد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به فعالیتهای دیگر گروه لیله القدر تصریح کرد: ما در بخش هایی چون اذان جزو اولین گروههایی هستیم که اذان را به صورت دسته جمعی گفتیم و فکر نمی کنم تا به امروز گروهی این کار را کرده باشد. این در حالی است که ما در حوزه هایی چون «صمدیه»، «تسابیح» و «تراحیم» که بیشتر به حزن و اندوه اهل بیت ارتباط پیدا می کند، کارهایی را انجام دادیم که هنوز از آنها رونمایی نکردیم ولی می توانیم این ادعا را داشته باشیم که کارهایی را انجام دادیم که تا به امروز مخاطبان خوبی را به سمت خود جذب کرده است.

این خواننده با بیان اینکه نباید بحث تواشیح را از موسیقی الهی جدا کرد، توضیح داد: به نظر من این کار اشتباهی است که بخواهیم تواشیح را از موسیقی الهی جدا کنیم. ما برای کارمان چارچوب و خط قرمز داریم و بسیاری از مخاطبان ما می دانند که چون اجرای موسیقی در مساجد مرسوم نیست ما در آنجا نمی توانیم از موسیقی استفاده کنیم اما معتقدیم در بسیاری از اماکن می تواند با مدد موسیقی آثاری را اجرا کرد که بهترین تاثیر را در جذب جوانان به سمت مبانی الهی داشته باشد.

هیچ فرقی بین گروههای تواشیح با موسیقی و بدون موسیقی وجود ندارد

عضو گروه موسیقی «لیله القدر» در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: من هیچ فرقی بین گروههای تواشیح با موسیقی و بدون موسیقی نمی بینم فقط فرق اصلی در این است که گروههای تواشیح با موسیقی از نظر من به روز تر از بدون موسیقی هستند. من فکر می کنم یک خلاهایی در تواشیح بدون موسیقی وجود دارد  که با عث می شود  یکسری از تبلیغات ناقص بماند و چون یکی از اهداف ما  تبلیغ اسلام است بنابر این می توان با کمک موسیقی کارهایی را کرد که در سالهای متمادی هم بدون موسیقی نمی شد آن ها را انجام نداد.

وی بیان کرد: اگر دقت کنید خواهید دید که در کلیساها اغلب دعاها با ساز ارائه می شود که به نظر من همین موضوع جذابیت های زیادی را ایجاد کرده که یک فرد به خواندن دعا و نیایش ترغیب می شود. ما هم آمدیم ساز را کنار اشعار دینی و در راستای تبلیغ دین و رسیدن خداوند قرار دادیم و خدا را شکر در این زمینه هم موفق بودیم گرچه در برخی از موارد با ممانعت هایی مواجه شدیم اما همین که دیدند سرو صدا کردیم همه به سمت ما آمدند.

ادامه دارد....