قم - خبرگزاری مهر: همزمان با هفدهم مردادماه روز خبرنگار، جمعی از خبرنگاران، اصحاب رسانه و مطبوعات استان قم با حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در آیین غبار روبی ضریح مطهر کریمه اهل بیت(س) شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه‌های گرامیداشت روز خبرنگار در قم از صبح پنج شنبه آغاز شد و خبرنگاران با حضور در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) با آرمان‌های شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس تجدید بیعت کردند و شامگاه جمعه نیز مراسم معنوی غبار روبی ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور آنان برگزار شد.

این مراسم معنوی که شامگاه جمعه و همزمان با فرا رسیدن روز خبرنگار و به همت روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، استانداری قم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، خانه مطبوعات، انجمن صنفی خبرنگاران قم برگزار شد، جمعی از خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری حضور داشتند.

در ابتدی این مراسم خبرنگاران قمی مهمان سفره کریمه اهل بیت(ع) شدند و بعد از آن در مراسم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) حضور یافتند.

بعد از آن خبرنگاران برای پوشیدن لباس مخصوص تنظیف به سمت بالکن شرقی شبستان امام خمینی(ره) حرکت کردند تا برای مراسم مخصوص غبار روبی نمادین ضریح مطهر کریمه اهل بیت(ع) آماده شوند.

بعد از پوشیدن لباس سبز تنظیف خبرنگاران به سمت مسجد بالاسر حرکت کردند و بعد از آن یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دقایقی را به مداحی پرداخت و حال و هوای معنوی خاصی به جمع حاضرین بخشید.

پس از آن دستمال‌های سفید تنظیف بین خبرنگاران توزیع شد تا به سمت ضریح مطهر حرکت کنند و با چشمانی اشک آلود به ساحت اخت الرضا(ع) عرض ارادت کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برگزاری مراسم غبار روبی حرم مطهر با حضور خبرنگاران قمی گفت: هر قدر فکر کردیم که چه هدیه مادی در روز خبرنگار به خبرنگاران قمی که در طول سال و به خصوص ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلف حرم مطهر را پوشش دادند اهدا کنیم که در شأن کار بزرگ دوستان حوزه خبر و رسانه باشد چیز با ارزشی ندیدیم و به همین خاطر به دستور حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستان مقدس حرم فاطمه معصومه(س) قرار شد مراسم معنوی غباروبی حرم مطهر با حضور خبرنگاران قمی برگزار شود که ایشان هم در این مراسم حضور یافتند.

حجت الاسلام روح الله فاطمی نسب، افزود: امسال برنامه ریزی کردیم تا در روز خبرنگار با رویکرد وحدت در بین جامعه خبری قم از همه خبرنگاران و فعالان روزنامه‌های محلی و کشوری و نمایندگی خبرگزاری‌ها در استان قم در این مراسم معنوی دعوت شود؛ تا از این طریق زمینه بیشتری برای ایجاد صمیمیت و همدلی کلیه سلیقه‌های سیاسی در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) فراهم شود.

خبرنگاران قمی تعامل خوبی با روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س) دارند

وی در خصوص تعامل روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س) با خبرنگاران در استان قم گفت: بحمدالله در دو سال اخیر همکاری و تعامل خوبی بین دوستان خبرنگار و به خصوص عکاسان خبری وجود داشته و در این راستا هر یک از دوستان خبرنگار به صورت خادم افتخاری، متواضعانه فعالیت‌های مختلف فرهنگی حرم مطهر را به نحو احسن در رسانه‌های خود پوشش دادند و رعایت حرمت حریم فاطمی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند که همه آنها جای تقدیر دارد.

وی همچنین ابراز داشت: اینکه همه ما خادم کریمه اهل بیت(ع) هستیم در روحیه دوستان خبرنگاران قمی هویداست که بار دیگر از تلاش‌های فراوان آنها که در جایگاه خادمان رسانه‌ای کریمه اهل بیت(ع) مشغول به فعالیت هستند تشکر و قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این نشان و افتخار خادمی تا آخرین لحظه از عمرمان استمرار داشته باشد.

آیین غبار روبی؛ هدیه بسیار ارزنده‌ای در روز خبرنگار به آنها بود

یکی از عکاسان خبری استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، برپایی این مراسم را بهترین هدیه روز خبرنگار به خبرنگاران قمی دانست و افزود: خبرنگاران قمی در طول سال بسیاری از برنامه‌های حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) را پوشش می‌دهند که این مراسم هدیه بسیار ارزنده‌ای در روز خبرنگار به آنها بود.

امیر حسامی‌نژاد، گفت: خدمت در شهر کریمه اهل بیت(ع) افتخاری برای همه قمی‌ها به شمار می‌رود و خبرنگاران نیز از آن مستثنی نیستند و از خداوند می‌خواهیم به حق حضرت فاطمه معصومه (س) حاجات همه گرفتاران و کسانی که این حرم مطهر را ملجأ و پناهگاه خود می‌دانند را برآورده کند.

عکاس کاروان انتقال ضریح جدید مطهر امام حسین(ع)، ادامه داد: یکی از عواملی که موجب شده قم در صدر اخبار کشور قرار گیرد وجود با برکت حرم کریمه اهل بیت(ع) است که بواسطه آن حوزه علمیه قم در این شهر به عنوان بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشییع شکل گرفت و خبرنگاران قمی در خبرگزاری‌های مختلف و مطبوعات محلی اهتمام ویژه‌ای به پوشش برنامه‌ها و مراسم‌‌های مختلفی که در طول سال در حرم مطهر برگزار می‌شود دارند.

وی افزود: در سالهای اخیر عکاسان قمی با همکاری خوب روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) برای عکاسی و پوشش تصویری برنامه‌های مختلفی که در حرم مطهر برگزار می‌شود، مشکل خاصی نداشتند که امیدواریم این تعامل همچنان پابرجا باشد تا همه بتوانیم دین خود را به این آستان مقدس ادا کنیم.


مهدی بخشی سورکی