اراک-خبرگزاری مهر: معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: به منظور تشویق و ترغیب جوانان و جلوگیری از طلاق کلاسهای آموزشی حین، قبل و بعد از ازدواج در استان مرکزی برگزار می شود.

 مرتضی امیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه ازدواج سنت پیامبر اکرم (ص) است افزود: امروز با وجود مسایل و مشکلات در مسیر حرکت جوانان نگرانی های در زندگی مشترک به وجود آمده و شیرینی را به کام آنان تلخ می کند.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی ازدواج ویژه جوانان می تواند تا حدودی مشکلات آنان را در انتخاب و زندگی مشترک کاهش دهد، اضافه کرد: معاونت امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی دوره‌های آموزشی ازدواج ویژه جوانان برگزار می کند.

امیدی با بیان اینکه دوره های مذکور از هفته جاری آغاز و به مدت چهار هفته ادامه دارد، تصریح کرد: آموزش‌های حین، قبل و بعد از ازدواج در این دوره ها به شرکت کنندگان در شهرهای اراک، شازند، خمین و آشتیان داده می شود.

وی هدف از برگزاری این دوره های آموزشی را تشویق جوانان به امر ازدواج و تحکیم خانواده دانست و ادامه داد: این دوره‌ها به صورت پنج جلسه دو ساعته برگزار می‌شود.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی با بیان اینکه اولین دوره هفته جاری در شهر خمین برگزار می‌شود، گفت: طی هفته های آتی نیز دوره مذکور در سه شهرستان مذکور برگزار می شود.

امیدی با اشاره به سرفصل‌های آموزشی این دوره‌ها، افزود: روابط فرهنگی زن و شوهر، اصول روابط اقتصادی زن و شوهر، حقوق و روابط متقابل زن و شوهر، روابط زناشویی و تنظیم خانواده، آموزش اخلاق در خانواده، آموزش احکام، ضرورت فرزندآوری و اصول تربیت فرزند و غیره است.

آموزش نقش بسیار موثری در کاهش آسیب‌های خانواده

وی خواستار توجه بیش از پیش به مقوله آموزش در بنیاد صیانت از خانواده شد و تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های گریبانگیر خانواده‌ها ناشی از کمبود آموزش و عدم آگاهی به مهارت‌های زندگی است.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی اضافه کرد: مهارت‌های زندگی مجموعه ای از توانایی‌ها است که زمینه سازگاری، رفتار مثبت و مفید را در افراد فراهم می ‌آورد.

امیدی با بیان اینکه بر اساس این توانایی، فرد می‌تواند مسئولیت و نقش‌های اجتماعی خود را بپذیرد، ادامه داد: با این وجود بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه روابط بین فردی به شکل موثرتری روبرو شود.

وی با بیان اینکه در کشور هیچ نهادی، مهارت‌های زندگی را به نسل جوان آموزش نمی‌دهد، اظهار کرد: این امر در کنار مشکلاتی از جمله مهیا نبودن امکانات زندگی باعث شده تا بسیاری از ازدواج‌ها در سال اول زندگی به طلاق ختم شود.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی تصریح کرد: آشنایی بیشتر جوانان با موضوعاتی نظیر درک و شناخت روحیات زوجین، برنامه ریزی و راهکارهای شناخت روحیات، نحوه تعامل و مراوده زوجین و تلاش برای بهبود روابط و نحوه تعامل و مراوده زوجین با خانواده‌ها نقش موثری در کاهش بحران‌های زندگی دارد.