بروجرد - خبرگزاری مهر: به دنبال طرح مشکلات مربوط به محل دفع زباله شهر بروجرد در رسانه ها و به ویژه خبرگزاری مهر که زندگی 15 هزار روستایی را تحت الشعاع قرار داده است برنامه ریزی برای ساماندهی محل کنونی دفع زباله و تعیین کارگروهی برای جانمایی محل جدید در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه سراب زارم و روستاهای اطراف آن چیزی حدود 15 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش خود دارند که از آلودگی های ناشی از محل دفن زباله های شهری بروجرد رنج می برند و وضعیت  نامطلوب آن بارها مورد انتقاد اهالی روستاهای مذکور واقع شده است.

این درحالی است که به دنبال انتشار گزارشهای متعدد از سوی خبرگزاری مهر و عکس العمل مسئولان نسبت به رفع مشکلات ناشی از آلودگی های محل دفع زباله شهری بروجرد چندین جلسه برگزار شد تا اینکه بالاخره طی یکماه گذشته با اعتراض شدید مردم منطقه سراب زارم از سوی سرپرست فرمانداری شهرستان کارگروهی شامل ادارات متولی امر در فرمانداری ویژه بروجرد تشکیل و حل فوری این مساله در دستور کار قرار گرفت.

روستائیانی که فرار را بر قرار ترجیح دادند

بنابراین گزارش، اشباع شدن محل دفع زباله های شهری، بوی بد ناشی از سوزاندن غیراصولی زباله ها، وجود حیوانات موذی و سگ های ولگرد، پراکنده شدن زباله ها توسط حیوانات، غیر محصور بودن محل دفع زباله و...از جمله مواردی بودند که از مدتها قبل برای مردم منطقه مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را به وجود آورده اند تا بدانجا که مردم سراب زارم رفتن را بر ماندن در روستا را ترجیح داده تا بلکه بتوانند در هوای آزاد و سالم نفس بکشند.

با برگزار شدن جلسه فوری و تشکیل کارگروه ویژه با حضور ادارات شهرستانی مقرر شد ظرف چند هفته وضعیت نامطلوب محل دفع زباله شهری بروجرد به طور موقت ساماندهی شده تا زندگی برای  مردم در این فصل گرم سال قابل تحمل شود.

ساماندهی موقت محل دفع زباله های بروجرد با همکاری مردم

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد در رابطه با برنامه های شهرداری برای رسیدگی به وضعیت نامطلوب محل دفع زباله های شهری بروجرد به خبرنگار مهر می گوید: با تشکیل کارگروهی همه دستگاههای متولی از جمله شهرداری تصمیم گرفته شد در راستای رفع هر چه سریعتر مشکلات محل دفع زباله شهری بروجرد برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اجرا شود.

احمد عبدی زاده با بیان اینکه شهرداری توانسته امکانات زیادی را در محل دفع زباله های بروجرد مستقر کند، می افزاید: با وجود دستگاهها و ماشین آلات سنگین در محل دفع زباله و استفاده بهینه از آنها می توان دفع بهداشتی زباله ها را انجام داد.

وی ادامه می دهد: تا کنون مجموعه اقدامات لازم برای رفع مشکلات زیست محیطی محل دفع زباله های شهری بروجرد انجام و مشکلات تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

عبدی زاده می گوید: همچنین برای پیشبرد کار نظارت برنامه های کوتاه مدت را به اهالی منطقه واگذار کرده ایم و با تشخیص شورای روستای سراب زارم افرادی تعیین و با آنها قرارداد بسته ایم که به طور شبانه روز کار نظارت بر روند دفع زباله های شهری بروجرد را انجام می دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد می افزاید: ظرف این مدت کوتاه با وجود نیروهای بومی در منطقه از سوزاندن زباله ها و پراکنده شدن آنها جلوگیری شده که به دنبال آن درصد بالایی از مشکلات برطرف شده است.

وی زدن ترانشه های جدید با دارا بودن خاک کافی و آهک مناسب برای دفع زباله ها را از دیگر اقدامات کوتاه مدت شهرداری عنوان می کند.

برنامه ریزی برای تفکیک زباله از مبدا در بروجرد

عبدی زاده در ادامه با اشاره به برنامه های میان مدت شهرداری برای رفع مشکلات موجود در محل دفع زباله های شهری بروجرد می گوید: پیگیر انعقاد قرارداد تفکیک زباله از مبداء در بروجرد هستیم و این موضوع در کارگروه مدیریت پسماند پیگیری شده است.

