پلدختر - خبرگزاری مهر: پلدختر در استان لرستان به عنوان قطب انجیر سیاه ایران میزبان تولید زودرس ترین انجیر جهان است، موضوعی که می تواند باغداران این منطقه را به سود خوبی برساند اما متاسفانه هر سال به دلیل نبود صنایع بسته بندی و فرآوری و عدم خرید تضمینی، دلالان و واسطه ها زودتر از همه سراغ این محصول می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، به رغم ظرفیتهای مهم و بالای شهرستان پلدختر در زمینه تولید انجیر سیاه همچنان بخش باغداران پلدختری از مشکلات متعددی برای تولید محصولات خود رنج می برند به طوریکه این موانع موجب چالش جدی برای تولید این محصول شده است.

این روزها که کار برداشت انجیر سیاه پلدختر آغاز شده این مشکلات نمود بیشتری دارند تا پس از چالس کمبود آب فصل داشت باغات انجیر حال دلالان سر وقت فصل برداشت زودرس ترین انجیر سیاه جهان بیایند.

ایمان علی گنجی یکی از باغداران روستای گل گل علیا در این رابطه به مهر گفت: باغداران این روستا به رغم داشتن باغات مرکبات و انجیر بسیار عالی با مشکلات جدی برای نگهداری باغات خود مواجه هستند.

وی ادامه داد: با توجه به داشتن یک حلقه چاه نیمه عمیق که از آن استفاده زیاد شده، به علت فرسودگی چاه آب کشاورزی و هزینه سنگین دیزلی بودن موتور چاه و بالا رفتن قیمت قطعات موتور و چند برابر شدن قیمت سوخت و روغن موتور و با توجه به خرید ارزان قیمت محصولات کشاورزی توسط دلالان متحمل خسارات سنگین شده ایم.

شیر مراد پرورش یکی دیگر از باغداران روستای گل گل علیا پلدختر به خبرنگار مهر گفت: ما کشاورزان ناچاریم محصول خود را به هر قیمت که دلالان بخواهند به فروش برسانیم و برای امرار معاش تن به ضرر و زیان بدهیم که این امر ما باغداران و کشاورزان را درمانده کرده است.

رستم جمشیدیان یکی از کشاورزان این روستا نیز گفت: نبود میدان میوه و تره بار در شهرستان 80 هزار نفری پلدختر بازار دلالان را سکه کرده و از طرفی باغداران این شهرستان پس از ماه ها زحمت و سختی پرورش محصول به علت کاهش قیمت در تنگنا قرار گرفته و با دلهره و نگرانی زندگی می کنند.

سلطان علی گنجی نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر توان مرمت چاه و یا حفر چاه جدید را نداریم که این امر موجب شده که باغات روستای گل گل علیا  در معرض خطر نابودی قرار گیرد.

شهرستان پلدختر رتبه اول تولید انجیر سیاه کشور

علی خادمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان پلدختر داری یکهزار و200 هکتار سطح باغات انجیر است که بیش از یکهزار هکتار آن بارور و پیش بینی می شود که بیش از 20 هزار تن محصول انجیر سیاه از این سطح برداشت شود.

وی افزود: شهرستان پلدختر رتبه اول کشوری از نظر تولید انجیر در کشور را دارا است و محصول تولیدی شهرستان به اقصی نقاط کشور انتقال و توزیع می شود.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر از مهمترین مزایای انجیر سیاه پلدختر که یک مزیت بزرگ برای این محصول محسوب می شود را زود رس بودن این گونه انجیر نسبت به سایر مناطق دنیا برشمرد.

خادمی با بیان اینکه انجیر سیاه پلدختر سه تا چهار هفته زودتر از انجیر سایر نقاط دنیا به بازار عرضه می شود افزود: جهاد کشاورزی پلدختر با پرداخت تسهیلات به یک سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به احداث کارخانه فرآوری انجیر اقدام کرده که امید می رود طی روزهای اخیر و در فصل برداشت انجیر دو خط تولید مربا و شربت انجیر این کارخانه به بهره برداری برسد.

پیگیری برای بهره برداری از فاز نخست کارخانه فرآوری انجیر

وی تصریح کرد: با آغاز به کار این کارخانه فرآوری زمینه صادرات محصولات تولیدی فاز اول این کارخانه فراهم شده و می توان انجیر سیاه شهرستان پلدختر را به کل جهان معرفی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر همچنین در مورد مشکل کمبود آب برای آبیاری باغات انجیر گفت: با شروع فصل گرم در شهرستان پلدختر بحث کمبود آب آبیاری باغات یکی از مشکلات بخش کشاورزی بود که جهاد کشاورزی با امکانات موجود تلاش کرده که مشکلات تا حد امکان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این راستا در بحث تامین آب باغات منطقه زیودار با نصب یک موتور پمپ به صورت موقت و کمک گرفتن از ایستگاههای پمپاژ شخصی فعال در منطقه تلاش شد مشکل رفع شود تا با بهره برداری از پروژه ایستگاه پمپاژ منطقه مشکل تامین آب باغات موجود برای سالهای آینده به صورت قطعی حل شود.

خادمی یادآور شد: جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر بیش از 120 تانکر دو هزار لیتری پشت تراکتوری برای برای حل مشکل باغات و آب دامداری ها بین باغ داران و دامداران توزیع کرده است.

