محمد حسین صوفی معاون صدای رسانه ملی در جشنواره «زیر چتر لبخند» از سیاست برنامه‌های شادی آفرین در رادیو سخن گفت و اینکه هرکس پیچ رادیو را باز می‌کند لاجرم و ناخود آگاه باید لبخند به چهره‌اش بنشیند.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین روز از جشنواره «زیر چتر لبخند» دوشنبه 20 مرداد ماه با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، حمید شیخ محمدی مدیر رادیو ایران، برنامه‌سازان، هنرمندان و گویندگان پیشکسوت رادیو و برنامه‌های کمدی همچون علیرضا خمسه، عباس محبی، منوچهر آذری، مهدی صباغی، مهدی امین لاری و .... در ساختمان صبا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده علیرضا جاویدنیا گوینده برنامه های رادیویی همچون «جمعه ایرانی» و اردشیر منظم دوبلور و گوینده رادیو بود از معاون صدای رسانه ملی دعوت شد تا روی سن بیاید و درباره جشنواره «زیر چتر لبخند» و رویکرد رادیو برای خلق شادی سخن بگوید.

محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی در ابتدای این مراسم گفت: رادیو ایران همیشه در طنز متولی بوده است. این شبکه رادیویی به نظر بعضی پدر و به نظر بعضی مادر رادیو بوده است و همیشه اهتمامی جدی به حوزه طنز داشته است.

وی ادامه داد: افتخار رادیو برنامه‌سازی در همه عرصه‌ها بوده است زیرا به تعبیری رادیو رکن اصلی جامعه در حوزه فرهنگ سازی است. از جمله وظایف رادیو فراهم کردن فضای شاد برای مخاطبان است به همین منظور و برای اینکه این زمینه‌های شادزیستی فراهم شود رادیو باید برنامه‌های شاد را در زمینه فکاهی پخش کند.

معاون صدا با اشاره به اولویت افزایش برنامه های طنز در رادیو عنوان کرد: با این حال تولید برنامه های طنز بسیار سخت است چون مردم ما در این فرهنگ با لطیفه‌ها و اشعار کسانی همچون عبید زاکانی و سعدی آشنا هستند.

صوفی همچنین به شبکه رادیویی تازه تاسیس صبا اشاره و بیان کرد: این شبکه برای حضور همه برنامه سازان طنز رادیویی تاسیس شده است. من امیدوارم همچنان که شبکه رادیو ایران الهام بخش دیگر شبکه ها بوده است در حوزه طنز هم این شیوه و روش الهام بخشی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: سیاست ما این بوده است که همه برنامه‌ها ماهیت امید آفرین و شادی بخش داشته باشد و هرکس پیچ رادیو‌های جمهوری اسلامی ایران را باز کند لاجرم و ناخودآگاه لبخند در چهره اش بدود مگر اینکه با مناسبت های سوگواری و عزاداری روبه رو باشیم که اگر در چنین مواردی برنامه‌ها غمگین باشد ایرادی ندارد اما غیر از این باید برنامه های رادیو شاد باشد تا شادی را برای همه به ارمغان آوریم.

در ادامه این مراسم جاویدنیا و منظم دو مجری برنامه از گویندگان پیشکسوت دعوت کردند تا روی سن بروند و به نوعی از آنها تجلیل شود. سعید توکل و امیر عباس اشرف تهیه کنندگان «جمعه ایرانی» و «کوی نشاط» از جمله این افراد بودند.

رضا عبدی که یکی از نقش‌های وی در برنامه‌های طنز رادیو «آمیرزا» بوده است ابتدا با اجرایی کوتاه و بداهه با علیرضا جاویدنیا مخاطبان را خنداند و بعد درباره همکاری خود با جاویدنیا گفت: من افتخار می‌کنم که با جاویدنیا همکاری می‌کنم همچنین از آقای توکل هم به خاطر برنامه «جمعه ایرانی» که نمی‌توانم ازآن دل بکنم، تشکر می کنم.

ناهید امیریان نیز دیگر گوینده‌ای بود که نامش خوانده شد تا از او تجلیل شود. زمانیکه میکروفون به او داد شد، گفت: ما عادت کرده‌ایم از روی نوشته بخوانیم و الان کمی در برابر این حضور دست و پایم می‌لرزد. من در تمام این مدت جز خدمتگزاری مردم کاری نکرده‌ام.

