اراک – خبرگزاری مهر: معاون ستاد دیه کشور با بیان اینکه بیش از هفت هزار و 800 زندانی جرائم غیر عمد در زندانهای کشور به جرایم غیرعمدی چون مهریه، تصادف و... به سر می برند گفت: از این تعداد هم اکنون بیش از دو هزار زندانی کشور به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه مربوط می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ساری شامگاه چهارشنبه در ششمین جشن گلریزان در اراک با اظهار تاسف از فرهنگ غلط مهریه های سنگین در جامعه گفت: بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر منجر به تعیین مهریه های سنگین و مشکلات ناشی از آن در جامعه شده است.

معاون ستاد دیه کشور تصویب قانون عندالاستطاعه را در مجلس را بهترین راهکار عملی برای جلوگیری از تعیین مهریه های سنگین در جامعه برشمردو افزود: با تصویب این قانون خانواده عروس باید از اجرای خطبه عقد دارایی داماد را با میزان مهریه تعیین سنجیده و در صورت همخوانی داشتن صیغه عقد جاری می شود.

معاون ستاد دیه کشور در ادامه  با تاکید بر اینکه عدم توانایی در پرداخت مهریه عاملی شده است که پای  افراد را به محیط زندان باز کرده است گفت: همچنین از این تعداد  جرایم غیر عمد، یک هزار و 500 زندانی به علت تصادف طعم تلخ حبس را می کشند.

انتقاد از عدم اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث

ساری با انتقاد از عدم اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 20/6/87 در کشور گفت: عدم اجرای این قانون هر روز بر تعداد زندانیان ناشی از تصادفات می افزاید.

وی با بیان این که اگر این قانون به صورت کامل در کشور اجرا می شد امروز شاهد حضور این تعداد زندانی در زندانها نبودیم گفت: متاسفانه امروز بیش از 11 ماده تبصره این قانون اجرا نمی شود و این مسئله باعث شده تا تمامی تلاشهای صورت گرفته برای آزادی زندانیان جرائم عمد هرساله تکرار شود.

معاون ستاد دیه کشور افزود: سال گذشته هفت هزار و 735 زندانی بدهکار ناشی از تصادفات در کشور آزاد شد این در حالیست که متاسفانه امسال عدم اجرای این قانون مهم باعث شد تا هشت هزار و 300 زندانی جایگزین زندانیان آزاد شده شوند.

ساری در ادامه بر ضرورت تقویت فعالیت های نیروی انتظامی و پلیس راهور بر اجرای دقیق این قانون تاکید کرد و گفت: نیروی انتظامی باید از تردد خودروهای فاقد بیمه نامه در خیابانها جلوگیری کند.

وی با بیان این که جبران دیه 200 میلیون تومانی در ماه های حرام و محاسبه سه دیه در ضایعات قطع نخاعی جبران ناپذیر است گفت: توجه به این امر اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث را در کشورضروریست.

ماده شش قانون بیمه اجباری شخص ثالث تا کنون از سوی هیچ شرکت بیمه گری در کشور اجرا نشده است

معاون ستاد دیه کشور در ادامه از بی توجهی شرکت های بیمه به وظایف خود حول این قانون انتقاد کرد وگفت: ماده شش قانون بیمه اجباری شخص ثالث تا کنون از سوی هیچ شرکت بیمه گری در کشور اجرا نشده است.

ساری درادامه به نقش پررنگ شاکیان در ازادی زندانیان جرائم غیر عمد اشاره کرد و گفت: درسال گذشته یک هزار و 800 میلیارد تومان بدهی زندانیان آزاد شده جرائم غیر عمد بوده این در حالیست که تنها 300 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: 65 درصد بدهی زندانیان بدهکار کشور با رضایت و گذشت شاکیان پرونده ها بخشیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برپایی 183 جشن گلریزان به همت ستاد دیه کشور در رمضان 93 خبر داد وگفت: آخرین جشن گلریزان در مشهد الرضا برگزار خواهد شد.

معاون ستاد دیه کشور تصریح کرد: در پنچ سال گذشته بیش از یک هزار مراسم جشن گلریزان به نفع زندانیان جرائم غیر عمد در کشور برگزار و در این راستا بالغ بر 76 میلیارد تومان کمک های خیرین جمع اوری شده است.

وی با بیان این که کمک به زندانیان نیازمند از تاکیدات دین مبین اسلام است که صریحا به آن در آیات 80 تا 122 سوره صافات اشاره شده است گفت: جشن گلریزان فرصت خوبی برای تقویت روحیه فتوت و جوانمردی در جامعه است تا از طریق آن زمینه ازادی زندانیانی که ناخواسته و بنا به اقتضای شرایط موجود اعم از تصادف، مهریه یا ورشکستگی امروز مجبور بر حضور در فضای زندانها هستند فراهم شود.