رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با محکوم کردن حملات برنامه‌ریزی شده نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی به امدادگران، وسایل نقلیه امدادرسان حمل مجروحان در نوار غزه گفت: طبق حقوق بین المللی بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه، حمله و خشونت علیه تاسیسات، کارکنان و وسایل حمل و نقل درمانی مشخص شده با نشان رسمی هلال احمر و صلیب سرخ ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر پیرحسین کولیوند روز جمعه در حاشیه راهپیمایی روزجهانی قدس افزود: امدادگران، تاسیسات و وسایل نقلیه امدادی و درمانی وابسته به نهضت جهانی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر که برای مراقبت از مجروحان مخاصمات مسلحانه و بیماران به کار گرفته می شوند از حمایت های قانونی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات دریافتی از گروه های امدادرسان مستقر در نوار غزه، مسدود کردن راه های ارسال غذا و دارو، حملات مکرر به امدادگران، مراکز درمانی و آمبولانس های ارجاع بیماران در غزه و ممانعت از خروج بیماران از گذرگاه رفح برای مداوای موثر دشواری هایی را ایجاد کرده است که این مساله منجر به کشته شدن بسیاری از کودکان و زنان بی دفاع در غزه شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر یادآور شد: حقوق بین المللی بشردوستانه، حمله به تاسیسات، کارکنان درمانی و نیز وسایل حمل و نقل درمانی را که در حال انجام وظایف صرفا درمانی و امدادرسانی هستند را به شدت منع می کند.

کولیوند ادامه داد: تاسیسات درمانی شامل بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز ارایه دهنده کمک های اولیه، آزمایشگاه ها، بانک های خون، فروشگاه های وسایل پزشکی و داروخانه ها باید از عواقب درگیری های مسلحانه در امان باشند و وقفه ای در عملکرد آنها برای خدمات رسانی به بیماران و مصدومان پیش نیاید.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با رعایت نکردن مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه در نوار غزه تمامی این موارد را نقض کرده و با حمله به نیروهای امدادرسان خدمات رسان به مردم جنگ زده غزه جنایاتی جنگی را رقم زده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: پرسنل درمانی شامل پزشکان، پرستاران، امدادگران و نجات گران حاضر در آمبولانس های امدادی، مسوولان ارایه کمک های اولیه و کارمندان پشتیبانی آنان در هنگام ماموریت امدادی نباید با هیچ مانعی روبرو شوند.

کولیوند با تاکید بر اینکه محرومیت مردم بی دفاع غزه از نیازهای اولیه انسانی و امدادی نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه است، گفت: تمامی سازمان های بین المللی به ویژه کمیته بین المللی صلیب سرخ ضروری است برای توقف هرچه سریع تر این جنایات بشری اقدام کنند و زمینه هرچه زودتر امدادرسانی و ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به مردم در محاصره غزه را فراهم آورند.