به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی طباطبایینژاد با بیان این مطلب در نخستین نشست خبری مرکز گسترش سینما مستند و تجربی که روز دوشنبه 20 مردادماه با حضور نمایندگان رسانههای جمعی و مصطفی رزاقکریمی قائم مقام این مرکز برگزار شد؛ در تشریح برنامه های این مرکز گفت: حدود یک سال از حضور تیم مدیریتی جدید در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می گذرد. از همان ابتدا تلاشمان بر این بود که فضایی را ایجاد کنیم تا در مقوله هایی چون تولید، عرضه و برگزاری جشنواره به استانداردهای جهانی نزدیکتر شویم تا شرایط حرفهای تری را دنبال کنیم، به همین منظور از روز اول شورای مستند با حضور مستندسازانی چون جعفر صانعی مقدم، ارد عطارپور و علیرضا قاسمخان تشکیل شد و پروژه های متعدد که از دوره قبل باقی مانده بود به اضافه پروژه های جدید مورد بررسی قرار داد.
تولید فیلم های داستانی وظیفه انجمن سینمای جوان بوده است
وی یادآور شد: طبق تعهدی که داشتیم شورای انیمیشن را راه اندازی کردیم و در ادامه، پروژه تولید و حمایت از فیلم اولی ها را در برنامه قرار دادیم که در این شورا 20 فیلم سینمایی اول مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 4 فیلم تصویب شدند و یک فیلم به مرحله انعقاد قرارداد رسیده و باقی آثار یا مردود شدند و یا در حال مذاکره هستند.
طباطبایی نژاد با اشاره به آثار رسیده در حوزه سینمای مستند گفت: در حوزه سینمای مستند قرارداد تولید 22 فیلم را بسته ایم و از ابتدای سال 93 تا امروز تولید 44 فیلم مستند دیگر نیز مصوب شده و تعداد دیگری هم آماده بستن قرارداد هستند.
وی تصریح کرد: در حوزه انیمیشن نگاه سختگیرانه تری به تولید آثار داشتهایم و از آنجا که انواع و اقسام انیمیشن در مراکز مختلف غیر از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می شود. ما تصمیم گرفتیم در تولید انیمیشن های مرکز شأن هنری آثار را ارتقا دهیم، در واقع به جای اینکه بیشتر تولیدکننده باشیم الگوسازی کنیم. به اعتبار همین طرح، 5 فیلم انیمیشن به مرحله عقد قرارداد رسیده و 15 طرح دیگر را نیز در مرحله مذاکره داریم.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه صحبت های خود با اشاره به تولید فیلم های داستانی، توضیح داد: آنچه مسلم است تولید فیلم های داستانی یک وظیفه مسلم برای انجمن سینمای جوان بوده است و برای اینکه انجمن فعالیت های بیشتری در حوزه تولید فیلم های داستانی حرفه ای داشته باشد، تعدادی از طرح ها را به انجمن سینمای جوان سپردیم.
تولید 20 فیلم کوتاه داستانی را با رویکرد آموزشی آغاز کردیم
طباطبایینژاد در توضیح چگونگی ورود به تولید فیلم های کوتاه حرفه ای یادآور شد: تعدادی از فیلم سازان حرفه ای هستند که تقاضای ساخت فیلم های اول خود را دارند، اما برای رسیدن به شرایط مطلوب باید آزمون و خطا کنند. از همین رو سعی کردیم از فیلمسازانی که اعلام آمادگی برای ساخت فیلم های اول کردند اما از نظر شورا این آمادگی وجود ندارد؛ درخواست کنیم فیلم های حرفه ای در حوزه فیلم کوتاه داستانی تولید کنند. در واقع دست گرمی حرفهای برای آنها فراهم کردیم تا در ساخت فیلم های بلند خود موفقیت بیشتری کسب کنند.
