اراک – خبرگزاری مهر: گشایش نمایشگاه دستاوردهای حوزه مهارت استان مرکزی در اراک همزمان با اولین روز هفته ملی مهارت با حضور استاندار مرکزی فرصتی شد تا هنرمندان این استان درد دل خود را با نماینده عالی دولت در استان در میان بگذارند. بانوان هنرمند قلمزنی که در رشته قلمزنی مکانی برای عرضه هنرخود ندارند و مینا کارانی که از نبود سرمایه گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه دستاوردهای مهارت حرفه آموزان رشته های فنی و حرفه ای شهر اراک شامگاه شنبه با حضور استاندار مرکزی گشایش یافت و هنرمندان توانمندی های خود را در قالب 20 غرفه به نمایش گذاشتند. محمد حسین مقیمی ضمن بازدید ازغرفه ها پای درد و دل مربیان و حرفه آموزان رشته های مختلف فنی و حرفه ای نشست.

هنرمندان بانوی قلمزن استان مرکزی که این روزها هنرشان دیگر چیزی کمتر از هنر هنرمندان صاحب نام استان اصفهان ندارد در گفتگو با استاندار مرکزی از نبود مرکز عرضه محصولات تولیدی خود در استان مرکزی گلایه کردند و گفتند: علیرغم کیفیت بالای محصولات تولیدی استان مرکزی در رشته قلمزنی متاسفانه مکانی برای عرضه این محصولات در مرکز استان نداریم و این مسئله موجبات دلسردی هنرمندان را فراهم کرده است.

فعالین این رشته هنری با بیان اینکه درامد هنرمندان این رشته برای تامین مرکز عرضه محصولات تولیدی پاسخگو نیست از استاندار مرکزی خواستار تامین فضای لازم برای فروش محصولات خود شدند.

یکی از مربیان فعال در رشته قلمزنی استان مرکزی که به گفته خویش 30 سال از عمرش را در این رشته سپری کرده است گفت: حاصل عمر 30 ساله من در این رشته هنری فعالیت به عنوان یک مربی ساده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ایست و نمی خواهم این تجربه برای کارآموزان من که با عشق و علاقه وصف نشدنی در رشته قلمزنی فعالیت می کنند تکرار شود.

مینا کاران حاضر در نمایشگاه نیز در حاشیه بازدید استاندار از غرفه خود با اشاره به توانمندی هنرمندان این رشته هنری در استان مرکزی از مشکلات خویش سخن گفته و معتقد بودند: نبود سرمایه در اختیار هنرمندان مینا کار استان موجب شده تا هنرمندان خلاق این رشته سالهای متمادی را صرفا برای کارفرمایان خویش کار کنند و علیرغم برخورداری از توان در اختیار امکان فعالیت در حوزه آموزش را نداشته باشند.

یکی از هنرمندان این رشته هنری گفت: علاقمندان به این رشته در استان مرکزی بسیارند این در حالیست که اگر با تخصیص تسهیلات اشتغالزایی زمینه ایجاد آموزشگاههای خصوصی برای افرادی که سالها در این رشته فعال اند فراهم شود هر روز بر تعداد حرفه آموزان این رشته در استان افزوده می شود.

به گفته مربی رشته مینا کاری مرکز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای خواهران اراک 108 نفر شاغل فعال در رشته مینا کاری در استان مرکزی وجود دارد.

درآمد پایین مربیان آموزش فنی و حرفه ای

مربیان رشته معرق چرم نیز در این بازدید از درآمد پایین مربیان آموزش فنی و حرفه ای گلایه کرده و از استاندار مرکزی خواستار پیگیری مشکلات خویش شدند.

یکی از مربیان این رشته هنری حقوق 500 هزارتومانی خویش را در برابر سابقه 18 ساله اش در امر آموزش رشته های فنی و حرفه ای ناکافی دانست و گفت: هر چه تورم بالاتر می رود حقوق و درآمد مربیان آموزش فنی و حرفه ای ثابت تر بر سرجای خود می ماند و این مسئله باعث شده تا مربیان انگیزه خود را در امر آموزش از دست دهند.

این مربی از نماینده عالی دولت خواست موضوع تعیین تکلیف مربیان حق التدریسی آموزش فنی و حرفه ای را در دولت پیگیری کند.

استاندار استان مرکزی قبل از حضور در مراسم افتتاح نمایشگاه مهارت بانوان حرفه آموز در رشته های فنی و حرفه ای شهر اراک از مرکز تخصصی آموزشهای فنی و حرفه ای برادران این شهر نیز بازدید و از نزدیک با توانمندی های این حوزه آشنا شد.

مقیمی در این بازدید از کارگاه های ابزار دقیق، PLC، هیدرولیک پنوماتیک، تراشکاری، برق، الکترونیک، بازرسی جوش، آسانسور،CNC، مکاتروتیب، آسانسور، عکاسی، پروش اسب و.... دیدن کرد و در گفتگو با حرفه آموزان این رشته ها با خواسته های جوانان شهر اراک در حوزه اشتغال آشنا شد.

وی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز خرسندی از حضور جوانان علاقمند و تحصیل کرده در دوره های حرفه آموزی فنی و حرفه ای گفت: حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته CNC  که نیاز امروز بخش صنعت کشور است مایه مباهات بوده  و خبر از آینده صنعتی کارامد و موفق را برای استان می دهد.

استاندار مرکزی در ادامه از خودباوری به عنوان اولین دستاورد شرکت کنندگان در دوره های آموزش فنی و حرفه ای یاد کردو گفت: افراد شرکت کننده در این دوره ها با اعتماد به نفس بالاتری برای حضور در بازار کار اقدام می کنند.

ضرورت فراگیری آموزشهای فنی و حرفه ای توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی

مقیمی با اشاره به ضرورت فراگیری آموزشهای فنی و حرفه ای توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی برای حضور در بازار کار گفت: متاسفانه دانشگاه ها با پرداختن به آموزشهای تئوری از آموزشهای عملی به دانشجویان عقب مانده اند و این مسئله باعث شده تا کمتر کارفرمایی به فارغ التحصیلان بدون تجربه کارعملی اعتماد و از آنها در واحدهای تولیدی و صنعتی خویش استفاده کند.

وی ادامه داد: تسلط افراد به شغل خویش ضمن جلوگیری از تخریب دستگاهها و سیستم های تخصصی مانع از تحمیل هزینه های جبران ناپذیر بر بدنه مجموعه کاری مورد نظر شده و این مسئله زمینه اشتغال جوانان را فراهم می کند.

استاندار مرکزی در ادامه از بی توجهی به بازاریابی محصولات تولیدی حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای گلایه کرد و گفت: حرفه آموز فنی و حرفه ای نباید بعد از آموزش رها شود بلکه باید با بازاریابی و ایجاد بسترهای لازم برای فروش محصولاتش زمینه اشتغال پایدار آنهارا در جامعه فراهم کرد.

 درآمد 200 تا 500 هزار تومان حرفه آموزان استان مرکزی

مقیمی با بیان این که  200 تا 500 هزار تومانی که از محل فروش محصولات عاید حرفه اموزان آموزشهای فنی و حرفه ای می شود درامد محسوب نمی شود گفت: زمانی می توانیم ادعای درامدزایی این آموزشها برای افراد را داشته باشیم که هر حرفه آموز بتواند حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد از محل فروش محصولات خویش عایدش شود.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم برای تولیدی کردن یافته های فنی و حرفه ای و بازاریابی آنها در استان کار اساسی انجام دهیم.