نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای اعلام کرد که بواسطه اختلافات موجود میان آنکارا و واشنگتن در مواردی همچون سوریه و غزه، مدتی است که با رئیس جمهور آمریکا صحبت نمی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "رجب طیب اردوغان" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ATV ترکیه با بیان این مطلب گفت: من پیشتر به صورت مرتب و در موارد مختلف و بصورت مستقیم با "باراک اویاما" تلفنی صحبت می کردم اما مدتی است که دیگر با وی صحبت نمی کنم. 

به نوشته این خبرگزاری غربی، روابط میان اردوغان و اوباما مدت هاست که به دلیل رویکرد آنکارا در خصوص سوریه و حمایت این کشور از گروه های شورشی حاضر در این کشور عربی و همچنین رویکرد اردوغان در قبال اسرائیل وارد تنش شده است.

اردوغان در ادامه با اشاره به اختلافات خود با باراک اوباما گفت: پس از قطع تماس های تلفنی با اوباما اکنون من با "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا بصورت تلفنی صحبت می کنم و وی با هر دوی ما (اردوغان و اوباما) در ارتباط است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آخرین تماس تلفنی اوباما و اردوغان در فوریه سال جاری میلادی انجام شد و پس از آن کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در خصوص این مکالمه از نخست وزیر ترکیه به دلیل رعایت نکردن برخی اصول انتقاد کرد.

اردوغان در حالی از قطع گفتگوی مستقیم خود با اوباما سخن می گوید که در روزهای گذشته انتقاد وی از رژیم صهیونیستی موجب شده تا مقامات امریکایی مواضع تندی را علیه او اتخاذ کنند.