بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیرکل گمرک خراسان‌ شمالی گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات از گمرك استان از نظر ارزش ارزي، به نسبت مدت مشابه سال پيش 28 درصد کاهش داشته است.

جواد جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که در چهار ماهه نخست سال جاري 64 هزار و 28 تن انواع كالاهاي صنعتي، كشاورزي، صنايع دستي و... از گمرك خراسان شمالي به ديگر كشورهاي جهان صادر شده است، اظهار داشت: این میزان صادران از نظر ارزی 23 میلیون و 690 هزار دلار ارزش داشته است.

به گفته وی با توجه به میزان و ارزش صادرات از گمرک این استان در مدت مشابه پارسال، ميزان صادرات گمرك خراسان شمالي از نظر وزني در چهار ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال 92 حدود هشت درصد کاهش داشته است.

جعفری اضافه کرد: همچنین میزان صادرات از گمرک خراسان شمالی در چهار ماهه ابتدایی امسال از نظر ارزی نیز با 28 درصد کاهش روبرو بوده است.

وي عمده کالاهای صادر شده از گمرک خراسان‌شمالی در این مدت را شامل کود اوره، سیمان، میله فولادی، محصولات پلاستیكي، پودر کریستال، پودر آلومینا، سنگ گرانیت و ایزوگام ذکر و اضافه کرد: بخش اعظم این کالاها به کشورهای ترکمنستان، ترکیه، عراق، امارات، ژاپن، ایتالیا، افغانستان و برخی از کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

ارزش واردات از گمرك خراسان شمالي 65 درصد كمتر شد

مديركل گمرك خراسان شمالي همچنین در مورد ميزان واردات كالا به استان از ابتداي امسال تا پايان تیر ماه، نیز اظهار داشت: در مدت مزبور در مجموع 156 هزار تن كالا به ارزش 367 هزار دلار از طريق گمرك استان وارد شده است.

به گفته جعفری این میزان واردات کالا از گمرک استان از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 65 درصد کاهش داشته است.

وي با اشاره به اين كه در اين مدت اغلب کالاهای وارداتی گمرك خراسان شمالي برنج و دستگاه هاي تولید پلاستیک، برش و دوخت پلاستیک بوده اند، تصريح كرد: بيشترين كالاي وارداتي از گمرك استان برنج پاكستاني بوده كه توسط اتحادیه تعاونی مرزنشینان خراسان شمالی از کشور پاکستان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گمرك خراسان شمالي از بهمن ماه سال 87 با حضور معاون اول رياست جمهور فعاليت خود را آغاز كرده و سايت جديد آن نيز ارديبهشت ماه پارسال در زمینی به مساحت پنج هکتار افتتاح شد.