وی با بیان این مطلب می افزاید: پیمانکار تعیین و با وی قراردادی منعقد شده است زیرا با تفکیک زباله از مبداء چیزی حدود 40درصد از زباله ها قابل بازیافت خواهد بود و میزان زباله های تر به 60 درصد کاهش پیدا می کند که این رقم در راستای مدیریت زباله های شهری رقم خوبی است.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد ادامه می دهد: همچنین در کنار انعقاد قرارداد تفکیک زباله از مبداء فراخوان احداث کارخانه بازیافت را شروع کرده ایم و از چندین سرمایه گذار دعوت شده است که باید محل دفع را بازدید کنند.

وی مشکل اصلی را مشخص نبودن سندمالکیت زمین محل دفن زباله می داند و می گوید: متاسفانه به رغم پیگیریهای انجام شده تا کنون انتقال سند مالکیت زمین به شهرداری بروجرد صورت نگرفته است.

عبدی زاده معتقد است با انتقال سند مالکیت زمین محل دفع زباله های شهری بروجرد به شهرداری می توان تسهیلات خوبی برای احداث کارخانه بازیافت از دولت گرفت که باوجود برنامه های اعمال شده در این رابطه هنوز به نتیجه نرسیده است.

اجرای برنامه های دراز مدت شهرداری بروجرد

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه های دراز مدت در خصوص رفع مشکلات محل دفع زباله های شهری بروجرد می گوید: تصمیم گرفته شده است که یک کارگروه ویژه و تخصصی شامل ادارات بروجرد برای جانمایی مکانی جدید به منظور حل اساسی مشکل دفع زباله های شهری تشکیل شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد می افزاید: این کارگروه باید مکانی را که تمامی ویژگیهای لازم محل دفع زباله های شهری را داشته باشد پیدا کند که البته در سالهای گذشته با تحقیقات به عمل آمده تنها محل مناسب برای دفع زبالهای شهری بروجرد همین محل فعلی است.

وی با بیان اینکه منتظر تشکیل این کارگروه ویژه هستیم، ادامه می دهد: در استان لرستان، بروجرد تنها شهرستانی است که طرح جامع مدیریت پسماند آن به مرحله تصویب رسده است.

عبدی زاده می گوید: مطالعات مدیریت پسماند از سوی یک شرکت مشاور صورت گرفته و بعد از شش ماه مطالعه در سطح بروجرد به این نکته رسیده است که بهترین نقطه برای دفع زباله های شهری همین محل فعلی است و آن را پیشنهاد داده است.

وی تاکید می کند: با انتقال سند مالکیت به شهرداری محل دفع زباله های شهری بروجرد حصار کشی و جدا سازی می شود و با احداث کارخانه بازیافت و ورود روزانه زباله ها مشکلات عدیده موجود برطرف خواهند شد.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد معتقد است با همکاری به موقع تمامی دستگاههای متولی و تلاش مستمر آنها به طور قطع مشکلات موجود محل دفع زباله های شهری بروجرد هرچه سریعتر برطرف خواهد شد.

جانمایی محل جدید دفع زباله های شهری به زمان نیاز دارد

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان بروجرد نیز در این رابطه در گفتگو با مهر می افزاید: امید است با اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت شهرداری و دستگاههای مربوطه بتوانیم در راستای رفع مشکلات محل دفع زباله های شهری بروجرد گام برداریم.

رضا آریایی می گوید: البته ظرف مدت تعیین شده شهرداری بروجرد توانسته با مدیریت منطقه ای توسط اهالی مشکلات را کاهش دهد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر با دفع بهداشتی زباله ها و جلوگیری از سوزاندن آنها و پنهان کردن زباله ها در زیر لایه های خاک از انتشار بوی بد و نامطبوع زباله ها جلوگیری می شود.

آریایی یادآور می شود: همچنین با انعقاد قرارداد تفکیک زباله از مبداء توسط شهرداری با پیمانکار تعیین شده، می توان حجم زباله های وارد شده به محل دفع را کاهش بدهیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان بروجرد معتقد است جانمایی محل جدید دفع زباله های شهری به زمان نیاز دارد و این کار باید توسط یک کارگروه حقوقی متشکل از دستگاههای مربوطه انجام شود.

وی می گوید: به طور قطع همین محل فعلی مناسبترین محل است که سند آن باید به شهرداری انتقال داده شود زیرا درآینده به جز ایجاد فضای سبز و پارک هیچ کاربری دیگری نخواهد داشت.