از جمله ویژگی‌های جشنواره «زیر چتر لبخند» همچنان که از نام آن برمی‌آید فضای شاد و مفرحی است که شاید در دیگر مراسم‌های رادیو و تلویزیونی کمتر وجود داشته باشد. مجریان این برنامه با هر گوینده ای شوخی می‌کردند تا فضای مراسم همواره شاد و بانشاط باشد. به عنوان نمونه زمانیکه جاویدنیا خواست عباس محبی از دیگر گویندگان طنز رادیو را دعوت کند، نام او را با آواز و موسیقی صدا زد و بداهه شعر گفت.

تورج نصر، منوچهر آذری و مهدی صباغی نیز از دیگر کسانی بودند که در این مراسم تجلیل شدند.

در بخش دیگری از دومین جشنواره «زیر چتر لبخند» آیتمی از «کوی نشاط» پخش شد که در آن بچه‌های یک مهدکودک از مربی خود که نقش وی را اردشیر منظم بازی می‌کرد سمج‌وار سوال می‌کردند. منظم این آیتم را با اشاره به داستان «زبل خان» آغاز کرد که همه جا هست و بعد این داستان که با مسایل روز صداوسیما و رادیو و جامعه به روز شده بود باعث شد تا مخاطبان دقایقی از شنیدن این اجرای رادیویی لذت ببرند. دیگر بازیگران این اجرا ناهید امیریان، ویدا شهشهانی و آسیه گرجی بودند که همه نقش کودکان این مهدکودک را بازی می‌کردند.

از دیگر افرادی دعوت شد تا بعنوان یک پیشکسوت حوزه طنز و کمدی سخن بگوید علیرضا خمسه بود. وی نیز حرف‌های خود را با شوخی ها و خاطره‌هایی همراه کرد و گفت: رادیو درصدد تسخیر دل ها از طریق گوش است.

وی با اشاره به اجرای رادیویی آیتم «مهد کودک» که در آن به نوعی از اعتبار کم رادیو هم به طنز سخن گفته شده بود، بیان کرد: با این نمایش رادیویی مشخص شد که چرا رادیو همیشه اعتبارات کمتری دارد. چون در همه این اجراها صدای بچه‌ها می‌آید و بچه‌ها هم که حقوق نمی خواهند و حالا من امروز فهمیدم که اینها بزرگ هستند.

خمسه با شوخی و طنز ادامه داد: مسئولان باید تصویر شما را ببینند تا بدانند که خود شما همسر و فرزند و حتی نوه دارید و شاید آن وقت اعتبارات رادیو را افزایش دهند.

بازیگر مجموعه «پایتخت» در ادامه از پیامد برگزاری جشنواره‌های طنز برای متولیان سخن گفت و در شوخی‌های خود بیان کرد: مهدی سلیمی زمانیکه زنده بود تلاش کرد تا جشنواره فیلم کمدی را برگزار کند. کیومرث صابری نیز از دیگر کسانی بود که در این حوزه فعالیت داشت و حالا هرکس که جشنواره‌ طنز برگزار کرده است به لقاء الله پیوسته است.

وی خطاب به صوفی معاون صدا عنوان کرد: آقای صوفی به همین دلیل است که من هم تصمیم گرفته ام از طنز به دور باشم چون زندگی خود را دوست دارم. من دوست نداشتم ارتباطی با این جشنواره دشته باشم چون پسوند لبخند را دارد و عزرائیل به دنبال کسانی است که می‌خندند.

این کمدین همچنین به عنوان جشنواره «زیر چتر لبخند» اشاره کرد و گفت: ما چتر لبخند را روی سر خود گرفته‌ایم اما اندوه و غم و غصه از گوشه و کنار به ما هجوم می‌آورد. من امیدوار این چتر بزرگتر شود تا کمتر غم و غصه سراغ ما بیاید.

بازیگر مجموعه «مرد هزار چهره» در ادامه بیان کرد: همیشه ماسک لبخند به چهره داشته باشیم در این صورت روح ما به این ماسک تبدیل می‌شود و حتی اگر تصنعی هم بخندیم برای ما تبدیل به یک عادت می‌شود.

این مراسم با اجرای مهدی امین لاری همراه بود که وی ابتدا کلماتی از مردم پرسید و بعد به شکل بداهه به اجرای آواز و نواختن گیتار با آن واژه ها پرداخت. این برنامه همچنین با چند اجرای رادیویی دیگر با حضور مهران امامیه، امیر سهیلی و چند هنرمند دیگر همراه بود.