این مدیر سینمایی ادامه داد: در همین راستا با مجوز رسمی که از سوی سازمان سینمایی دریافت کردیم تولید 20 فیلم کوتاه داستانی را به منظور آزمون و خطای فیلم سازان با رویکرد آموزشی و حرفه ای سازی افراد آغاز کردیم.
در ادامه این نشست مصطفی رزاقکریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز با بیان اینکه در حوزه سینما مستند 289 طرح تا پایان سال 92 دریافت کردیم، توضیح داد: در سال 93 نیز 231 طرح مستند به دست ما رسید که از این تعداد 205 طرح مورد بررسی قرار گرفتند و 4 فیلم سینمایی تصویب شد. در حوزه فیلمنامه نیز 20 طرح مورد بررسی قرار گرفت. در حوزه انیمیشن نیز 90 طرح مطرح شد که 5 انیمیشن به مرحله تولید رسید. در حوزه تولید فیلم های داستانی کوتاه 197 طرح دریافت کردیم که از این مجموعه 178 طرح مورد بررسی قرار گرفت.
مرور مستندسازان اصفهانی در جشنواره سینما حقیقت
مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی در تکمیل صحبت های رزاق کریمی به بخش پژوهش اشاره کرد و گفت: با تلاش هایی که در این بخش انجام شد، از آغاز تا امروز 14 عنوان کتاب در حوزه تالیف و ترجمه سینمای مستند منتشر شده است. همچنین انتشار فصلنامه سینما حقیقت که انتشار این نشریه در سال های پیش متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شد. در واقع یکی از اولویت های من انتشار مجدد این فصلنامه بود و خوشبختانه با تلاش دوستان به سردبیری امیرحسین ثنایی منتشر شد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره سینما حقیقت یادآور شد: تلاش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این بوده تا در حوزه تولید و تصویب طرح ها و برگزاری جشنواره سینما حقیقت، به شاخص های استاندارد سازی نزدیک شویم. البته در دوره گذشته فاکتورهای رسیدن به استانداردهای بین المللی نزد مدیران این مرکز متفاوت بود که البته مزایا و معایبی داشت، ولی خب معایب برگزاری جشنواره به شیوه گذشته بیشتر از مزیت های آن بود.
طباطبایی نژاد با اشاره به لحاظ کردن بخش ویژهای با عنوان شهید آوینی در هشتمین جشنواره فیلم سینما حقیقت تأکید کرد: لحاظ کردن بخش ویژه ای با عنوان شهید آوینی در هشتمین جشنواره فیلم سینما حقیقت برکت این جشنواره است. جایزه شهید آوینی زمانی راه اندازی شد که جشنواره سینما حقیقت وجود نداشت، در واقع این جایزه اولین جشنواره سینمایی مستند است که به نام شهید آوینی متبرک شد. اما بعد از راه اندازی جشنواره سینما حقیقت تصمیم گرفته شد جایزه شهید آوینی را به شکل یک بخش ویژه ببینند و به صورت دوسالانه برگزار کنند.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه در حالی بود که نمایش فیلم وجود نداشت و این اشکال بزرگ این جایزه بود. در واقع برگزاری جایزه شهید آوینی یک تکلیف بود که باید به انجام میرسید ولی به اعتقاد من شیوه و رفتار اجرایی این جایزه باید درست میشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بخش ویژه ای را با عنوان شهید آوینی به جشنواره سینما حقیقت اضافه کنیم و آثاری در حوزه مقاومت را در این گروه جای دهیم.
وی در پایان درباره بخش جنبی جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: در بخش جنبی 3 جایزه ویژه برای فیلم های شهری داریم که این بخش با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری برگزار می شود. همچنین 3 فیلم با موضوع میراث فرهنگی از بهمن نامور مطلق به عنوان یکی از مسئولان میراث فرهنگی با مرکز دارد. همچنین در سال جاری مرور سینمای مستند اصفهان را در دستور کار قرار داده ایم. در بخش بین الملل هم مرور فیلم های مردم شناسی جشنواره آیسا و مستندهای ژاپن را در برنامه داریم.