پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص عدم ترانسفر بازیکنان ایرانی به تیم‌های اروپایی تاکید کرد: در جام جهانی چیزی برای عرضه کردن نداشتیم و تیم‌های اروپایی هم روی بازیکنان پا به سن گذاشته ایرانی سرمایه گذاری نمی‌کنند.

محمد خاکپور در گفتگو با مهر، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: من در این زمینه تخصصی ندارم ولی تا حدی که بضاعت علمی ما اجازه می‌دهد باید عنوان کنم تفاوت فاحشی بین فوتبال ما و اروپا وجود دارد و اینکه نمی‌توانیم بازیکنان را ترانسفر کنیم به همین اختلافات باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: یک زمانی اروپایی‌ها بازیکنان با استعداد ما را می‌بردند. مهدوی کیا، دایی، خداداد، باقری و ... استعدادهای خوب فوتبال ایران بودند که به اروپا ترانسفر شدند. حالا اروپایی‌ها فوتبال را تجارت می‌بینند و روی بازیکنان سرمایه گذاری می‌کنند. برای همین به سراغ بازیکنان جوان می‌روند تا بعد از دو سه سال با قیمتی خوب او را بفروشند.

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران همچنین گفت: در جام جهانی 2014 میانگین سنی بازیکنان ایران طوری بود که کسی برای سرمایه‌گذاری روی آنها حساب باز نمی‌کرد تا دو سال بعد بتواند با فروش آنها به سودآوری برسد. بازیکنان تیم ملی پا به سن گذاشته بودند در حالی که اروپایی‌ها روی بازیکنان 19 یا 20 ساله سرمایه گذاری می‌کنند که در این سن هم تجربه بین‌المللی بالایی نیز دارند ولی در ایران بازیکنان در 25 سالگی تازه می‌خواهند با عرصه بین‌المللی آشنا شوند.

خاکپور با اشاره به فاصله بین فوتبال ایران و اروپا عنوان کرد: شاید از دیدگاه خودمان بگوییم که در جام جهانی خوب ظاهر شدیم ولی در اروپا اینطور فکر نمی‌کنند. ما در گروه خودمان چهارم شدیم. دید اروپایی‌ها که لیگ ما را نمی‌شناسند به همان سه بازی بر می‌گردد. دو بازی را در زمین خودمان دفاع کردیم و در بازی دیگری که نیاز به برد داشتیم هیچ برنامه‌ای برای کارهای تهاجمی وجود نداشت تا نتیجه را از دست بدهیم. برای همین است دو بازیکنی را هم که در اروپا داشتیم به کشورهای عربی رفته‌اند.

این کارشناس یادآور شد: شرایط فوتبال در کشورهای عربی مشخص است. آنها تنها به کری بین شیخ‌ها می‌پردازند و زیر کولر به تماشای بازی می‌پردازند. نه کسی بازی‌ها را تماشا می‌کند و نه هیجانی وجود دارد. در هر صورت لیگ ما لیگ بی کیفیتی بوده که بعد از جام جهانی نتوانسته‌ایم ترانسفری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بضاعت فوتبال ایران همین است افزود: از نظر خودمان که متعصبانه فکر می‌کنیم شرایط خوبی داشته‌ایم ولی دنیا به فوتبال ما طور دیگری نگاه می‌کند. ما باید آینده را بسازیم ولی هیچ کس این کار را نمی‌کند. حتی کی‌روش هم به فکر ساختن آینده فوتبال ایران نیست و تنها در مقاطعی که تیم ملی بازی دارد بازیکنان را جمع می‌کند تا در آن مقطع نتیجه بگیرد و بعد هم به تعطیلات برود. همه درگیر منافع شخصی خود هستند و تا زمانی که مربیان سطح بالا را در سطح پایه به کار نگیریم تا از نظر تکنیکی و تاکتیکی اصلاح کنیم وضع تغییری نمی‌کند.