خرم آباد - خبرگزاری مهر: مجری سد ایوشان خرم آباد گفت: شبکه اصلی آبیاری و زهکشی این سد در قالب 15 واحد زراعی طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم عالی نژاد ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سیمای طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد ایوشان اظهار داشت: شبکه آبیاری سد ایوشان شامل آبگیری و انتقال در ساحل راست سد در تراز هزار و 800 متر از سطح دریا طراحی شده است.

وی عنوان کرد: طراحی شبکه اصلی این سد در 15 واحد زراعی به وسعت چهار هزار و 350 هکتار خالص انجام شده است.

مجری سد ایوشان خرم آباد به مشخصات سد ایوشان اشاره کرد و بیان داشت: این سد از نوع خاکی - سنگریزه ای با هسته رسی و با سیستم آب بندی ترانشه احداث شده است.

عالی نژاد حداکثر ارتفاع این سد از کف پی را 70 متر اعلام کرد و بیان داشت: طول تاج سد 529 متر و عرض تاج بدنه اصلی سد هشت متر است.

وی وسعت سطح دریاچه سد در رقوم نرمال را 230 هکتار عنوان کرد و افزود: گنجاش مخزن سد ایوشان 51 میلیون مترمکعب بوده که از این میزان 6 میلیون مترمکعب برای نیاز زیست محیطی منطقه و 24.4 میلیون مترمکعب برای نیاز کشاورزی شبکه سد ایوشان اختصاص خواهد یافت.

مجری سد ایوشان خرم آباد حجم تلفات آب سد شامل تبخیر و نشت را 4.9 میلیون مترمکعب دانست و یادآور شد: نیاز خالص حقابه حوزه میانی به وسعت 400 هکتار حدود 2.3 میلیون مترمکعب و نیاز شبکه آبیاری و زهکشی چغلوندی به میزان هزار و 800 هکتار نزدیک به 10.2 میلیون مترمکعب است.

عالی نژاد به مشخصات خط انتقال آب این سد نیز اشاره کرد و بیان داشت: کانال اصلی آب آور این پروژه با ظرفیت چهار هزار و 240 لیتر در ثانیه حدود سه هزار و 350 متر است.