نخست وزیر عراق شامگاه دوشنبه در سخنان شدیداللحنی به اقدام فواد معصوم رئیس جمهوری این کشور در مامور کردن حیدرالعبادی برای تشکیل دولت جدید واکنش نشان داد و آن را اقدامی غیر قانونی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسله، نوری المالکی تاکید کرد: مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت، هیچ ارزشی ندارد و ائتلاف دولت قانون، فراکسیون بزرگتر است .

وی افزود: ائتلاف دولت قانون خواهان حرکت در چارچوب قانون اساسی است و وی در برابر تمام تجاوزات از قانون اساسی خواهد ایستاد.

مالکی در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش می شد، اظهار داشت: نقض قانون اساسی با زیر پا گذاشتن مهلت قانونی آغاز شد که بنا بود پنجشنبه گذشته از سوی دادگاه فدرال یکسره و حل و فصل شود و هشدار دادم که رئیس جمهوری به خاطر آن بازخواست خواهد شد.

وی افزود: مامور شدن العبادی ارزشی ندارد و ائتلاف دولت قانون فراکسیون بزرگتر است و نمی توان آن را از طریق یک روند داخلی و خارجی مورد حمایت آمریکا دور زد.

نوری المالکی به انتقاد صریح از آمریکا پرداخت که مدعی دموکراسی و لزوم احترام گذاشتن به آرای مردم است و در این زمینه با تاکید بر اینکه دولت آمریکا که خود را یک کشور دموکراتیک می داند، اکنون از نقض قانون اساسی در عراق حمایت می کند، افزود: تمام داده های موجود از نظر تعداد آرا و تعداد کرسی ها به نفع ما است و دولت قانون 103 کرسی و بیش از سه میلیون رای دارد.

مالکی گفت: آنچه رخ داده، باطل و نقض قانون اساسی و تصمیمات دادگاه قانون واضح است و ما امروز در مقابل نقض خطرناک قانون اساسی قرار داریم و در این زمینه شکایتی تقدیم کردیم.

نخست وزیر عراق اظهار داشت: شایسته بود که رئیس جمهور به جای مامور کردن، در خود بازنگری می کرد. ائتلاف دولت قانون می خواهد در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و در مقابل هر گونه تجاوز از قانون اساسی خواهد ایستاد.