به گزارش خبرگزاری مهر، کامبیز دارابی مجری طرح «هفت سنگ» درباره حاشیههای این سریال گفت: یکی از اشکالات رایج در نقد آثار تلویزیونی مانند سریال، این است که کمتر به ساختار آنها به عنوان یک اثر بلند توجه میشود و اغلب صرفا با پخش یکی دو قسمت حُکم به بد یا خوب بودن آن میدهند. در صورتی که این شیوه از نقادی بدون شک نتیجهای بی پایه و سست خواهد داشت.
وی افزود: درباره «هفت سنگ» هم متاسفانه جرقه چنین مواجههای همان شب اول پخش زده شد و برخی با اتهام کپی بودن یک قسمت، تمام سریال را به چالش کشیدند. جالب آنکه هر چقدر هم که قصه پیش رفت و ادامه پیدا کرد، با مشاهده تفاوتهای روایی و فرمی، یکباره همین انتقادهای آتشین فرو نشست و یا تا حدودی از سوی منتقدان منطقیتر، جای خود را به نقدهای حرفهای داد.
دارابی اظهار کرد: «هفت سنگ» یک سریال ایرانی و مبتنی بر مناسبات وطنی و ملموس خانودگی است که تنها از سریال آمریکایی «خانواده مدرن» به عنوان اثری با موفقیتهای فراگیر جهانی به عنوان یک مدخل و تنها در همان یکی دو قسمت نخست بهره برد که این هم امری متداول در دنیا است.
عرف رایج در تلویزیون؛ دلیل ذکر نشدن اقتباس در تیتراژ
وی تصریح کرد: ما هیچگاه قصد پنهان کاری نداشتیم و اگر این برداشت در تیتراژ ذکر نشد، به دلیل عرف رایج در تلویزیون ماست که چنین مسئلهای هنوز جا نیفتاده است. حال آنکه ما این اقتباس را برای ورود به قصه اصلی خودمان از همان ابتدا با مدیران تلویزیون هماهنگ کرده بودیم. اصولا هم با عقل جور درنمیآید که برداشتی از یک اثر معروف صورت بگیرد و کسی بخواهد آن را در جهان امروز با این همه وسایل ارتباطی شگفت انگیز، از دیگران پنهان کند.
مجری طرح «هفت سنگ» یادآور شد: شما ببینید همین کسانی که کل سریال را کپی قلمداد کردند، از قسمت دوم به بعد جز تکرار ادعاهای قبلی حرف جدیدی نداشتند و متاسفم که بگویم همین شیوه موجب شد به ارزشهای فنی کار کمتر پرداخته شود. من این سوال را میپرسم که آیا بازیهای این سریال، طراحی صحنه، جنس روابط کاراکترها، کارگردانی و طراحی میزانسن و ... قابل بحث نبود که اغلب به ماجرای کپی بودن یکی دو قسمت بسنده کردند؟
وی در پایان گفت: چنین برخوردهایی قطعا موجب دلزدگی هنرمندان خواهد شد وگرنه در همین سینما و تلویزیون خودمان بارها شاهد کپی بودن تمام شالوده یک اثر از آثار داخلی یا خارجی بودهایم و هیچ نوآوری هم در آنها صورت نگرفته و حتی از دیگران پنهان هم شده است. اما ما صرفا یک اقتباس انجام دادیم و از قسمت دوم به بعد سریال خودمان را ساختیم. ما شش هفت ماه به شدت و با وسواس زیاد که هزینههایی را نیز به ما تحمیل کرد، درگیر تولید آن بودیم و باز هم باید تاکید کنم یک اثر هنری به خصوص سریال، تنها با تماشای کامل آن قابل ارزیابی و بررسی خواهد بود، نه صرفا یکی دو قسمت.
پایان تصویربرداری «مدینه» پس از سه ماه کار مداوم
در خبر دیگری از تلویزیون به اظهار نظر تهیهکننده سریال «مدینه» اشاره میکنیم. زینب تقوایی تهیه کننده سریال «مدینه» گفت: گروه تولید و تصویربرداری پس از حدود سه ماه کار مداوم برای پروژهای که از لوکیشنهای متعددی هم برخوردار بود، چهارشنبه شب گذشته کار ضبط تصاویر را به پایان بردند و در آخرین سکانسها به ضرورت قصه، تقریبا همه بازیگران جلوی دوربین رفتند. خوشبختانه تصویربرداری کار چند روزی زودتر از پیش بینیها به پایان رسید تا گروه تا آخرین روز ماه مبارک رمضان درگیر پروژه و دغدغه دیر رسیدن به آنتن نباشند و پایان بندی در کمال آرامش ضبط شود.
