رئیس جمهوری اوکراین طی گفتگویی تلفنی با صدراعظم آلمان و معاون اول رئیس جمهوری آمریکا بر لزوم ارسال کمک های انسان دوستانه به مناطق شرقی این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، "پترو پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین طی گفتگویی با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان و "جو بایدن" معاون اول رئیس جمهوری آمریکا در مورد راههای پایان دادن به بحران این کشور رایزنی کرد. وی در این تماس تلفنی با اشاره به خسارات وارده به اقتصاد کشور به دلیل درگیری های نظامی با جدایی طلبان در مناطق شرقی، بر لزوم ارسال کمک های انسان دوستانه به این مناطق تاکید کرد.

پروشنکو با اعلام آمادگی ارتش اوکراین برای ورود کمک های انسان دوستانه به مناطق تحت کنترل خود در مورد امکان حمله به کاروان های کمکی از سوی جدایی طلبان هشدار داد. همچنین "آنگلا مرکل" با تایید اظهارات پروشنکو بر لزوم ارسال کمک های انسان دوستانه توسط سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ به شرق اوکراین صحه گذاشت.

پروشنکو در تماس تلفنی دیگری با "جو بایدن" معاون اول "باراک اوباما" با طرح موضوع ارسال کمک های انسان دوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ به شهر لوگانسک از دولت آمریکا به خاطر نقش آفرینی در کمک 500 میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین قدردانی کرد. در این گفتگو بایدن نیز از تلاش جامعه جهانی برای ارسال کمک های بیشتر به شرق اوکراین خبر داد و گفت برای این منظور کشورهای دیگر نیز باید با نهادهای بین المللی همکاری کنند.     

ارتش اوکراین از هفته گذشته حملات خود به مناطق شرقی به ویژه شهر دونتسک را شدت بخشیده و در همین رابطه چهارشنیه گذشته سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره وضعیت مردم این مناطق اعلام کرد که دست کم 700 هزار شهروند اوکراینی ساکن شهرهای شرقی مجبور به ترک خانه های خود و پناه بردن به روسیه شده اند.