مشهد - خبرگزاري مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از كاهش زمان امداد رساني به مصدومان حوادث و سوانح با راه اندازي پايگاه امداد هوايي خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی محرابی‌بهار ظهر شنبه در مراسم راه اندازي پایگاه امداد هوایی اورژانس مشهد؛ اظهار كرد:درحوادث جاده اي و تصادفات امداد رساني به بيماران داراي اهميت ويژه اي است؛ زيرا كه دقايق و حتي ثانيه ها سرنوشت ساز هستند.

وي افزود: در بیماری‌هايي مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و سانحه ديدگان در حوادث و سوانح كاهش زمان امداد رساني مي تواند در کاهش مرگ‌ و میرها موثر باشد.

محرابي بهار با تاكيد بر اينكه بايد پایگاه‌های اورژانس در حداقل زمان ممکن امداد رساني داشته باشند و گفت: هم اكنون متوسط زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای 9 دقیقه و در پایگاه‌های اورژانس مشهد 15 دقیقه است.

رئيس داشنگاه علوم پزشكي مشهد افزود: اورژانس هوایی استان نيز در راستای کاهش زمان انتقال و احیای بیماران راه اندازي شد تا به شاخص هاي سلامت نزديكتر شويم.

محرابي بهار يادآور شد: 55 پایگاه اورژانس شهری و 57 پایگاه اورژانس بین‌شهری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان داريم.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: هر ماه مبلغ 15 میلیون تومان و برای هر ساعت پرواز 6 میلیون تومان برای خدمات اورژانس هوایی به هوانیروز پرداخت مي کنیم.

وي ابراز اميدوراي كرد طبق تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و وزیر بهداشت بتوانیم در راستای ارتقای سلامت مردم بیش از پیش قدم برداريم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی نيز در اين مراسم پیشگیری از تبدیل حوادث و سوانح را نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و مبتنی بر پایه علمی دانست و افزود: استان خراسان رضوي از پر مخاطره ترين استانهاي كشور است كه راه اندازي اين اورژانس در آن ضرورت داشت.

حجت‌علی شایان‌فر به كمبود تجهيزات در اين استان در امدادرساني به حوادث اشاره كرد و گفت: در بعد نیروی انسانی متخصص وضعیت خوبی در استان داريم اما در تجهیزات مناسب باید وضعیت بهتر شود.

وي گفت: سوانح و حوادث بسيار تاسف بار هستند و احتمال وقوع آنها همواره هست و البته بايد به سمت پيشگيري حركت كنيم.

شايان فر در ادامه با بيان اينكه نيازمند برنامه ريزي علمي و اصولي هستيم؛ تاكيد كرد: با تمهيدات مناسب بايد از تبديل شدن حوادث به بحران پيشگيري كرد تا شاهد کمترین خسارات باشیم و افتتاح اورژانس هوایی استان نيز در راستای پیشگیری از تبدیل شدن حوادث و سوانح به بحران هاست.