اهواز ـ خبرگزاري مهر: دبير اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني گفت: دوازدهمين اجلاس پيرغلامان حسيني به ميزباني خوزستان يكي از بهترين اجلاس ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهيم طاهري پيش از ظهر امروز در جلسه ستاد استاني دوازدهمين اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني اظهار كرد: در استان خوزستان به دليل ويژگي هاي خوبي كه دارد مي توان گفت دوازدهمين اجلاس يكي از بهترين اجلاس هاي برگزار شده خواهد بود. شايد استان هاي بعدي كه از تجارب اين استان هم استفاده مي كنند نتوانند با توجه به قابليتشان به اين شيوه اجلاس را مديريت كنند.

وي افزود: اين طور كه مشاهده مي شود تمام برنامه هاي اجلاس در خوزستان به خوبي مديريت مي شود. شش اجلاس اول در تهران بود و اجلاس هاي بعدي نيز به ترتيب در زنجان، بوشهر، همدان، اردبيل و گلستان برگزار شد.

مدير كل راديو نوا تصريح كرد: هر اجلاس بنابر ارادت، علاقه، ابتكار و موقعيت استان ها برگزار مي شود. آن چيزي كه دبيرخانه مركزي پيگير بوده و بسياري از آن انجام شده است مشخص كردن مهمانان خارجي است كه از 35 كشور اسامي را دريافت كرديم ولی 40 مهمان را دعوت می كنيم و اين تعداد مهمان جداي از تعداد 50 مهمان استان خوزستان است كه از عراق و يا بعضي از كشورهاي خليج فارس حضور پيدا مي كنند.

دبير اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني بیان كرد: تنظيم ليست مهمانان استان هاي ديگر انجام شده است. بررسی درخواست هاي ميزبان سيزدهم در حال انجام است تا آن را تعيين كنيم كه استاندار ميزبان بايد در دوازدهمين اجلاس حضور پيدا كند و پرچم اجلاس را با خود ببرد.

طاهري عنوان كرد: با شبكه هاي مختلف راديو و تلوزيوني در ارتباط هستيم تا به داشته هاي استان بپردازند و در حقيقت حدود 100 تا 150 نفر از خبرنگاران، تصويربرداران و گزارشگران را از شبكه هاي مختلف براي حضور در استان هماهنگ كرديم تا دو تا شش ماه به صورت مستمر به استان بپردازند.

وي بيان كرد: مسابقه مستندسازي پيرغلامان در حال برگزاري است و در اين اجلاس از 10 مستندساز برتر كشور تقدير مي شود. طراحي پوستر را بررسي مي كنيم و محل هاي استقرار و هتل ها مشخص شده است. رونمايي از تمبر و نمايش نحوه عزاداري استان هم بايد پيگيري شود.

مدير كل راديو نوا عنوان كرد: براي استقبال از این اجلاس، بقعه علي ابن مهزيار را پيش بيني كرده است كه هنوز كار بازسازي آن تمام نشده است و اگر قرار است استقبال در آنجا صورت بگيرد بايد بازسازي سرعت پيدا كند و زودتر مهيا شود.

دبير اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني در پايان گفت: هدف از برگزاري اجلاس نشر و گسترش فرهنگ صحيح عاشورايي و معرفي نحوه عزاداري و تجليل از پيرغلامان حسيني كه بيش از 70 سال سن و داراي هيات مذهبي دارند و همچنین شاگرداني تربيت كرده و بيش از دو هزار بيت شعر دارند است.

طاهری گفت: برای این اجلاس 30 پير غلام حسینی به دبيرخانه كشوري معرفي مي شوند كه از 15 نفر آنها و همچنین 10 تا 15 مهمان خارجي تجليل مي شود. همچنین يك شاعر عاشورايي کمتر از 70 سال، شاعر، پژوهشگر و فيلم ساز عاشورايي هم در این اجلاس مورد تجليل قرار مي گيرند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب پيرغلامان بر عهده هيئت استاني اجلاس است و براي اين انتخاب بين 10 تا 12 شرط گذاشته شده است.