وی توضیح داد: «مدینه» خوشبختانه در نطرسنجیهایی که در فضای مجازی صورت گرفته تا به حال رتبه اول را داشته و مردم هم با توجه به اظهارنظرهایی که از دور و نزدیک میشنویم، از کار رضایت داشته اند که امیدواریم تا روز آخر همین طور باقی بماند.هدف ما هم در وهله نخست همین راضی بودن مخاطبان بود،چرا که برای انتقال مفاهیم در هر اثر هنری ابتدا باید مخاطب را جذب کرد و سپس در لایههای زیرین به طرح مباحث مورد نظر اعم از اجتماعی و هنری پرداخت.
تهیه کننده سریال مناسبتی «دودکش» که ماه رمضان سال گذشته روی آنتن شبکه یک بود، ادامه داد: «مدینه» یک درام اجتماعی نیشدار و آگاهی دهنده است که ماه رمضان بستر مناسبی برای ارائه آن بود و خوشبختانه این مهم میسر شد. مضمون این سریال که در نقدهای محتوایی منتقدان طی هفتههای اخیر به آن پرداخته شد، اهمیت بنیان خانواده در جامعه و تقبیح رباخواری بود، اما ما در پیش زمینه به تناسب ظرفیتهای فیلمنامه به مسائل مختلف مبتلابه اجتماع و مردم از جمله اعتیاد، ثروت اندوزی، زوجهای جوان، شغل، نان و روزی حلال، عزت نفس، شهر نشینی و ... نیز تا جایی که مجال بود پرداختیم تا صرفا اثری قصه گو را تحویل نداده باشیم. در واقع میخواستیم در ورای این داستانها، گامیهم در راستای اصلاح و پیشبرد اخلاقگرایی و انسانیت مداری در جامعه برداریم.حال اینکه چند درصد از چنین اهدافی محقق شده امری است که باید در بررسیها و آسیب شناسیها به آن پرداخته شود.
مخاطبان حق دارند بیتوجه به حاشیهها، سریال جذاب ببینند
تقوایی افزود: من چه به عنوان یک تهیه کننده زن و چه در مقام یک ناظر از بیرون به اثر، کاراکتر مدینه را الگوی مناسب و درستی برای یک زن ایرانی دیدم که با وجود کاستیها و مشکلات از پای نمینشیند و شاید در لحظاتی به بن بست بخورد و یا خسته شود، اما برای رسیدن به اهداف و خواستههای معقولش مدام در تلاش و مبارزه است و ناامیدی در او راهی ندارد. ما این قضیه را در فینال هم لحاظ کردیم و به نظرم تزریق امید و انگیزه و روحیه بخشی به مردم میتواند به نشاط هرچه بیشتر جامعه کمک کند که مدینه هم همین ایده را دنبال میکند. این مسئله را هم شما در شبهای آینده و با پخش قسمتهای باقیمانده خواهید دید.
او در پایان با ابراز رضایت از جریان بی حاشیه و برنامه ریزی شده تولید سریال «مدینه» گفت: خوشبختانه به شکر خدا کار با سعی و پشتکار گروه به خوبی جمع و جور شد و به دقیقههای آخر و اضطراب عقب ماندن از آنتن نرسید و من به همین خاطر از عوامل جلو و پشت دوربین تشکر میکنم. ضمن اینکه اگر همراهی و همکاری حرفهای مدیران شبکه نبود، قطعا دچار مشکلاتی میشدیم. در کل معتقدم ماحصل کار و آنچه روی آنتن میرود باید اثری باکیفیت باشد و هیچگاه نباید بیننده را شریک معضلات تولید کنیم و او محق است که بدون توجه به حاشیههای رنگارنگ ساخت و مسائل جاری در پشت دوربین، شاهد یک فیلم یا سریال جذاب باشد.