زودرس بودن انجیر سیاه پلدختر نسبت به سایر مناطق کشور و جهان

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر نیز در این رابطه گفت: رقم انجیر سیاه پلدختر از نوع معمولی یا Common fig است این میوه از نظر تولید مثل یک میوه پارتنو کارپ است یعنی نیازی به گرده افشانی و رقم گرده دهنده ندارد و تکثیر رایج آن در این شهرستان از طریق قلمه است.

علی نظری کردعلیوند افزود: زودرس بودن این محصول در پلدختر نسبت به سایر مناطق کشور و حتی جهان از مهمترین شاخص ها و ویژگی های انجیر سیاه پلدختر است.

وی گفت: همچنین میانگین برداشت محصول انجیر سیاه پلدختر بیش از 20 تن در هکتار بوده که اختلاف فاحش و قابل اشاره ای با میانگین جهانی تولید این محصول دارد به طوریکه میانگین تولید این محصول در پلدختر بسیار بالاتر از میانگین برداشت جهانی در یک هکتار است.

کردعلیوند افزود: این درخت در طول سال دو نوع محصول تولید می کند محصول اول که breba و یا در اصطلاح محلی "دبه" گفته می شود میوه ای است که بر روی شاخه سال گذشته تولید می شود و اندازه آن درشت تر و میزان آن به طور متوسط 3-2 تن در هکتار است این محصول بنام نوبرانه انجیر با قیمت بسیار بالا و مناسب در بازارهای مصرف ارائه می شود.

عملکرد بالای تولید انجیر سیاه پلدختر در هر هکتار

وی با بیان اینکه این محصول از اواسط تیرماه تا اواسط مرداد رسیده و آماده ارائه به بازار است، تصریح کرد: محصول دوم یا همان محصول اصلی انجیر بر روی شاخه های سال جاری تولید می شود و عملکرد آن در هکتار به طور متوسط حدود 17تن در هکتار بوده و از اواسط مرداد تا اواخر شهریور و حتی مهر ماه به بازار عرضه می شود.

وی گفت: هم اکنون بیش از هزار و 200 هکتار باغ بارور انجیر در شهرستان پلدختر است که این کلونی تولید انجیر در کشور نمونه و شاخص است به طوریکه سالانه بیش از 20 هزارتن انجیر از این باغات برداشت می شود.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر افزود: شرایط مناسب آب و هوایی، وجود اراضی مساعد و آبهای جاری و رودخانه های دائمی؛ عملکرد بالا در واحد سطح از مهمترین ویژگیها و استعداد های این شهرستان برای توسعه باغات انجیر است.

مشکلاتی که انجیر سیاه پلدختر را به خاک نشاند

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر از مهمترین موانع و مشکلات پیش روی توسعه باغات این شهرستان را خشکسالی های چند سال اخیر و پایین آمدن سطح آب رودخانه ها، کشت محصولات با مصرف بالای آب مانند برنج و ذرت در اراضی بالا دستی، وجود ایستگاههای متعدد و موتورهای آب با مجوز و بدون مجوز، آبیاری سنتی و هزینه بالای موتور و لوله های آبرسانی را عنوان کرد.

کردعلیوند بالابودن هزینه سوخت موتورهای گازوییلی و هزینه بر بودن برقی کردن موتورها، عدم اختصاص تسهیلات برای توسعه باغات، عدم وجود صنایع تبدیلی و صنایع بسته بندی در سطح شهرستان، واسطه گری، عدم خرید تضمینی محصول، عدم تشکیل تعاونی ها و تشکلهای تولیدی و منسجم در بین کشاورزان شهرستان را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر ادامه داد: همچنین ریزگردهای معلق در هوا که از کشورهای همسایه وارد کشور ما می شوند تاثیر زیادی در کاهش عملکرد انجیر سیاه پلدختر داشته اند.

بیشتر سود حاصل تولید انجیر پلدختر به جیب دلالان می رود

وی به مشکلات دلالان برای باغداران اشاره کرد و گفت: سالانه بیشتر سود حاصل از تولید و عرضه محصول انجیر پلدختر به جیب واسطه گران و دلالان می رود.

کردعلیوند عنوان کرد: همچنین اخیرا با اقداماتی از قبیل بهبود ظروف بسته بندی و شروع به احداث کارخانه صنایع تبدیلی محصول انجیر در سطح شهرستان توسط بخش خصوصی امید آن می رود که از اتلاف محصول تا حدودی جلوگیری شود.

وی افزود: هم چنین با فراهم آوردن شرایط صادرات انجیر پلدختر به کشورهای همسایه می توان به رونق کسب و کار و ارز آوری و بهبود شرایط معیشتی باغداران منطقه امیدوار بود.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر با بیان این که پلدختر بزرگترین کلونی تولید این نوع انجیر در کشور بوده است افزود: این شهرستان با تولید بیش از 15درصد انجیر کشور به تنهایی از بزرگترین قطب های تولید محصول انجیر است.

وی تصریح کرد: از دیگر استعدادهای شهرستان پلدختر در تولید این محصول که می شود روی آن سرمایه گذاری کرد تولید محصولات سالم و ارگانیک است در صورتیکه بتوان این محصول را با نام و کیفیت ارگانیک تولید کرد می تواند یک برند بسیار خوب برای ارائه به بازارهای مصرف خارجی و صادرات ایجاد کرد.

.....................................

گزارش: محسن مهرابی