بجنورد- خبرگزاری مهر: رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: به علت مشکل شرعی کم بودن مسافت بین شهرهای آواشهر و ایور با شهرهای قاضی و گرمه، امکان برگزاری نماز جمعه در شهرهای نخست وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین عابدینی صبح دوشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به این که نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی از سال 89 از خراسان بزرگ منفک شده است، اظهار داشت: این شورا متشکل از نخبگان و بزرگان استان بوده و با فعالیت آن در سال های اخیر شمار نقاطی در خراسان شمالی که در آنها نماز جمعه برگزار می شود از 9 شهر به 15 شهر افزایش یافته است.

به گفته وی در حال حاضر نماز جمعه در 15 شهر این استان برگزار می شود و علاوه بر این چهار شهر دیگر خراسان شمالی نیز متقاضی برگزاری نماز جمعه هستند.

حجت الاسلام عابدینی این شهرها را شامل حصارگرمخان در بجنورد، غلامان در شهرستان راز و جرگلان، لوجلی در شیروان و چناران شهر در بجنورد ذکر کرد.

وی با اشاره به این که برگزاری نماز جمعه در شهرهای مزبور در گرو تأمین زیرساخت های لازم برای استقرار امام جمعه است، اظهار داشت: شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نهادی غیردولتی و وابسته به مردم بوده و به همین دلیل نیز تأمین زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار ائمه جمعه می باید از سوی مردم و نهادهای مردمی انجام شود.

حجت الاسلام عابدینی اضافه کرد: علاوه بر چهار شهر فوق الذکر، شهرهای ایور در شهرستان گرمه و شهرآوا در شهرستان مانه و سملقان نیز متقاضی برگزاری نماز جمعه بودند اما به دلیل مشکل شرعی امکان برگزاری نماز جمعه در این شهرها نیست.

وی افزود: بر اساس احکام شرعی فاصله بین محل برگزاری دو نماز جمعه نباید کمتر از یک فرسنگ یا شش کیلومتر باشد در حالی که فاصله بین شهرآوا و قاضی مرکز بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان و نیز شهر ایور با گرمه کمتر از این میزان بوده و به همین دلیل نیز امکان برگزاری نماز جمعه در این دو شهر نیست.

به گفته رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی مسؤولان این نهاد در شهرهای مزبور حضور یافته و ضمن توضیح این موارد و توجیه شهروندان آواشهر و ایور آنها را دعوت به حضور در نمازجمعه شهرهای قاضی و گرمه که در مجاورت آنها قرار دارند؛ کرده اند.

وی در ادامه در مورد میزان حضور مردم خراسان شمالی در نمازهای جمعه اظهار داشت: خراسان شمالی از جمله استان های دارای اقتصاد کشاورزی بوده و به دلیل نوع فعالیت کشاورزی، در فصول کشت و کار میزان حضور مردم در نماز جمعه کاهشی نسبی پیدا می کند.

حجت الاسلام عابدینی اضافه کرد: در ایام عادی سال خراسان شمالی از نظر تعداد  جمعیت شرکت کننده در نماز جمعه در رده دهم استان های کشور قرار دارد اما در ایام کشت و کار کشاورزی این رتبه به رده هفدهم کاهش می یابد.

وی با اشاره به این که خراسان شمالی از نظر میزان شرکت جوانان در نماز جمعه وضعیت مطلوبی دارد، اظهار کرد: 40 درصد از شرکت کنندگان در نمازهای جمعه این استان را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند.