محمدعلی طالبی کارگردان سینمای ایران معتقد است نباید بودجه ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان را تنها در اختیار کسانی قرار داد که فیلم‌های اصطلاحا کامپیوتری می‌سازند.

محمدعلی طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جایگاه و موقعیت سینما کودک اینگونه اظهار می‌کند: سینمای کودک امروز مانند نهالی است که دوباره باید کاشته شود و به بار بنشیند اما به بار نشستن این نهال، نیازمند سرمایه‌گذاری است. هم به کمک‌های مادی (اعم از وام ، مشارکت و یا هر نوع حمایت دیگر) نیاز دارد و هم نیازمند حمایت‌های معنوی است.

او ادامه می‌دهد: حمایت از سینمای کودک اگر شکل عملی به خود بگیرد، مسیر جدید و موفقی را برای این سینما باز می‌کند. هر کاری که در این گونه ساخته می‌شود، گامی جهت فرهنگسازی کودک و نوجوان است و ایجاد بستر مناسب در این زمینه یک پروژه ملی محسوب می‌شود که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

روزآمدی فقط تولید فیلم‌های کامپیوتری نیست!

کارگردان «کیسه برنج» و «چکمه» با اشاره به اینکه کودکان دهه شصت با کودکان امروز تفاوت‌های عمده‌ای دارند، تصریح می‌کند: طبیعی است که هرچه زندگی مدرن‌تر جلو می‌رود بر کودکان و افکار آنها تاثیر بیشتری دارد و آنها سوژه‌های جدیدتری را از فیلم و سینما طلب می‌کنند اما باید توجه داشت که نباید بودجه ساخت این نوع فیلم‌ها را تنها در اختیار کسانی قرار داد که فیلم‌های اصطلاحا کامپیوتری بسازند.

سینمای کودک ما بازار جهانی دارد

طالبی که این روزها در حال کارگردانی فیلم «قول» در شمال کشور است و احتمالا اولین نمایش فیلمش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان خواهد بود، به روزهای اوج فعالیت خود در سینمای کودک و نوجوان اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در دهه‌های گذشته فیلم‌هایی را برای کودکان ساختم که همین امروز هم در جشنواره‌های خارجی به نمایش درمی‌آید و با استقبال خوبی هم همراه است. به عبارتی دیگر اگر سینمای کودک و نوجوان ما قوی باشد، حتی در کشورهای پیشرفته هم مورد استقبال قرار می‌گیرد و می‌تواند کودکان را جذب کند. بازار برای فیلم‌های کودک و نوجوان در کشورها و جشنواره‌های دیگر به خوبی وجود دارد اما با توجه به اینکه این فیلم‌ها به نوعی آبروی کشور محسوب می‌شود، در ارائه آنها باید دقت بیشتری صورت گیرد تا از نظر شکل و محتوا و تکنیک، پیشرفته باشند.

حمایت بیشتر از اکران فیلم کودک

وی که در دهه 60 به همراه مرضیه برومند کارگردانی نسخه سینمایی فیلم «شهرموش‌ها» را بر عهده داشت و این فیلم این روزها در طرح اکران فیلم‌های کودک روی پرده سینماها رفته است، با اشاره به اینکه ما باید فیلم‌هایی بسازیم که بتواند مخاطب کودک و نوجوان را به شکل گسترده‌تری جذب کند، ادامه می‌دهد: فیلم‌های کودک می‌تواند در گروه سینمایی به نمایش درآید زیرا کیفیت برخی از آنها بالاتر از بسیاری دیگر از فیلم‌های ایرانی است. باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از گیشه سینمای هالیوود به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان برمی‌گردد چرا که فرهنگ فیلم دیدن در سالن سینما را برای مخاطبانش جدی گرفته است.

بازگشت نگاه کارشناسانه

سازنده فیلم‌هایی چون «تو آزادی» و «بید و باد» با اشاره به نکات دیگری چون تبلیغات و لزوم مشارکت فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان در برپایی جشنواره کودک، بر تلاش بنیاد فارابی برای احیای سینمای کودک در یک سال اخیر تأکید می‌کند و می‌گوید: واقعیت آن است که سینمای کودک و نوجوان در هشت سال گذشته، مظلوم واقع شده و نیاز به ترمیم دارد. نهادها و سازمان‌هایی چون وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظیفه دارند کمک کنند تا این ژانر سینمایی دوباره زنده شود و تولیدات آن به نمایش درآید. باید با بازگشت نگاه کارشناسانه و آسیب‌شناسی تولید و اکران فیلم کودک در سینمای ایران، فضای نوینی را در این عرصه رقم زد.